FIA-steward ontkent samenzwering tegen McLaren
- Gepubliceerd op 10 sep 2008 08:57
-
74
- Door: Rob Veenstra
Pertinente onzin, zo vertelt Thathi aan Reuters. Er is geen samenzwering gaande tegen welk team dan ook, ook niet tegen McLaren. We hebben professioneel en binnen de FIA-reglementen gehandeld. Hamilton sneed de bocht af en haalde daar voordeel uit. We konden kiezen tussen het uitdelen van tijdstraf of tien plekken terug na de kwalificatie voor de volgende Grand Prix. We opteerden voor dat eerste en gaven hem een straf van 25 seconden. Ik weet dat ik nu niet populair ben in Groot-Brittannië, maar ik heb mijn werk gedaan en ik weet dat ik professioneel heb opgetreden.
Trending nieuws
-
Mekies maakt Red Bull-standpunt duidelijk: "Verstappen blijft bij ons"
De toekomst van Max Verstappen blijft een van de meest besproken onderwerpen in de Formule 1, maar volgens Red Bull-t...
26 jun 2026 19:14 -
Hadjar heeft slecht nieuws voor Verstappen: "Updates werken niet"
Red Bull Racing introduceerde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk een omvangrijk updatepakket, maar dat leverde vrij...
26 jun 2026 21:26 -
Red Bull heeft goed nieuws voor Verstappen na zware dag
Red Bull-teambaas Laurent Mekies blijft positief na de zware vrijdag op het bloedhete circuit in Spielberg. Red Bull-...
26 jun 2026 20:48 -
Vermeulen maant Red Bull tot actie: "Verstappen doet niet mee voor het middenveld"
De toekomst van Max Verstappen blijft ook dit seizoen onderwerp van gesprek. Ondanks een contract dat doorloopt tot e...
26 jun 2026 20:26 -
FIA verbiedt innovatie van Ferrari
Het team van Ferrari moet na dit jaar afscheid nemen van de innovatieve flap die ze achter de uitlaat hebben geplaats...
26 jun 2026 19:53
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Ferrari
- Punten 3.648
- Podiums 136
- Grand Prix 239
- Land GB
- Geb. datum 7 jan 1985 (41)
- Geb. plaats Tewin, GB
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,74 m
483.789 reacties op Ferrari
66 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lewis Hamilton
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.663 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (74)
Login om te reagerenPosts: 626
Tja, de schijn heeft hij (hebben ze) nu wel echt tegen. Maar bij deze twee keuzes, even de aanmane dat de schraf terecht is, vind ik dit een goede keuze. Hij pakt nu nogsteeds aardig wat punten mee en is niet bijna per definitie kansloos in de volgende race...
Posts: 461
Tuurlijk ontkent hij dat.. Het zou wel een gigantische idioot. zijn geweest als hij het bekend had.
Laat hem liever uitleggen waar dit op gebaseerd is, en hoe deze mensen dat voordeel zien. Laat hem met duidelijke argumenten komen! Doet hij ook niet! En waar blijft de FIA met zijn uitspraken? Het is hun taak om de boel goed te laten verlopen, maar ik merk niet echt dat ze bezig zijn de boel te kalmeren!
Posts: 358
Ik heb een onboard filmpje van Hamilton gezien en hij nam geen gas terug. Hij moet van geluk spreken...4 punten minder of bijna geen kans in Monza. Ik ga voor 4 punten minder...
Posts: 774
Dan ben je doof want in dat filmpje is het duidelijk te horen.
En trouwens: Als Hamilton voor Raikkonen het rechte stuk op komt en er ter hoogte van start finish weer achter rijdt, terwijl ze dus volgens jou allebei vol gas geven, hoe kan dat dan? Heeft Raikkonen gewoon even wat \'extra\' gas bij gegeven ofzo???
Posts: 2.267
idd. hamilton was voor kimi, dus als kimi hamilton inhaalt is het een feit dat kimi sneller gaat. En natuurlijk gaat hamilton acceleren. Moet hij gaan wachten en kimi met een snelheidsverschil van 150 km/uur voorbij laten gaan ofzo??
Posts: 358
Dan moet je beter op Youtube zoeken vriend...of kijk naar www.dumpert.nl/mediabase/234781/64323f64/f1,_glibberen_en_glijden_@_spa.html...je HOORT hem toch opschakelen??????
