KERS weegt Formule 1-teams te zwaar
- Gepubliceerd op 11 apr 2008 09:14
-
5
- Door: Rob Veenstra
Dat zorgt er weer voor dat de renstallen de balans van hun auto niet meer kunnen regelen door het gebruik van ballastgewicht. Met de herintrede van slicks moet het gewicht in de wagens volgend jaar heel anders verdeeld worden en dat kan op deze manier niet. De Technical Working Group van de internationale autosportbond FIA zal de kwestie van een hoger minimumgewicht bespreken. Bij de teams heerst verdeeldheid. Bij sommige renstallen heerst juist de gedachte dat het een uitdaging is om KERS zo licht mogelijk te maken en dat het huidige minimumgewicht daar een stimulans bij is.
Honda-teambaas Ross Brawn: Ik denk dat we het wel moeten bespreken, maar deel van de uitdaging is om KERS zo licht mogelijk te produceren. Systemen voor straatautos zijn niet aantrekkelijk als ze zwaar zijn. We willen technologieën introduceren die veel energie hergebruiken en niet veel wegen. Het minimumgewicht verhogen is een maatregel die we eerst zorgvuldig moeten bestuderen. Dat zou het leven wel makkelijker maken, maar ik weet niet zeker of het goed is voor KERS. Bovendien besparen we al gewicht op het bodywork, waar volgend jaar een boel vanaf gaat.
BMW Sauber-teambaas Mario Theissen: Wij staan open voor beide opties. Als het minimumgewicht hetzelfde blijft, dan wordt het vrij lastig om nog ballast in de auto te leggen. Als de autos zwaarder moeten worden, geldt dat voor iedereen en kunnen alle teams weer met de gewichtverdeling van de bolides spelen.
Trending nieuws
-
Russell wijst naar FIA na 'te zware' straf in Monaco
George Russell is van mening dat hij geen schuld heeft aan zijn zware straf in de Grand Prix van Monaco. Hij kreeg ee...
08 jun 2026 09:26 -
Red Bull vraagt zich af of Verstappen had kunnen winnen
Laurent Mekies vraagt zich af of Max Verstappen zich in het gevecht om de zege in Monaco had kunnen mengen. Verstappe...
08 jun 2026 10:09 -
Montoya prijst Verstappen ondanks uitvalbeurt: "Hij reageerde direct goed"
Juan Pablo Montoya complimenteert Max Verstappen met het feit dat hij zijn auto bij de start helemaal tegen de zijkan...
08 jun 2026 10:46 -
Leclerc zorgt voor woede bij Ferrari-partner
Charles Leclerc gaf gisteren zijn remmen de schuld van zijn uitvalbeurt in zijn thuisland Monaco. De Monegask parkeer...
08 jun 2026 08:11 -
Brundle gaat viral met bizar interview met Kim Kardashian
Sky Sports-verslaggever Martin Brundle heeft voor de nodige verbazing gezorgd met een pijnlijk interview met Kim Kard...
08 jun 2026 08:48
Grand Prix van Monaco
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Grand Prix van Monaco
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (5)
Login om te reagerenModest71
Posts: 3.840
Nou nou nou :)
Ik vind het wel lachen, een beetje als Power2Pass iets.
Maar.. waarom ze nou klagen dat achterkant beetje lager ligt dan de voorkant? Laten ze toch een koelkast voorop zetten en je hebt drinken dichtbij en klaar :S :)
Black Book
Posts: 1.825
Alsof KERS zoveel weegt. Moeten ze maar een betere auto bouwen. Maar ik snap het wel, ze kunnen dan minder met gewicht spelen, en dat willen ze niet verliezen, tja moet je maar slimmer zijn als je concurrent met je gewichtverdeling toch?!
Steff
Posts: 405
Ik had het minimum gewicht zo gelaten en dat KERS lichter gemaakt. Als het uiteindelijk ook in personenauto\'s moet komen is dat juist nog een extra stap voorwaarts.
Modest71
Posts: 3.840
Iedereen van het veld aan de KERS, en iedereen hetzelfde \'gemak\' of tegenslag.
Natuurlijk kunnen ze weinig aan de voorkant bíj-hameren qua gewicht (dwz voeten vd rijder) maar je kan al veel doen qua verzwaren: Vleugel, onderplaat, ophanging.
Het is niet voor niets dat qua motor en benzinetank op andere plekken zitten.
Energie opvanging is zeer positief, misschien kunnen ze wel een dynamo\'tje in luchtinlaat maken, hehe (de trubo terug??)
:)
Steff
Posts: 405
Turbo terug? Zit je ons nu te verlekkeren? ;)