Domenicali: "Räikkönen meer volwassen teruggekeerd"
- Gepubliceerd op 12 feb 2014 15:49
-
16
- Door: Jeroen Jonkers
De relatie tussen de Fin en Ferrari vertoonde aan het eind van zijn eerste periode bij het team scheurtjes, maar Domenicali is van mening dat Räikkönen veranderd is: "Ik vind hem meer volwassen, net als wij allemaal. Daarnaast is hij meer ervaren en heel hecht met het team. Hij is al vaak bij de fabriek geweest en zal ook bijna iedere week in Maranello te vinden zijn," vertelt Domenicali.
De Italiaan gelooft dat de overstap van Räikkönen naar een team waar Fernando Alonso al geïntegreerd is, een grote drijfveer is voor de Fin: "Hij is zich bewust van zijn capaciteiten. Kimi weet in welk team hij is beland en hij weet dat dit een erg belangrijke uitdaging is voor hem. Hij is ervan op de hoogte dat hij het moet opnemen tegen een topper als Fernando Alonso, met wie hij goed zal moeten samenwerken," aldus Domenicali.
Räikkönen staat bekend als een mentaal sterke coureur, iets wat in zijn voordeel heeft gewerkt toen Ferrari op zoek was naar een vervanger van Felipe Massa: Onze beslissingen worden op rationele wijze genomen, niet emotioneel," vertelt Domenicali. "We wilden Fernando aan een rijder koppelen met een extreem sterke motivatie en met een ervaring die hem in staat stelt om een tegenvallend seizoen als afgelopen jaar te verwerken."
"Een rijder die weet hoe hij om moet gaan met de druk om teamgenoot te zijn van Alonso en bij Ferrari te racen. We staan altijd in de spotlights en als we tweede worden is dat een tragedie. Niet veel rijders beschikken over deze kwaliteiten. Op het circuit zullen we zien of we de juiste beslissing hebben genomen," besluit de teambaas.
Trending nieuws
-
Verstappen opende de deur voor F1-debuut Antonelli
Max Verstappen heeft er volgens Jock Clear mede voor gezorgd dat Andrea Kimi Antonelli op jonge leeftijd kon debutere...
23 jun 2026 09:26 -
Leclerc geeft toe: "Deze auto ligt Hamilton beter dan de vorige generatie"
Charles Leclerc heeft toegegeven dat Lewis Hamilton een voorsprong op hem heeft bij Ferrari. De zevenvoudig wereldkam...
23 jun 2026 10:46 -
Verstappen gebombardeerd tot favoriet voor Oostenrijk
Het team van Red Bull Racing maakt volgens Franz Tost serieuze kans op een topprestatie in Oostenrijk. De werkgever v...
23 jun 2026 10:09 -
Goed nieuws voor Verstappen: "Podium in Oostenrijk zit er zeker in"
Isack Hadjar kijkt met vertrouwen uit naar de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull-coureur verwacht dat het team va...
23 jun 2026 08:11 -
Oud Ferrari-coureur vreest voor Leclerc: “Hamilton heeft hem mentaal geraakt”
Charles Leclerc beleeft een moeilijke periode bij Ferrari. De Monegask zag teamgenoot Lewis Hamilton de Grand Prix va...
23 jun 2026 08:48
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.764 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.529 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (16)
Login om te reagerenPosts: 10.071
Integreren? De vlaggen en rode loper gingen uit in Maranello, en Kimi liep binnen alsof hij nooit was weggeweest.
Kimi is de laatste wereldkampioen van de Scuderia, en net zoals het ongelooflijke talent, doorzettingsvermogen en vastberadenheid van Alonso, wat druk bij Kimi leggen, werkt dit feit ook zeker door in de psyche van Alonso.
Fernando Alonso en Kimi Raikkonen in 1 team bij Ferrari, als ik het hardop zeg, klinkt het nog steeds onwerkelijk.
Posts: 2.095
....maar wel zeer interessant :)
Posts: 11.757
Onwerkelijk goed! Erg benieuwd hoe het zal lopen, ik denk goed. Die twee respecteren elkaar wel, en weten dat ze niks voor elkaar onderdoen.
Posts: 17.675
Geweldig Ferrari duo dit jaar, wat dat wederzijds respect betreft, ik weet zo net nog niet hoe lang dat zal duren, Kimi lijkt me niet het type die zich heel druk maakt om welke teamgenoot dan ook, Fernando daarentegen...ben zeer benieuwd hoe hij ermee om zal gaan als hij wat meer onder druk staat, ik hoop voor hem dat het een positieve invloed op hem heeft anders kan z'n status dit jaar wel eens een flinke deuk oplopen. Kan amper wachten op het begin van het nieuwe seizoen
Posts: 5.887
Same here Jean, mits die F14 T een beetje vooruit te branden is natuurlijk ;)
Ik las een online magazine waarin Scarbs wist te melden dat Ferrari ook hitte-problemen had, maar dan in de kabels tussen de verschillende ERS-modules. Hierdoor konden ze maar een paar ronden het ERs gebruiken en ook op maar op 37% van de totale power, dus maar 60pk ipv 160pk.