Hamilton kon nooit van zijn leven op zo\'n gladde baan Kimi zo onder druk zetten na die chicane. Zijn voordeel haalde hij uit het afsnijden van die chicane...en zijn smoesje van: \"ik wou niet tegen hem op botsen, en daarom moest ik de bocht afsnijden\"...je moet gewoon zoiets niet doen, want als een F1 coureur zijnde, weet je dat je Kimi niet zomaar kunt uitremmen in die chicane (van buitenaf) en als je het doet dan weet je dat je iets doet dat tot een botsing kan leiden. Als hij die chicane normaal had genomen was hij echt niet in staat om Kimi daar zo onder druk te zetten, niet daar, misschien een paar bochten later, want de Ferrari doet het zowiezo al slecht in regen, en Kimi reed ook steeds voorzichtiger. Hij was dit duidelijk van plan en had de positie niet terug gegeven. Hij moet het hele seizoen al Kimi hebben, dat zag je ook duidelijk in Canada, hij zou eigenlijk tegen Kubica botsen, maar nee hij ramt tegen Kimi...waarom zou je je afvragen, nou, heel simpel, hij had de lichten niet gezien en toen dacht hij...Kubica in de F1.08 is niet zo gevaalijk als Kimi in de F2008, de kans dat Kimi de kampioenschap wint is veel groter dan Kubica, laat ik hem uitschakelen, nu ik zelf toch deze race niet kan afmaken (en hoppa...naar links sturen). Als Kimi de baan op had gereden was hij ook de winnaar in Canada. Gelukkig voor BMW is dat niet gebeurd en dat leverde 18 punten.
En over de \"deskundigheid\"...Deskundige mensen volgen ook de regels en gebruiken hun ogen. Je hoeft voor DIT verhaald geen Einstein te zijn. Hamilton heeft de positie niet terug gegeven en dat zijn de regels, je MOET de positie VOLLEDIG terug geven want, je hebt voordeel uitgehaald bij de chicane of een bocht, je mag niet meteen aanvallen...FIA geeft ze wel goedkeuring, maar de fout zit dan bij de FIA. Dit zijn de regels die zij bepaald hebben.
Posts: 7.177
Ok heb ook even gekeken. En ik hoorde idd geen gas los laten gaan. MAAR! Wat hij heeft gedaan is minder gas indrukken zodat kim voorbij komt maar dat hij daarna snel weer achter hem zat omdat hij zijn hoge RPM dan houd DIt is dus wat gebeurd;
Lewis rijd naast kimi. Lewis snijd de bocht af en houd het gas er redelijk op, genoeg dat kimi net voorbij kan maar wel dat hij zijn RPM hoog houd dus veel snelheid als hij wer vol gas drukt. Dit is idd een voordeel die je mee neemt. Hoe hoger de RPM hoe sneller je naar de top gaat.
Dus het is een voordeel.
Posts: 774
Ja vriend, dat filmpje heb ik al gezien. Ja, je HOORT hem opschakelen, maar je hoort zelf ook wel dat hij niet vol gas geeft. Moet hij dan eerst stoppen, uitstappen, z\'n auto oppoetsen, weer instappen en dan pas verder rijden!?!?!? En nogmaals, Kimi gaat er voorbij. Niks aan de hand dus en Hamilton zit er verder achter dan bij het ingaan van de Busstop, waar hij er naast zat.
Om je Canada-theorie kan ik alleen maar heel erg hard lachen, daar maak ik verder geen woorden aan vuil.
Posts: 358
Je kan het over RPM, opschakelen, terugschakelen e.d. hebben en hoog en laag springen...
Je wilt het gewoon niet geloven of begrijpen...J E M A G N I E T voordeel hebben door het afsnijden van een bocht! Is dit zo moeilijk???
Wat ons wonder kind hier doet is fout:
1) Hij probeert van buitenaf iemand uit te remmen en vervolgens met succes een chicane nemen!!! (hierom moet je hard laggen). Dit kan al niet want zo kan je een chicane niet nemen (of geloof je dit ook niet???) en dat weet Hamilton heel goed. Maar hij doet dit omdat hij altijd die smoes van de botsing kan gebruiken...\"ik wou een botsing ontwijken\"...wat is dit voor een smoes, je moet zoiets gewoon niet doen, niet van buitenaf bij een chicane, altijd voor of achter, niet naast...en als je dat doet en jij bent de coureur aan de buitenkant, dan heb je een probleem
2) Je mag geen voordeel hebben bij het afsnijden van een bocht of Chicane. Doe je het toch dan MOET JE de plaats volledig terug geven (kijk nog eens...maar dan goed). Hij heeft gas terug genomen, en opgeschkeld en teruggeschkeld en dit sort verhalen is alleen voor jezelf over te halen. Wat hij doet is in de slipstream van Kimi belanden en dat is niet een plaats terug geven. Teruggeven van een plaats is bij FIA dat je de auto die je op een foute manier hebt ingehaald V O L L E D I G moet laten passeren en niet in zijn slipstream rijden (er moet een auto tussen passen) EN je RPM hoog genoeg houden...en neen...je hoeft je auto niet te poetsen maar gewoon lekker EERLIJK en competitief rijden...
