Productiefout oorzaak van crash Kovalainen
- Gepubliceerd op 08 mei 2008 09:58
-
15
- Door: Rob Veenstra
In Sport Bild zegt de Duitser: Een Formule 1-velg is een zeer gecompliceerd onderdeel en bestaat uit veel verschillende lagen. Blijkbaar is er niets niet helemaal goed gegaan bij de productie van die velg voor de race in Barcelona.
De velgen van McLaren worden geleverd door het Japanse bedrijf Enkei. De firma gaat nu alle andere velgen streng controleren om te voorkomen dat het nog eens gebeurd. De velgen waarmee Lewis Hamilton in Spanje reed, kwamen uit een andere lading.
Trending nieuws
-
Mekies maakt Red Bull-standpunt duidelijk: "Verstappen blijft bij ons"
De toekomst van Max Verstappen blijft een van de meest besproken onderwerpen in de Formule 1, maar volgens Red Bull-t...
26 jun 2026 19:14 -
FIA verbiedt innovatie van Ferrari
Het team van Ferrari moet na dit jaar afscheid nemen van de innovatieve flap die ze achter de uitlaat hebben geplaats...
26 jun 2026 19:53 -
Red Bull heeft goed nieuws voor Verstappen na zware dag
Red Bull-teambaas Laurent Mekies blijft positief na de zware vrijdag op het bloedhete circuit in Spielberg. Red Bull-...
26 jun 2026 20:48 -
Hadjar heeft slecht nieuws voor Verstappen: "Updates werken niet"
Red Bull Racing introduceerde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk een omvangrijk updatepakket, maar dat leverde vrij...
26 jun 2026 21:26 -
Vermeulen maant Red Bull tot actie: "Verstappen doet niet mee voor het middenveld"
De toekomst van Max Verstappen blijft ook dit seizoen onderwerp van gesprek. Ondanks een contract dat doorloopt tot e...
26 jun 2026 20:26
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Ferrari
- Punten 3.648
- Podiums 136
- Grand Prix 239
- Land GB
- Geb. datum 7 jan 1985 (41)
- Geb. plaats Tewin, GB
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,74 m
483.789 reacties op Ferrari
66 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lewis Hamilton
Team profiel
- Team naam Mercedes
- Basis Brackley, Duitsland
- Michael Schumacher 3
- Nico Rosberg 4
- Nico Rosberg 6
- Michael Schumacher 7
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 9
- Lewis Hamilton 10
- Andrea Kimi Antonelli 12
- Lewis Hamilton 44
- George Russell 63
- Valtteri Bottas 77
636.362 reacties op Mercedes
59 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Mercedes

Reacties (15)
Login om te reagerenPosts: 1.016
Norbert Haug van Mercedes mag de wereld vertellen dat het ongeluk van Kovalainen te wijten was aan een productiefout van een externe partij, de japanse toeleverancier Enkei.
De übermenschen van het McLaren team valt vanzelfsprekend helemaal niets te verwijten (...).
Zum Kotzen !
Posts: 51
kuch kuch.. klinkt een beetje als jaloezie??
Mercedes is trouwens partner...mclaren-MERCEDES..De fout lag in de constructie van de velg, hoe zou dan volgens jou(ferrari-fanboy gok ik) de fout bij mclaren kunnen liggen. Of beter gezegd waarom zou volgens jou mclaren de verantwoordelijkheid moeten dragen????
