Super Aguri trekt zich terug uit Formule 1
- Gepubliceerd op 06 mei 2008 09:15
-
11
- Door: Rob Veenstra
In een verklaring zegt Suzuki: Mijn droom was om teameigenaar in de Formule 1 te worden en om dat te bereiken vroeg ik in november 2005 een plek op de grid aan. Sindsdien doe ik al twee jaar en vier maanden mee met het Super Aguri Formule 1-team, maar spijtig genoeg moet ik zeggen het team vanaf vandaag stopt met al haar raceactiviteiten.
De renstal heeft het opgenomen tegen grote autofabrikanten en wist al in haar tweeëntwintigste Grand Prix voor het eerst punten te scoren. Vorig jaar eindigden we zelfs als negende in de stand om het constructeurkampioenschap. De contractbreuk van hoofdsponsor SS United zorgde er echter meteen voor dat het team in financiële problemen kwam. Ook de andere richting die men is opgeslagen met betrekking op het gebruik van klantenchassis maakte het vinden van nieuwe partners moeilijker.
Met de hulp van Honda hebben we het team tot op dit moment draaiende weten te houden. We hebben echter geen manier gevonden om onze activiteiten in de huidige Formule 1-wereld voort te zetten en daaruit heb ik de conclusie getrokken om ons terug te trekken uit het wereldkampioenschap.
Ik wil graag mijn dank betuigen aan Honda, Bridgestone, al onze sponsors, alle mensen die ons geadviseerd hebben, de hele technische staf, Anthony Davidson, Takuma Sato en uiteraard alle fans van over de hele wereld voor de steun aan het Super Aguri Formule 1-team.
Trending nieuws
-
Verstappen tot actie gemaand: "Hij gooit wereldtitels weg door loyaliteit aan Red Bull"
De toekomst van Max Verstappen blijft de gemoederen bezighouden. Volgens Ziggo Sport-presentatrice Shelly Sterk betaa...
27 jun 2026 11:22 -
Racing Bulls reageert vol verbazing op Tsolov-geruchten
Racing Bulls-teambaas Alan Permane heeft met verbazing gereageerd op de geruchten over Nikola Tsolov. Het Bulgaarse R...
27 jun 2026 09:26 -
Marko vertrouwt op Red Bull: "Denk dat het goed komt met Max"
Voormalig Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft er vertrouwen in dat het goed gaat komen voor Max Verstappen. Over de ...
27 jun 2026 12:09 -
Norris heeft geaccepteerd dat McLaren niet kan winnen
Regerend wereldkampioen Lando Norris heeft geaccepteerd dat McLaren voorlopig geen races gaat winnen. Norris en McLar...
27 jun 2026 10:09 -
Ocon klaar met geruchten over F1-toekomst: "Laat mij koud"
De toekomst van Esteban Ocon in de Formule 1 blijft onderwerp van gesprek. De Fransman beleeft een moeizaam seizoen b...
27 jun 2026 10:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Honda
- Basis Brackley, Japan
- Jenson Button 7
- Jenson Button 12
- Jenson Button 16
129.451 reacties op Honda
10 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Honda

Reacties (11)
Login om te reagerenPosts: 7.177
Honda had het gewoon moeten accepteren die bod die ze hadden. Ze willen dat ze op eige benen staan maar geven hun niet de optie hun eige keuze te maken in wie het geld binnen haalt. Ik snap hun wel dat ze het helpen zat zijn maar geen rede voor hun om eige geld tegen te houde ze konden racen tot het einde van het jaar.
Posts: 7.177
Wel jammer
Posts: 91
Formule 1 is weer een tintje bleker geworden. Ik hoop dat er snel enkele teams toch nog de stap durven wagen een team op te starten. Kleine teams zijn een mooie kweekvijver voor jonge coureurs, ze staan vaak dichter bij hun fans en geven toch een menselijkere ziel aan de autosport. RIP Super aguri.
Posts: 405
Ik kan er niet om rouwen. Mochten ze dit seizoen het geld bij elkaar hebben, dan is het volgend jaar weer een probleem. Sportief gezien is het dood zonde want de heren hadden wel de juiste inzet.
Posts: 41
Heel jammer dat het zo moet eindigen. Ik had nog wel vertrouwen dat het goed zou komen, het zag er in principe goed uit.
F1Today heeft ook eigen Hyves.
Kijk snel en wordt lid op: f1today.hyves.nl/
Posts: 55
Jammer dat het zo gelopen is, doordat Honda zo koppig is. Jammer.
Posts: 1.748
Nee Iceman (Kimi fan denk ik) Honda is niet koppig ze hebben super aguri al zo vaak geholpen maar super aguri rekent elke keer maar weer dat honda hun steunt en dat is een keer afgelopen. Honda kan het geld beter zelf gebruiken
Posts: 11.414
Hoe is Honda hier nu schuldig aan? Super Auguri is een eigen team dat zelf moet zorgen voor sponsors. Honda maakt dit alles al mogelijk door ze goedkoop een consumenten auto te leveren. Als Suzuki dan zijn sponsoring alsnog niet rond krijgt dan houdt het toch gewoon op?
Het probleem is dat volgend jaar consumenten auto\'s niet meer toegestaan zijn. Als er een geldschieter nu instapt dan is hij dus volgend jaar verplicht een eigen auto te gaan maken. Dan heb je het over een budget van een hele andere orde van grootte. Niet zo vreemd dat prive sponsors geldschieters daar niet zoveel in zien. Kortom nu instappen betekend volgend jaar je geld kwijt (als het team dan alsnog opgedoekt wordt) of volgend jaar een enorm budget en ontwikkelorganisatie op poten krijgen om eigen auto\'s te gaan maken.
Posts: 5.792
De renstal heeft het opgenomen tegen grote autofabrikanten WAT een grote leugen is dit dit klopt helemaal niet ze reden gewoon in een fabrieks wagen en zelf hebben ze niks ontwikkelt en zonder Honda hadden ze niet in de f1 gekomen .Iceman hoezo koppig ga jij ook voor een ander betalen en dan ook nog eens in een bodemloze put ik denk het niet.Honda krijgt hun geld nooit meer helemaal terug want het is een team zonder facaliteiten en dus hebben allen de wagens en die zijn van honda. tja wat is er dan nog over om te verkopen praktisch niets .Dan kan je zeggen dag 110 milj is weggegooid
Posts: 2.567
Ik vind het ook jammer. Maar ik vind ook dat als er teams aan het kampioenschap meedoen, ze ook echt mee kunnen doen. Dus niet zoals SA dit jaar en bijvoorbeeld Spyker vorig jaar en zo zijn er uit het (recente) verleden nog wel meer teams geweest met een eigenaar met een droom. Maar het hebben van een droom is geen garantie voor succes. Er zijn uitzonderingen zoals Eddie Jordan en Peter Sauber, dus het kan wel... Meer auto\'s is perfect, maar dan niet alleen als veldvulling en rijdende chicanes, want ze fungeren 3/4 van de race alleen maar als veredelde wedstrijdvervalsing.
Jammer van Sato en Davidson, die hadden meer verdiend
Posts: 27
Ontzettend jammer weer 2 auto\'s minder, maar dit zat er al tijdje aan te komen ik had verwacht dat ze in Barcelona der al niet meer zouden zijn.