Posts: 461
Inderdaad. Bijkomend het feit dat hij niet normaal vol gast door gaat, maar dat hij 3 keer zo snel doorschakeld dan dat hij anders zou doen. Dus met andere woorden, de volgas (of dan wel niet) of het hoog in de toeren rijden (of dan wel niet) gaan allebei niet op! Die reactie komt van een F1 noob?
Posts: 1.748
Hamilton is trager omdat hij anders was gespind in het afsnijvlak dus mensen als jullie dit filmpje zien zien jullie dat Lewis helemaal niks heeft terug gegeven aan Kimi. Dus Kimi,Felipe en Trulli hebben gelijk dat Lewis voordeel uit het afsnijvlak haalde
Posts: 7.177
Hoppa die zit!
Posts: 5.792
Je hebt 100% gelijk en nu kanje weer zien dat DEnnis een grote leugenaar is met zijn verhaal dat Ham van zijn gas afging kijk zelf maar Hamilton Raikkonen Spa 2008 onboard camera op you tube. en vergeet niet je geluid aan te zetten
Posts: 2.267
euh, de data heeft uitgewezen dat hij langzamer ging... en als lewis voor kimi rijd, en gaat volgens jou niet van z\'n gas, hoe kan lewis daarna dan achter kimi rijden, terwijl hij vele malen sneller was, aangezien hij een achterstand van 5 sec in minder dan 3 ronden dichtreed......
En ik weet niet of je wel eens bij een race geweest bent, maar als ze niet volledig acceleren, geeft dit nog steeds een herrie, en dat verschil zal je op een filmpje van youtube echt niet horen..
Posts: 2.267
nee, hij zal zeggen: ja, we willen dat ferrari wint, dus moesten we toch iets verzinnen......
Posts: 1.016
McLaren is in beroep gegaan. Het incident wordt binnenkort beoordeeld door een groep echte experts (en niet een stel forumbezoekers).
Graag rustig afwachten wat er nu gebeurd...
Posts: 2.267
citaat:
In de Keniaanse krant Daily Nation probeerde Thati zich er met een grapje vanaf te maken. \"De Britten haten me, maar de Italianen zijn gek op me\", zei hij. \"Ik kan in ieder Italiaans restaurant binnen lopen.\" Het is een uitlating die waarschijnlijk niet bij zal dragen aan een verzoening met het Britse volk, die op internet al een petitie hebben lopen om tegen de straf te protesteren. Inmiddels hebben al meer dan 31.000 man de petitie online ondertekend.
\"
De Keniaanse official Surinder Thathi woont ook nog eens in italie...dus het is gewoon een spel
Posts: 4
Lewis had de plek nog niet teruggeven of viel direct aan de andere kant aan... Helaas Lewis, had één bocht gewacht en het was goed geweest.
Posts: 5.792
zi is het .Als iemand de bocht afsnijd komt hij geliojk een stuk dichterbij en zodoende in zijn versnellingsbak gaan rijden en zo meer snelheid meekrijgen.Als dit niet bestrafd word mag je dus de bochten of chicanes afsnijden om zo sneller het gat dicht te rijden.Dat kan gewoon niet Ham had normaal gesproken na de chicane nooit zo dichtbij gezeten als nu het geval was en daarom heeft hij daar voordeel van gehad, da`s toch niet moeilijk tebegrijpen.Ik ben Bmwfan en gaan ferarrifan
Posts: 135
De desbetreffende steward heeft ook een opmerking geplaatst wat die schijn nog maar eens bevestigd:
\"De Britten haten me, maar de Italianen zijn gek op me, ik kan in ieder Italiaans restaurant binnen lopen\"
Je kan nu ook een online petitie tekenen tegen de straf van Hamilton: www.petitiononline.com/belgp08/petition.html
Ik heb al getekend :-)
Posts: 626
Helemaal met Ramshoek eens!
Petitie geloof ik niet in, net zo belachelijk als een referendum! Er worden deskundige aangesteld om beslissingen te maken, daar moet het \'gewone volk\' (waar ik dus in deze ook zeker onder val) zich niet mee bemoeien. Het is simpelweg niet mogelijk om als niet deskundige de juiste kennis te hebben om de juiste beslissingen te maken...