mvg
Posts: 178
Partner????? Mercedes heeft een merderheits andeel van meer dan 80% hoe kom je op Partner
Posts: 51
@ kaaskop
De McLaren Group is een holding waaronder de groep McLaren Cars valt, waar onder meer de McLaren F1 werd geproduceerd, en het Formule 1-raceteam. De McLaren Group is deels in handen van DaimlerChrysler (40%), Ron Dennis (15%), Mansour Ojjeh (15%) en de TAG Groep (30%)
Posts: 5.792
zo zit het mercedes wil graag de aandelen van dennis overnemen want dan hebben ze een meerderheid.dit volgens mij niet de eerste velg die op deze manier aan zijn eind komt
Posts: 1.966
Het team McLaren haalt zelf ook nog wat van de velgen om ze lichter te maken, dus de opmerking van Ramshoek is wel degelijk een om over na te denken...Maar in dit geval zal het een haarscheurtje zijn geweest in de velg (van binnenuit) waardoor de velg onder de stress van de bocht of het aanremmen kapot ging. Men zal altijd naar elkaar wijzen omdat je niet weet of de velg brak door het weghalen van materiaal of door een fout in het draaien/smeden van de velg.We zullen het dus nooit weten.
Posts: 51
..laatste allinea maakt opzich duidelijk waar het aan ligt, en er word vrij weinig gewezen naar elkaar, gezien enkei alle velgen gaat contoleren om het in het vervolg te kunnen voorkomen(ik hoor enkei niet zeggen, dat mclaren aan de velg loopt te kloten..)
Dus we weten het al.. Mysterie opgelost!
Posts: 277
\"De velgen waarmee Lewis Hamilton in Spanje reed, kwamen uit een andere lading. \"
... in het team van de eeuwige gelijkheid tussen coureurs met zelfde materieel en zelfde kansen.
Gelukkig is alles wel goed afgelopen.
Posts: 178
Nou koen toch, niet zo lelijk doen tegen Haug env LOL
Posts: 1
Helemaal met ramshoek eens. Direct werd er al gezegd dat een steen de oorzaak was. Vooral niet het team. Dennis heeft wat mij betreft zijn langste tijd al lang gehad.
Posts: 181
@rentenier:
1. Het was sowieso niet Ron Dennis die dit riep,
2. het \'steentjes\' verhaal duidt erop dat McLaren gewoon veel vertrouwen heeft in Enkei, makkelijker was geweest om meteen Enkei \"de schuld\" te geven,
3. Er is nooit gezegd dat \'n steentje 100% de oorzaak geweest was, dit behoorde tot \'n mogelijkheid, behoorde
@Koen:
Wie garandeerd dat Kimi en Massa dezelfde velgen hebben, of andere coureurs van een zelfde team? Ik zie niet staan dat Lewis en Heikki met verschillende specc velgen gereden hebben, waar zie jij dat staan? ... Lading en specc zijn 2 totaal verschillende dingen :)
@NathieF1:
Wat snap je in het artikel niet? ... staat toch duidelijk dat het een productiefout geweest is?
Posts: 178
He man is toch vreemd dat Haug steeds de man is die spreekt en dat hij ook altijd ales verzachten kan met BLA BLA BLA want dat doet hij, nooit een eerlijke uitspraak altijd uitwijkende antwoorden en hij baalt van Dennis Ron, er draait niets rond bij Mercedes ook in de DTM zijn ze nergens Audi domineert daar zouw toch kunnen dat ze wat geprobeert hebben met Kovalainen\'s velgen ja toch,en dat met Massa Ha Ha Ha ja
Posts: 51
@ SilverShadow
....THUMBS UP!!!!!!!!! ;)
Posts: 320
Hehehe, silver shadow! Op RF zit je al bij nacht en ontij Mclaren te verdedigen en nu ook hier! Prima hoor, je hebt gewoon gelijk en dat mag ook gezegd worden. Sommige mensen willen nu eenmaal koste wat kost Mclaren zwart maken. Dat ze vooral zichzelf te kijk zetten wordt niet altijd beseft... Welkom by the way!!
Posts: 11.414
kaaskop,
Je moet echt een keer beter gaan opletten. Zowel Norbert Haug, Martin Whitmarsh en Ron Dennis komen ieder regelmatig naar buiten met uitspraken.
Het zou best kunnen dat Haug ooit Dennis op gaat volgen bij McLaren, maar jij zoekt echt spijkers op laag water.