Niets ernstigs natuurlijk, daarvoor is immers het testen. Maar men/ik word(t) al snel enthousiast als een auto gewoon steady wat rondes aflegt, kijkende naar hoe goed Red Bull en de andere Renault-vriendjes het doen. Feit is dat er nog heel veel werk voor de boeg ligt en dat de fantastische line-up van Ferrari pas wat waard is als de wagen top-2 materiaal blijkt te zijn.
Posts: 11.757
Ach 1x een paardekop bij negeren van teamorders/gillen over de boordradio moet voldoende zijn
Posts: 2.195
Ik vraag me af of ze bij Ferrari geen spijt hebben gehad van het feit dat ze ZIJN contract hebben afgekocht, en niet die van Felipe. Of ze waren juist blij met zo'n 2e rijder die alleen maar in dienst reed van Alonso? Ik denk toch dat ze met Raikkonen beter gescoord zouden hebben afgelopen seizoenen, maar dat blijft gissen natuurlijk.
Posts: 4.951
Raikkonen INTEGREREN???? In zijn eigen schulp wellicht maar voor de rest heeft hij overal grote plakken schijt aan volgens mij. Hij is ingehuurd om te scoren en verwacht daarvoor een wagen te krijgen, de rest doet hij wel op zijn eigen manier. Mits die bolide eindelijk weer eens echt vooruit te branden is kan het een heel leuk seizoen worden!
Posts: 9.887
Qua ontwikkeling van de wagen is dit veruit het meest ervaren duo. Ferrari heeft wat dat betreft geen excuses dit jaar, behalve hun eigen constructeurs die de wagen moeten ontwikkelen.
Ik verwacht trouwens helemaal niet zo veel frictie tussen Alonso en Kimi.
Posts: 5.887
"en als we tweede worden is dat een tragedie"
Love it!!!
Posts: 1.052
Ik denk dat Kimi vooral gehaald is, om het WCC binnen te halen en dat hij niet voor eigen succes mag gaan. Helaas moet ik dit jaar ook een beetje voor Ferrari zijn, omdat Kimi daar rijdt...bah.
Posts: 10.071
Ferrari hoopt met Alonso en Raikkonen zeker een gooi te doen naar het WCC dit seizoen.
Maar Domenicali verklaarde onlangs dat beide coureurs vrij zijn om voor eigen succes te gaan, en dat de stand in het WDC, op een bepaald moment in het seizoen, bepaalt of een van beide de ander steunt in het WDC.
Als zowel Alonso als Raikkonen met minimaal puntenverschil kanshebbers zijn, ja dan wordt het pas echt leuk ;)
Posts: 5.887
Is dit, met uitzondering op de Schumacher-jaren, niet altijd zo geweest bij de Scuderia Mr.Monza? Natuurlijk was Alonso de afgelopen jaren de nmr1, maar dat was vooral zo omdat hij aan het begin van het seizoen Massa opvrat, niet omdat Massa overal werd neergezet als nmr2, zoals bijvoorbeeld bij Irvine en Barrichello wel het geval was.
Posts: 561
Het veranderd lijkt het, los van Vettel zie ik veel minder absolute nummer 1 met voorkeurs behandeling bij de teams. Wellicht is door de huidige rijders samenstellingen, die zijn nu ook wel steeds vaker meer gelijkwaardig. Goeie zaak in ieder geval.
Posts: 10.071
@Eddy,
dat klopt, iedereen denkt doorgaans dat Ferrari altijd met een nr.1 en 2 werkt, maar dat was inderdaad vooral tijdens de Schumacher jaren.
Daarvoor bestond de line up meestal uit twee sterke rijders, zoals bijv. Lauda/Regazzoni, Reutemann/Villeneuve, Scheckter/Villeneuve, Pironi/Villeneuve en Prost/Mansell.
Rijders waren voor Enzo Ferrari slechts passanten, en de WCC was een veel belangrijker trofee voor de Scuderia, daar kwam pas verandering in toen Schumacher instapte.
Posts: 1.052
Ik krijg de kriebels als ik uitspraken lees als:
Kimi zit in de herfst van zijn carrière ..
en
Kimi weet wat er van hem verwacht wordt ..
en
Kimi weet hoe hij moet omgaan met (een sterke) teammaat als Alonso ..
en
Kimi is volwassener geworden ..
etc. etc.
Maar inderdaad wordt er nergens (en door niemand) expliciet gesproken over 1e en 2de rijder.
Misschien kan Kimi, Alonso wel helemaal niet bijhouden (of andersom) en dan is deze hele discussie sowieso zinloos.