user icon

Overwinning Hamilton mogelijk in gevaar

  • Gepubliceerd op 07 sep 2008 15:53
  • comments 38
  • Door: Rhandy Biemans
De acties van Lewis Hamilton in de laatste ronden van de Grand Prix in de Belgische Ardennen worden onderzocht door de race-stewards. Wellicht is de actie van Hamilton een reden voor de raceleiding om de jonge Brit de winst af te nemen. Met Raikkonen kwam hij in de laatste ronden van de race regelmatig in contact, en won uiteindelijk de race door het minst aantal fouten te maken van de twee.

Het duo maakte regelmatig contact in de slotfase van de race toen het heftiger begon te regenen, een tijdstraf voor Hamilton is een mogelijkheid voor de stewards om uit te delen. Hamilton boekte zijn vijfde overwinning van het seizoen, Raikkonen crashte uiteindelijk door zijn eigen toedoen in de muur.

Volgens McLaren-teambaas Ron Dennis heeft Hamilton zich prima aan de regels gehouden. "Volgens Charlie Whiting hebben we niets onregelmatigs gedaan. Maar goed, hij is natuurlijk geen steward, dus we moeten het nog zien. In de Bus Stop-chicane had Kimi de leiding in handen, en die hebben we meteen ook weer teruggegeven. Daarna haalde Lewis hem opnieuw in, nog voor de witte lijn op start-finish."

Het is overigens nog niet bekend welke manoeuvre van Hamilton of Raikkonen precies door de stewards wordt onderzocht. Straks ongetwijfeld meer...

Reacties (38)

Login om te reageren
  • Belachelijk als dit bestraft zou worden, dit is niet meer dan een race incident.

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 15:58
    • rafael

      Posts: 2.181

      Ferrari heeft zeker gebeld..aan FIA!!

      • + 0
      • 7 sep 2008 - 16:03
  • rafael

    Posts: 2.181

    Gewoon 10.000 boete betalen(zoals massa deed in GP van Valencia)!! Anders...

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 16:00
  • ari

    Posts: 23

    Er was niks aan de hand. hamilton liet raikkonen weer voorgaan en haalde toen weer in , raikkonen raakte toen hamilton aan de achterkant!!! er was niks aan de hand. Als hij hiervoor bestraft wordt kun je wel weer zien dat FIA en ferrari 1 zijn.

    In de gp2 werdt pantano bestraft voor gevaarlijk wegrijden , waarom massa niet in de gp van valancia FIA en ferrari zijn 1

    Arjan Lewis for life!!

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 16:04
    • rafael

      Posts: 2.181

      mee eens
      als je de gp2 ziet worden er wel degelijk straffen uitgedeelt dus zou mij niks verwonderen als er een straf komt dan vind ik dat ze die williams moeten straffen wat een zotte actie van die jappaner dat was pas gevaarlijk

      • + 0
      • 7 sep 2008 - 16:08
  • Jan

    Posts: 54

    Don\'t do this my nigga! Hij verdient het. Ik als ferrari fan zeg het. And yes i am black to!:P

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 16:04
  • rafael

    Posts: 2.181

    Als ze dan toch iemand gaan straffen vind ik dat het een waarschuwing mag worden voor beide heren voor agressief rijgedrag.

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 16:05
  • Steff

    Posts: 405

    Wellicht het slingeren op het rechte stuk na Eau Rouge, meer kan ik er niet van maken.

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 16:15
  • cartinho

    Posts: 302

    Nou het is voor iedereeen overduidelijk dat er geen reden is om hier een straf uitdelen..maar goed we weten dat ferrari de FIA in hand heeft dus het zou mij niet verbazen....
    maar voor onze is hamilton de terecht winnaar en massa 2de door fout van kimi verder niets meer te zeggen ....

    Mclaren for life

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 16:17
    • Fresh-T

      Posts: 461

      Een beetje jammer dat (ook) jij nog in de Schumacher tijd leeft.

      Ik ben het met je eens als je zegt dat het ooit zo was.. Ik ben het niet met je eens als je beweert dat het nu nog zo is. Noem eens 2 of 3 punten waaruit blijkt dat de Fia nog steeds a Ferrari is? Ik ben benieuwd!

      • + 0
      • 7 sep 2008 - 17:46
  • ilCovano

    Posts: 214

    dit zou toch belachelijk zijn!!! raikkonen heeft hamilton ook een paar keer geraakt en het aanremmen van raikkonen bij la soerce was tog ook gevaarlijk maar dit alles hoort bij het racen. hiervoor zou je nooooit een straf uit mogen delen, aan geen van beide.

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 16:20
  • eriks

    Posts: 7

    FIA en Ferarri zijn altijd dikke vrienden, je ziet bijna nooit dat Ferarri wordt bestraft op incidenten. Als hier een straf word uitgedraaid is het belachelijk,

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 16:33
  • F1Freak

    Posts: 201

    Het was gewoon een fair gevecht, niks aan de hand. Als het WK wordt beslist achter de groene tafel ga ik voortaan mijn schoonouders zondagmiddag bezoeken :-).

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 16:33
  • Zijn ze hamilton aan het onderzoeken of Raikkonen?

    Raikkonen douwt eerst Hamilton van de baan, waardoor Hamilton noodgedwongen een zijspoor moet nemen. Als Raikkonen gewoon ruimte had gegeven dan was Hamilton er daar al voorbij geweest.

