Teams zetten vraagtekens bij neusontwerp Lotus
- Gepubliceerd op 28 jan 2014 09:17
-
20
- Door: Jeroen Jonkers
Technisch Directeur van Toro Rosso, James Key, denkt niet dat de neus illegaal is, maar vraagt zich wel af of de neus een juiste interpretatie is van de reglementen: "De neus van Lotus heeft wat opheldering nodig. Het is een erg slim idee en ik denk niet echt dat het illegaal is, maar het is wel de vraag of het een juiste interpretatie is van de nieuwe reglementen."
Het interpreteren van de reglementen is altijd een controversieel punt. De reglementen voor 2014 schrijven slechts een neuspunt voor, maar het team van Lotus lijkt op het eerste gezicht voor twee neuspunten gekozen te hebben. Echter, door de ene zijde van de neus langer te maken dan de andere hoopt het team uit Enstone een maas in de wet gevonden te hebben. De iets kortere zijde is simpelweg een foefje om aan de precieze formulering van de reglementen te voldoen.
Volgens Pat Symonds, technisch directeur van het team van Williams, is het een vernuftig ontwerp: "Alle teams kijken nu wat mogelijk is in deze richting," aldus Symonds tegenover Auto Motor und Sport. "voor het testen is de neus echter nog geen beslissend onderdeel. Iedereen wil eerst gewoon aan het werk en zich later pas bezighouden met de grenzen van de aerodynaica."
Trending nieuws
-
Verstappen opende de deur voor F1-debuut Antonelli
Max Verstappen heeft er volgens Jock Clear mede voor gezorgd dat Andrea Kimi Antonelli op jonge leeftijd kon debutere...
23 jun 2026 09:26 -
Leclerc geeft toe: "Deze auto ligt Hamilton beter dan de vorige generatie"
Charles Leclerc heeft toegegeven dat Lewis Hamilton een voorsprong op hem heeft bij Ferrari. De zevenvoudig wereldkam...
23 jun 2026 10:46 -
Verstappen gebombardeerd tot favoriet voor Oostenrijk
Het team van Red Bull Racing maakt volgens Franz Tost serieuze kans op een topprestatie in Oostenrijk. De werkgever v...
23 jun 2026 10:09 -
Goed nieuws voor Verstappen: "Podium in Oostenrijk zit er zeker in"
Isack Hadjar kijkt met vertrouwen uit naar de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull-coureur verwacht dat het team va...
23 jun 2026 08:11 -
Oud Ferrari-coureur vreest voor Leclerc: “Hamilton heeft hem mentaal geraakt”
Charles Leclerc beleeft een moeilijke periode bij Ferrari. De Monegask zag teamgenoot Lewis Hamilton de Grand Prix va...
23 jun 2026 08:48
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Williams
- Basis Grove, Oxfordshire, Groot Brittannië
- Jacques Villeneuve 1
- Logan Sargeant 2
- Ayrton Senna 2
- Jacques Villeneuve 3
- Nicholas Latifi 6
- Jacques Villeneuve 6
- Nico Rosberg 7
- Nico Hülkenberg 10
- Nico Rosberg 10
- Jenson Button 10
- Pastor Maldonado 12
- Pastor Maldonado 16
- Nico Rosberg 16
- Nico Rosberg 16
- Valtteri Bottas 17
- Lance Stroll 18
- Pastor Maldonado 18
- Felipe Massa 19
- Alexander Albon 23
- Sergey Sirotkin 35
- Nyck de Vries 45
- Carlos Sainz jr 55
- George Russell 63
- Valtteri Bottas 77
- Robert Kubica 88
161.367 reacties op Williams
39 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Williams

Reacties (20)
Login om te reagerenPosts: 7.320
Een Newey actie zou je bijna zeggen!
This is what it is all about in F1!
Niet illegaal verklaren maar Lotus belonen voor smart thinking!
Posts: 7.320
Misschien zijn de de 'driving dildo's' [goede bandnaam] maar n kort leven beschoren en zijn we halverwege t seizoen allemaal copycats van Lotus.
Posts: 17.675
oftewel de driving pussy's
Posts: 9.176
Lotus is een driving dildo met kl*t stimulatie :-)
Posts: 7.320
Ja en dan vol over de kerbs, dan trilt ie er ook nog bij!
Posts: 505
Ik heb kostelijk gelachen om je bandnaam haha. Dat had ik net nodig vandaag, dankje wel.
Posts: 7.320
;-)
Posts: 9.505
Iedereen blij met de vele verschillende opvattingen over de neus. Rijden ze straks nog allemaal met dezelfde rond.
Posts: 5.397
Andere teams kunnen volgens mij niet zo 1-2-3 zo'n zelfde neus ontwerpen voor op hun auto, dan zouden ze een heel nieuwe auto moeten ontwerpen. Ik ben geen aerodynamica-specialist hoor dus als iemand er meer over kan vertellen graag, maar ik denk dat Lotus best eens een groot voordeel zal kunnen hebben. Door deze neus kan er veel meer airflow ontstaan onder de auto dan bij de neuzen die andere teams hebben bedacht. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat, hoop niet dat de FIA deze neus illegaal verklaard. Zou de zoveelste keer zijn dat Lotus een maas in de regels vindt dat wordt afgekeurd en Daarnaast vind ik het leuk om eindelijk eens grote verschillen te zien tussen de auto's.
Posts: 7.320
Sluit me volledig bij je aan Kevin, zo is t maar net.
Posts: 9.176
Meer lucht onder de auto weet ik nog niet zo zeker. Als ik naar de foto's kijk vd Lotus en de McLaren, dan denk ik dat McLaren meer ruimte heeft om lucht door te laten. Zij hebben 1 opstakel in de weg vd lucht en door de wijde ophangpunten vd neus creeren ze nog met ruimte. Die neus van Lotus kan niet breder.
Posts: 2.181
Volledige nieuwe voorvleugel afstemmen op de achterkant is niet 1,2,3 gedaan. Hier gaat het voornamelijk om de neuskegel. Deze zullen ze niet in een week gekopieerd hebben maar voor de 1e race is het best mogelijk. Ze krijgen daardoor alleen maar schonere lucht naar de onderkant / achterkant van de auto. Kortom je zult alleen maar betere effecten krijgen van de rijwind, niet zozeer compleet andere..
Posts: 2.277
Ik stel vraagtekens bij de Toro Rosso neus, is dit de manier van James key om uit de kast te komen? ;-)
Posts: 131
Toro Rosso en Force Inda zouden Durex moeten hebben benaderd, past precies, zo'n afgerold condoom om de fallus neus.....
Misschien Caterham of Williams nog op zoek naar en roze puntje? ;)
Posts: 7.320
Ja als ze echt lef hadden spoten ze dat gedeelte vleeskleurig en idd DUREX zou geweldig zijn! Helaas 35 - 40 jaar foutje in de timing.
Posts: 4.951
@DE ZESWIELER: Genau, 1976 Durex-Surtees met Alan Jones aan het stuur.
Posts: 4.951
En daar begint het eeuwige gezeik weer!
Posts: 1.308
Idd, de lotus is goedgekeurd door de fia, dus hebben de andere teams, vind ik, nix meer te zeggen.
Posts: 2.277
Hey bengelke spreekt met 'en' goed bezig jongen!
Posts: 898
FOPNEUS....