Posts: 2.267
wat moet lewis dan doen?? uitstappen en eerst even naar kimi zwaaien??? natuurlijk gaat hij acceleren, maar kimi accelereerd sneller want hij komt voor lewis.
Even wat anders over een voordeel hebben. Op het einde heeft kimi ook een voordeel doordat hij te wijd ging. Te zien is dat kimi wijd gaat, waardoor je logischerwijs wat tijd zou verliezen, maar kimi gebruikt de gehele uitloopstrook om vervolgens met meer snelheid achter lewis aan te gaan. Dus door de fout van kimi levert dit hem ook een voordeel op...
zie
nl.youtube.com/watch?v=WMHMZeLBaHk
ongeveer bij de 2 minuut 20
Door deze actie komt ook kimi dichter bij lewis, en vervolgens komt rosberg voor hamilton en kan kimi eenvoudig voorbij......
Als we het dat toch over voordeel hebben, dan heeft kimi hier toch ook voordeel van, hij gaat helemaal niet van z\'n gas.....
Posts: 358
Je snapt de regels niet...
Ga naar de site van FIA of BMW-Sauber en download de regels. Dit mag volgens de regels...hoe wijd je gaat is niet belangrijk want je maakt je bocht groter, ook al kan je even hard blijven rijden...waar het om gaat is je bocht niet kleiner maken dan mag. En dat doet Hamilton.
En trouwens ook al is wat Kimi deen fout (dat is het niet, dat mag zelfs), hij kan daarvoor geen straf krijgen want hij hoeft geen positie terug te geven. Wat Rosberg doet en daaruit haalt Kimi zijn voordeel, nou, dat is slim van Kimi en het mag ook nog. Als ik jouw weg blokkeer, en coureur X haalt jou in, dan is het niet de fout van Coureur X en ook niet de fout van mij die jouw weg blokkeer (tenzij ik blauwe vlag krijg, maar dat heeft niets met coureur X te maken).
Misschien ergens anders maar niet bij FIA
Posts: 358
En voor de duidelijkheid, ik vind Kimi een droge vent, ben BMW (de naam zegt het al) en Heidfeld fan. Ik vind alleen dat je de regels van een sport moet respecteren en wat Hamilton deed was fout, zeker geen ramp, maar fout. Ik zou het ook zo gedaan hebben met laat remmen maar, als het fout was gegaan (zoals bij Hamilton) zou ik ook tot de volgende bocht achter Kimi blijven(Kimi kon toch niet harder, gaf hij ook zelf aan, en je zag wat er gebeurde toen hij pushde)...
Posts: 863
Toch handig van de stewards als ze hem in de volgende race 10 plaatsen terug zetten (waarom mag 5 eigenlijk niet) dan zal er waarschijnlijk wel beroep mogenlijk zijn.Het is nu zo dat de coureurs voor elke actie de handleiding moeten raadplegen van kan dit wel.Het lijkt de politiek wel of is dit de politiek om iemand een oor aan te naaien.
Posts: 167
@ BMW POWER; ik had het niet beter uit kunnen leggen:)
Posts: 2.267
@BWM Power
het gaat er volgens MIJ om dat je geen voordeel mag hebben door \"andere delen\" anders dan de baan ( = uitloopstroken, chicanes e.d.) te gebruiken.
Posts: 358
Je mag niet afsnijden...of beter gezegd...Je mag het wel als je tijdens het passeren met 2 wielen nog over de grid of de Apex heen gaat.
En sorry als ik aanvallend over kom...het is niet de bedoeling geweest...;)
Posts: 177
ja mag GEEN voordeel halen uit het afsnijden van een bocht!
dat heeft hamilton dus wel gehad. punt!
dus samenzwering dit, en ferrari voortrekken dat..
aanvaard nu eens de fout, en blijf er ni over bleite ;)
Posts: 442
Felix, Iceman90, Dimitri en Jermaine .
De meest bekende ferrari fans van deze site.
Massa had ook een drive-trough moeten krijgen de vorige keer... maargoed, stewards kunnen nooit objectief zijn. Aangezien ferrari verreweg de meeste fans heeft van alle formule 1 fans.
Gelukkig ziet de FIA dat en betalen ze ferrari om in de sport te blijven. Waarschijnlijk hebben ze (ferrari red.) een clausule waarin staat dat ze tenminste of een coureur of het TEAM WK moeten worden, anders stappen ze uit de F1, een verliezend team verkoopt immers niet (met betrekking tot het automerk ferrari).
Hier in het engels nog een aantal dubieuze zaken over het voortrekken van ferrari.
Felipe Massa almost hits Adrian Sutil whilst exiting the pits in Valencia, and if he did he would have hit the cameraman on his kness and probably have injured him severely. It gets a tiny fine, less than what he earns in an hour.
Raikkoen takes out Sutil in Monaco through driver error in an completely avoidable accident, but it goes unpunished. Four cars used illegaly cooled fuel in Brazil last season and should have been disqualified, but that would have handed the title to Hamilton so the FIA took no action.
Raikkonen\'s car was illegal in Australia last year, and the FIA acknowledged that but took no action. If they had, Hamilton would be champion.
In 2006, Renault were running the innovative mass damper system which had passed many FIA scrutineering tests and been passed as extremely innovative. Then, Ferrari found out and just because they had no idea how to make one themselves, they complained and it was promptly banned.
En dat de steward alles ontkent is natuurlijk niet meer dan logisch. Anders heeft hij geen werk meer.
Posts: 167
Zijn we een beetje op onze pikkie getrapt Hessel?
Posts: 7.177
ja ik ben ferrari fan.
Maar hij had geen drive trough moeten krijgen. Hij heeft niks fout gedaan maar het team. Hamilton deed in spa zelf wat fout. Jij bent waarschijnlijk geen fan van ferrari maar van mclaren. Want als je dit serieus meent moet je nog heel wat leren van F1.
Voor de rest zet je ook dingen neer wat echt nergens op gebaseerd is. Kijk bijv. Hamilton afgelopen jaar nuburgring. Zijn wagen werd weer op de baan gezet de rest niet. Is dit dan ook een voorkeur behandeling? Dit is geen ferrari.
Ik vind wat je zegt eigenlijk allemaal onzin.
En ja dat van Brazilië is ook logies dat ze dat zo gaan doen want anders beïnvloed het de kampioenschap veel te veel. daarnaast in Monaco was het een wagen error ook niet kimi\'s schuld dat zijn wagen opeens alle kanten opschiet.
Er wordt vaak gezegd dat wij ferrari fans met een ferrari bril kijken. Maar ondertussen kijken de andere juist met een anti ferrari bril. Je mening/ conclusie is in basis helemaal niet doordacht en heeft ook geen 1 punt wat correct is.
Posts: 626
Leuk allemaal. Wat is je bron en waar is het bewijs? Iedereen kan wel wat roepen!
Verder zal het me worst wezen hoor, ik wacht wel af wat de mannen met verstand hierover zeggen.
Posts: 5.746
Weet je wat? Volgens mij komt het allemaal door ons huidige kabinet onder leiding van autosportliefhebber Balkenende.
Zo nog meer onzin en complottheorien nodig??? U roept maar!
Posts: 1.748
En ik dan de Felipe Massa fan?
Posts: 7.177
Hahah ja hij vind jou blijkbaar niet zo belangrijk ^^ lol
Posts: 303
Jermaine ik wil je wat vragen je ben een ferrai/massa fan niets verkeerd aan (ben zelf geen ferrari fan)maar als massa nu naar BMW .Mclaren renault of ander team ben je dan gelijk ook fan van dat team want ik mag aannemen dat je een echte massa fan bent (ook andere ferrari/massa/kimi .mogen ook (graag)eerlijk reageren
Posts: 7.177
Als massa naar een ander team gaat blijf ik fan van hem blijf ik voor hem en wil ik dat hij wint. Maar ik blijf dan ook nog voor ferrari het team.
En tuurlik reageer ik eerlijk.
Alleen als bijv een alonso bij ferrari zou komen zou ik eerlijk gezegd geen fan meer zin van ferrari. (sorry fans van alonso) Maar dan zou ik nog steeds voor massa zijn
Posts: 1.748
Ik wel tenminste
Posts: 32
Ach zijn ze het beste paard van stal vergeten?
Hoe kunnen ze dat nou doen:p
Posts: 5.792
Hessel je belededigt mij want ik ben helemaal geen ferarrifan maar mijn team heet bmw.Je kunt ook de fout van Massa niet vergelijken met de fout van Ham in de pits want sutil kon doorrijden en wat Ham deed was gewoon zorgen dat zijn directe concurrent geen overwinning en zelfs geen punten kon scoren.ik geloof ook helemaal niet at Ham dit perongeluk deed maar uit frustratie .Dat ios ook niet vreemd voor mclaren want dat is gebleken ze doen alles voor te winnen stelen gebruiken leugens testen noem maar op alles is veroorloofd bij mclaren en daar heb ik een hekel aan want ik hou van eerlijkheid en dan kom je bij bmw uit en dat is ook de reden dat ik bmwfan van ben dus ook geen ferarri
Posts: 4
Je hebt ook nog het kado\'tje dat Hamilton in Duitsland kreeg dit seizoen. Aldus Dennis was het geen, verboden, team-order. Je ziet hem enkel met zijn coureurs praten (lang leve tv) en vervolgens kan Lewis zijn teamgenoot direct na start/finish voorbij.
Als ze bij de FIA dan zo pro-Ferrari zijn had men Hamilton en/of McLaren daar ook wel gepakt!
Posts: 2.267
deze vlieger gaat niet helemaal op, omdat lewis op dat moment 1.8sec sneller was dan heikki, daarom heeft lewis ook gewonnen.
En zoveel teamorders zijn er niet bij mclaren, getuige dat lewis en heikki elkaar raakte in de eerste bocht in silverstone terwijl ze 1-2 liggen.
En al zou het in jou ogen een teamorder zijn, het lijkt me geen verstandig idee om je teamgenoot op te houden als je weet dat je 1.8sec langzamer bent, dus het heeft niet zoveel zin. Tenslotte vertegenwoordig je ook het team, en niet alleen jezelf...
Posts: 2.267
alleen maar hard lachen??? ik krijg er zelfs buikpijn van en tranen in het ogen hehe :)
Posts: 11.414
Als Hamilton daar fout zat had de wedstrijdleiding dat METEEN moeten zeggen toen McLaren daarom vroeg. Dan had hamilton die plek gewoon terug gegeven (en weer van Raikkonen afgepakt).
Dat hamilton Raikkonen zo makkelijk voorbij ging kwam niet door voordeel van de chicane. maar doordat raikkonen zo extreem traag reed en vroeg remde. Vandaar ook dat Hamilton in no time bij Raikkonen achterop zat.
Het is echt volslagen bullshit om te claimen dat Hamilton Raikkonen niet sowieso wel voorbij was gegaan. Hij was zo veel sneller dan Raikkonen en Raikkonen remde zo bespottelijk vroeg voor La Source dat Hamilton er ook wel langs was gekomen als hij de chicane niet uitgeduwd was.
Over een plek terug geven, Hamilton kruist ACHTER raikkonen langs.
Trouwens waar staat het in de regels dat je geen voordeel mag halen uit het afsteken van een bocht? Het is een soort ongeschreven regel dat je je positie terug geeft en dat deed Hamilton.
www.fia.com/sport/Regulations/f1regs.html
Artikel 16 behandeld incidenten:
16) INCIDENTS
16.1 \"Incident\" means any occurrence or series of occurrences involving one or more drivers, or any action by any driver, which is reported to the stewards by the race director (or noted by the stewards and referred to the race director for investigation) which :
- necessitated the suspension of a race under Article 41 ;
- constituted a breach of these Sporting Regulations or the Code ;
- caused a false start by one or more cars ;
- caused a collision ;
- forced a driver off the track ;
- illegitimately prevented a legitimate overtaking manoeuvre by a driver ;
- illegitimately impeded another driver during overtaking.
Unless it was completely clear that a driver was in breach of any of the above, any incidents involving more than one car will normally be investigated after the race.
Posts: 167
Spuit 11
Op de onboard beelden heb je al het bewijs, Hamilton gaat niet van zijn gas af en dat moet wel.
Posts: 265
Hamilton moet helemaal niet van z\'n gas af, hij moet die plek teruggeven, of hij dat nou doet met langzaam rijden en een beetje gas geven of helemaal geen gas, dat maakt niet uit.
Posts: 167
Maar wat men wel vergeet is dat hij Kimi helemaal voorbij had moeten laten gaan en niet gelijk in zijn versnellingsbak zitten.
Posts: 11.414
Fijn dat een fanboy zoals jij iemand een spuit 11 noemt
maar goed, als je het zo goed weet dan mag jij laten zien waar in de regelementen staat dat Hamilton een gat moet laten naar zijn voorganger als hij de plek terug geeft.
Posts: 7.177
www.youtube.com/watch?v=TDh1IyJaIFI&feature=related
kijk bijv. deze actie. Bijna zelfde idd alleen minder afsnijden maar hier kreeg hamilton ook niks tegen zich. Weer een punt dat ferrari niet voor getrokken is.