    Vervolgens komt Hamilton er dan weer achter, maar de manier waarop Raikkonen heen en weer aan het zwalken was voor La Source was toch niet helemaal regelementair (maximaal 1 keer van je lijn afwijken)

    Kortom lijkt me eerder twee keer een fout van Raikkonen dan van Hamilton. Beide overigens niet zwaar genoeg om te bestraffen, maar hij zou daar wel een waarschuwing voor mogen krijgen.

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 16:54
  • renzo

    Posts: 929

    Niks fair, Hamilton verdient een tijdstraf. Als Kovalainen er een krijg dan Hamilton ook anders meet je met 2 maten. Hamilton had wel degelijk profijt want hij had meer snelheid uit de bocht dan Raikonen omdat hij een rechtere lijn reed. Daarom kon hij Raikonen inhaln voor de hairpin. Dus voordeel dus straf.

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 16:55
    • die twee incidenten kun je niet vergelijken. Kovalainen ramde in Wedder zijn wagen, maar Hamilton werd naar buiten gedreven en heeft Kimi terug voorgelaten. Nergens staat geschreven hoever of hoelang je terug achter je voorganger moet gaan rijden.

      • + 0
      • 7 sep 2008 - 17:25
    • ari

      Posts: 23

      Jouw tekst slaat nergens op. Bij de gp van valencia reed nakajima alonso\'s spoiler er af kreeg ook geen straf . en omdat hamilton voordeel zou hebben gehad door het afsnijden van de chicane slaat nergens op want hij geeft de plek terug .

      NEEM JE VERLIES RENZO !!!!!!

      Lewis for life!!
      arjan

      • + 0
      • 7 sep 2008 - 17:33
  • Denk niet dat dit iets gaat worden, op elke zender (RTL Duitsland, Premiere Duitsland, Canvas...) wordt dit afgedaan als race incident, Dit kan de FIA nooit hard maken.

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 17:03
  • BMRacing

    Posts: 58

    Men hoeft hem niet gelijk de overwinning af te nemen, maar een boete zou terecht zijn Hamilton snijdt de chikane met een voordeel van 20 of meer meters en laat zich 2 meter tereugvallen om gelijk weer gas te geven. Zeker geen sportieve manier van rijden

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 17:06
  • Kubica

    Posts: 4.083

    Vorig jaar werd Kubica bestraft (drive-thru) omdat hij Hamilton aantikte (ook op een natte baan) toen hij Hamilton inhaalde. Vond dat toen ook volkomen onterecht. Heb nu d erace niet op TV gezien, maar wat ik lees is het zo\'n zelfde situatie. Dit hoort bij het racen en daarvoor zou je niet gestraft moeten worden.

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 17:10
  • jack67

    Posts: 31

    Als ze hiervvor een straf uitdelen is de F1 een lachertje kunnen ze beter stoppen met de hele handel. Hamilton gaf z\'n plaats toch duidelijk terug aan Raikkonen niks aan de hand

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 17:12
  • Dit is zou je reinste onzin zijn . Iedereen, op elke zender , (behalve Ferarri) zegt dat dit een race incident was. Blijkbaar word er gekeken of Lewis door de chicane af te snijden een voordeel had. Volgens de meeste niet, want hij heeft Kimi terug voorbij gelaten en heeft pas later de leiding terug overgenomen.
    Hopelijk voor de sport zien de stewards dit ook zo, zou anders echt jammer zijn

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 17:17
  • germain

    Posts: 1.748

    Hamilton had de 1e plek duidelijker terug aan Kimi moeten geven toe hij wijd ging in de laatste bocht. Lewis heeft verdiend gewonnen Kimi heeft zijn race zelf verkloot en hij noemt zichzelf de Iceman. Kimi de titel kans voor jou is over daar zijn Hamilton en Massa te constant voor

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 17:33
  • enzo

    Posts: 71

    Laat de FIA dit hele gebeuren vergeten, de beste coureur is letterlijk boven komen drijven. Congrats to Lewis.

    Geeft mijn team, Ferrari as you know, weer een reden meer om aan de prestaties te werken

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 17:34
  • Germain, hoe bedoel je duidelijker ??? Wat is nog duidelijker dan hem er terug voor laten gaan??

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 17:49
    • germain

      Posts: 1.748

      Nou ik vond dat Lewis Kimi nauwlijks voorliet maar dat kan ook wel aan de camera positie liggen

      • + 0
      • 7 sep 2008 - 19:44
  • Jeffers

    Posts: 115

    Als dit bestraft wordt moet F1 zich schamen.

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 18:11
  • Benz

    Posts: 368

    Hoezo belachelijk!!!! Dit was racen!!! Beide hebben gewoon gestreden om de overwinning en in dit geval heeft Hamilton gewonnen. Als Hamilton een straf krijgt vind ik dat McLaren absoluut protest moet aantekenen!

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 18:51
  • hij reed er wel terug achter en half naast, zie de zigzag beweging die Kimi maakte ( wat ook niet volgens de regels is, want men mag maar 1x van rijlijn veranderen)

    • + 0
    • 7 sep 2008 - 19:43

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    13:00 - 14:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    13:00 - 14:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.467
  • Podiums 102
  • Grand Prix 128
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec