FIA gaat voor maximumbudget van 110 miljoen euro
- Gepubliceerd op 14 mei 2008 13:44
-
11
- Door: Rob Veenstra
In 2009 moet een maximumbudget van 175 miljoen euro ingaan, in 2010 van 140 miljoen euro en een jaar later van 110 miljoen euro. Onder de maatregel vallen niet uitgaven aan motoren, Kinetic Energy Recovery Systems, marketing en de salarissen van de coureurs en de teambaas. De cijfers van de FIA zijn met gemengde gevoelens ontvangen door de teams.
Honda Racing-directeur Nick Fry: De cijfers die ze voor volgend jaar hebben voorgesteld zijn werkbaar, maar Honda is enigszins bezorgd om de afname van het budget na 2009. Daar moeten we nog eens over praten. Door het maximum te laag in te stellen trek je niet alleen marginale projecten aan, je vervreemdt je ook van de autofabrikanten die hoogwaardige technologie willen ontwikkelen.
Renault-teambaas Flavio Briatore heeft weer andere problemen met het voorstel. Ik besteed nu al veertig procent minder dan het geopperde maximum. Als ik me dus daaraan wil houden moet ik meer geld uitgeven. De Formule 1 maakt deel uit van de economische wereld. En op dit moment voelen we niks van de kredietcrisis, maar dat kan nog komen. De show moet gewoon beter en de kosten moeten minder.
Toyota-directeur John Howett waarschuwt voor negatieve effecten. De vraag is of de Formule 1 beter wordt van een gecontroleerde omgeving. Vrije competitie is beter voor de zaken. Het kan dus negatieve gevolgen hebben. Ik ben er niet van overtuigd dat dit het juiste is om te doen.
Trending nieuws
-
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46 -
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (11)
Login om te reagerenPosts: 298
Wat een onzin zeg. F1 kost geld. Heb je het niet dan doe je niet mee.
Posts: 181
Mooi gebaar, niet controleerbaar ... Simpele manier om deze regels te omzeilen is door het opzetten van verschillende \'bedrijfjes\' ... Williams heeft dit al aan zien komen waarschijnlijk en heeft misschien daarom ingekocht bij het bedrijf Automotive Hybrid Power, nooit is controleerbaar wat er aan liquide middelen over en weer gaat.
Ferrari kan bv zijn motoren onder gaan brengen bij FIAT, voor deze dienst gaat Ferrari (bv) 10mil betalen .. Maar achterom gaat er 100mil richting FIAT voor de ontwikkeling.
Posts: 135
Ferrari is van Fiat ! (net zoals Lancia en Alfa Romeo)
Hoe het met de geldstromen precies zit weet ik niet.......
Posts: 461
Dit bericht komt weer nadat Super Aguri failliet is gegaan. Dudes! Er zijn zoveel teams failliet gegaan! Het kost nou eenmaal geld! En als je dat geld niet hebt, gaat het over! Dat is nou eenmaal zo en zal ook nooit veranderen,, weer een achterlijk idee van de FIA...
Posts: 626
Dat Ferrari van Fiat is geeft ze juist een voordeel. Net zoals alle andere echte fabrieksteams. Die kunnen meer know how halen uit kennis buiten het formule 1 team om.
Daarnaast is er natuurlijk ook nog zeer veel mogelijk met sponsors die bepaalde ontwikkelingskosten voor hun rekening zullen nemen.
Al met al een leuk idee om de formule 1 \'betaalbaar\' te houden zodat er ook kleinere privéteams kunnen meedoen maar dan moet het wel op een andere manier. Dit is niet te controleren!
Posts: 2.567
M: Nee, dit is geen goed plan, dan krijgen we weer van die schandalen, wat ron dennis al zei. dit is niet goed voor de formule 1.
Posts: 150
Heel slecht idee, want wat voor zin heeft het de \'\'goede\'\' teams zonder geld te helpen onder het motto van er is meer nodig dan alleen geld. Er is natuurlijk meer nodig maar het belangrijkste is toch wel geld want de beste mannetjes in je team kosten nou eenmaal geld. Waarom dat verminderen, je kan het toch niet controleren en moet dit de sport leuker maken. In mijn ogen niet, ik vind het wel wat hebben autofabrikanten die met ongekend hoge geldbedragen smijten om maar dat hoogste treedje te behalen.
Posts: 79
\"Onder de maatregel vallen niet uitgaven aan motoren, Kinetic Energy Recovery Systems, marketing en de salarissen van de coureurs en de teambaas.\" Wat voor zin heeft dan die maximumbudget?
Posts: 5.792
precies dit lijkt toch nergens op wat een flauwekul zeg
Posts: 11.414
Dat ze de salarissen van de coureurs erbuiten houden lijkt me nog wel redelijk. Misschien van de teambaas en eigenlijk ook wel wat andere key werknemers.
Het gaat erom dat iedereen redelijkerwijs dezelfde kans heeft om een snelle auto te maken. Je moet dan alleen wel de mogelijkheid open laten voor een goede coureur (of hoe dan ook een top werknemer) om wat meer te verdienen. Anders zouden alle F1 coureurs naar een andere race klasse verhuizen.
Dat ze de motor en KERS budgetten eruit laten zit eigenlijk wel wat in. Sommige teams kopen de motoren en andere ontwikkelen ook. Dat zou betekenen dat een team met een consumentenmotor meer te besteden heeft aan de rest van de auto en ontwikkeling daarvan. Dan heb je dus meteen geen team meer die consumentenmotoren gaat leveren en dan kun je de kleine teams ook wel opdoeken.
Die uitsluitingen zijn dus voor het behoud van de sport wel noodzakelijk.
Posts: 150
Consumenten motor ik denk dat je klanten motor betdoelt, dan zou ik ook wel zon motor bij de AH volgende week willen kopen ^^