Posts: 1.748
Ja maar McLaren wel
Posts: 985
Ik weet niet of je het door hebt, maar tot het moment dat Massa Lewis raakt, haalt hij de bocht gewoon. En dan is het ook nog in het startgedrang.
Totaal niet te vergelijken, dus.
Posts: 178
Geef die Hamilton zijn 10 punten en zet hem in de volgende race 10 platzen terug want ophalen zo als Schumacher kan hij toch niet
Posts: 2.567
Teken de petitie allen www.petitiononline(...)/signed.cgi?belgp08
De teller staat nu ongeveer op 31.000. De petitie zal verzonden worden naar de FIA. Geef het door aan vrienden die ook een tegenstander zijn van het verzieken van de mooie autosport klasse.
Posts: 335
Ga toch weg met die debiele petitie, we lopen hier allemaal te ouwehoeren. De straf is voor ons enigszins discutabel, daarom zetten we de regelkoningen aan het werk die uitsluitsel bieden. Met die stomme petities bereik je niets, stomme socialisten gedrag...
Posts: 4
Ik sta echt met open mond te kijken van de manier waarop alle ferrari fans hier de (foute) beslissing van de fia verdedigen met de meest onzinnige argumenten terwijl ze weten dat lewis geheel volgens de regels zijn positie terug gaf en die vervolgens weer terug pakte. Als je echt denkt dat lewis voordeel haalde uit het afsnijden van de chicane ben eigenlijk een beetje simpel
Posts: 7.177
Het punt is dat zijn RPM hoog bleef dit zorgt voro meer snelheid dan als hij achter kimi de bocht zou uitkomen dus minder voordeel van slipstream = minder snelheid= niet ingehaald. Ik ben fan van ferrari maar ik kijk wel met een reeële oog erna toe. Ik ga mijn mening niet aanpassen omdat ik ferrari fan ben.
Posts: 1.748
Kijk dat filmpje van BMW Power dan dan ben je wel voor de straf
Posts: 1.748
DAt had je al gedaan dus ik heb niks gezegd
Posts: 303
@Iceman90:heb jij ook een eigen mening over items op deze site of zo en zo over de f1 zie jou reactie op quots van Patrickl/Smitju/BMW POWER
Posts: 167
Oh ja die heb ik wel hoor, Maar ik denk niet dat de meeste mensen daar blij me zullen zijn+\'
Posts: 167
Teken deze petitie als je wel eens bent met deze straf
www.petitiononline(...)ned.cgi?0000008&1
Posts: 5
Kan iemand hier berekenen, hoeveel km/uur Hamilton won door welgeteld 0,5 seconden in Kimi\'s slipstream te hebben gezeten? Antwoord: 0. Lewis brak scherp van links naar rechts achter Kimi door, langer heeft hij niet in de slipstream gezeten... Kimi was gewoon hondstraag. Op de start/finish had hij een voordeel van 6 km tegenover Lewis, die speelde hij volledig kwijt omdat hij niet op zijn gaspedaal durfde trappen. Voeg daar een slechte lijnkeuze aan toe om je positie te verdedigen en je wordt gewoon gepasseerd. Met of zonder foutje van Lewis. Bovendien blijf ik bij mijn eerdere standpunt: Kimi had bij de start een drive-through moeten krijgen omdat hij de eerste bocht zonder reden veel te wijd nam. (http://www.youtube.com/watch?v=UsqqiI55Jyg) Hij ging van de piste af, en gaf geen voordeel aan diegenen die wel gewoon op de piste bleven. Voor Kimi geldt dezelfde redenering die Trulli eerder deze week aanhaalde voor Lewis, als daar een muur gestaan had vlak naast de piste had hij dat dan ook gedaan?
Posts: 7.177
Nogmaals. Zijn RPM was hoog en hij reed wel even achter hem. Maar het meest belangrijke is is dat zijn RPM hoog was omdat hij gewoon nog de gas inhield alleen niet volledig hier haal je een groot voordeel uit ter vergelijking als hij die bocht gewoon had genomen omdat zijn RPM dan stukken lager zou zitten. Hoe hoger je RPM hoe sneller je wagen naar de top toe gaat.
Ik ben geen echte F1 kenner maar dit weet ik wel.
En dat hoor jij ook te weten
Posts: 32
Ben je het wel eens met deze straf voor Hamilton, teken dan deze petitie.
www.petitiononline(...)on-sign.cgi?0000008
Posts: 4
vraag me af hoe je iemand een beetje voorbij kunt laten, je bent er voorbij of niet, is net als zeggen \"hij is een beetje dood\" . Ik zie zelfs mensen schrijven dat hamilton met meer snelheid uit de chicane kwam terwijl raikonen hem inhaalt.....schiet mij maar lek
Posts: 2.267
dan heb je zeker niet goed zitten opletten bij natuurkunde en wiskunde.
Als er iemand voor je rijd en die haal je in, dan ga je langzamer dan je voorgangen...... als deze theory mocht kloppen dan zijn er weer een aantal natuurkundie wetten om zeer geholpen
snelheid = afstand / tijd... dus het is een feit dat kimi harder reed dan lewis. En natuurlijk rijdt/schakelt lewis gewoon door. Echter omdat kimi vroeg remt omdat het nat begint te worden wordt hij gewoon ingehaald door lewis...
Posts: 2.267
kimi ging te vroeg op ze rem boor de bocht, vandaar dat lewis met gemak binnendoor kon. Hij heeft gewoon een lesje inhalen gekregen, want op dit moment is hij geen schim van wat hij geweest is.....
Posts: 11.414
Die clip maakt het juist duidelijk dat hamilton die straf niet verdient:
1) Het laat zien dat Hamilton Raikkonen voor laat gaan na de busstop. Hamilton kruist zelfs voor vlak voor La Source nog achter Raikkonen langs.
2) Het laat zien dat Raikkonen de lijn niet verdedigd en veel te vroeg remt (in ieder geval veel vroeger dan Hamilton) Waarmee hij gewoon eigenhandig die plek verspeelt.
Bovendien laat het zien dat Raikkonen degene is die een straf moet krijgen omdat hij tegen de regels:
- Zijn tegenstander van de baan duwt
- Het inhalen door een tegenstander onregelmatig belemmerd (hij schudt als een dwaas heen en weer met zijn auto vlak voor La Source)
- Als Hamilton fout was om over de uitrijvlakken hard door te rijden dan Raikkonen ook. Hij maakt meerdere malen extra snelheid op vlakken buiten de baan. Aangezien Raikkonen uitgevallen is rest als straf voor Raikkonen dus alleen terugzetten van 10 plaatsen bij de volgende start. Ben benieuwd wanneer de FIA dat bekend gaat maken.
Posts: 7.177
hamilton zegt zelf. Ik kon niet anders omdat kimi helemaal binnen in zat en ik kon niet anders dan rechtdoor gaan. Kimi heeft hem er niet afgeduwd (een tik gegeven) Kimi reed een verdedigende lijn. dit mag!
En kimi remt vroeg omdat het daar langzaam weer nat werd.
Posts: 11.414
Jermain,
Alsjeblieft zeg. \"Ik kon niet anders omdat kimi helemaal binnen in zat en ik kon niet anders dan rechtdoor gaan.\" is toch exact hetzelfde als \"kimi douwde me eraf\"
Hou ook eens een keer op met die dubbele standaard van je. Als Coulthard \"zijn lijn verdedigt\" scheld je de hele boel bij elkaar en als Raikkonen het doet dan is het toegestaan?
Serieus ze moeten paal en perk stellen aan dat soort asociaal rijgedrag, want inhalen is op die manier echt onmogelijk.
Posts: 7.177
Nou feitelijk is duwen anders. Het was voor hamilton mogelijk gas eraf te doen achter hem te komen. Als kimi hem eraf duwde kwam lewis zonder zelf erheen te sturen daar terecht. Dan was trouwens misschien die straf niet gekomen omdat hij geraakt werd.
Ik scheld nooit de heleboel bij elkaar als couldhard zijn lijn verdedigd. Mij hoor je bijna niks zeggen over hem. Anderen zeiken hem af heb ik eigenlijk nog niet gedaan. Daarnaast is het bij couldhard altijd een gevolg van kapotte wagen.
Posts: 7.177
we kunnen allemaal zeggen hoe of wat maar niemand weet hoe het is in een F1 wagen hoe hij reageerd. enz. Dus echt goed kunnen we NIET oordelen. De rijders die hun mening geven kunnen dit wel omdat hun WEL in een F1 wagen rijden. Sure massa verdeiint de overwinning niet. Maar helemaal onterecht is de straf niet alleen hadden ze beter die 10 plaatsen terug kunnen zetten
Posts: 4
@ mitchell
wel even goed lezen man, je hebt hier te maken met een groot mclaren/hamilton fan.
Wat ik bedoel is dat veel ferrarifans hier beweren dat lewis raikonen niet helemaal voorbij heeft gelaten (beetje te donkere rode bril denk ik)