user icon

Ferrari-president omarmt idee voor Le Mans-project

  • Gepubliceerd op 16 dec 2013 14:56
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra
Ferrari-voorzitter Luca di Montezemolo staat niet afwijzend tegenover de ontwikkeling van een LMP1-auto door de Scuderia. Dat verkondigde de Italiaan in zijn kersttoespraak in de fabriek in Maranello. Hij is niet de eerste van Le Mans die zich over een Le Mans-project uitlaat.

Antonello Coletta overziet het sportieve programma van de Scuderia buiten de Formule 1. Hij sloot eerder tegenover Autosport al niks uit. De nieuwe 1.6 liter V6 turbo Formule 1-motor zou dan ook als basis voor de LMP1-bolide dienen. Coletta: "We kunnen niet zeggen dat Ferrari een LMP1-programma begint, maar we kunnen ook niet zeggen dat Ferrari zich niet in een LMP1-project stort."

Di Montezemolo zet daar nu wat meer gewicht achter. "We hebben gewonnen met de 458 GTE, maar het idee om in de hoogste categorie in Le Mans te racen bevalt me wel. Wie weet, misschien kunnen we een keer terugkeren, winnen en dan weer huiswaarts keren. Wellicht gaan we dat serieus overwegen."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • JV fan

    Posts: 2.092

    Coureurs hebben ze al,

    Gene (veel ervaring met snelle LMP1 wagens (peugeot)
    Fisichella : redelijk wat ervaring met Endurance
    en De la rosa , of Bianchi

    • + 0
    • 16 dec 2013 - 15:45
    • Gianmaria Bruni dit jaar wereldkampioen voor Ferrari AF Corse in het FIA WEC, in de klasse GTE Pro.
      Mijn ideale Le Mans team zou bestaan uit Bruni, Fisichella en Toni Vilander

      • + 0
      • 16 dec 2013 - 16:38
    • Cypher

      Posts: 2.146

      Weet jij eigenlijk wat er aan de hand was/is met Bruni en Fisi, Mr.Monza? Ik keek de race in Bahrain en er zat duidelijk iets niet goed tussen die 2 ...

      • + 0
      • 16 dec 2013 - 18:01
    • @Cypher,
      Fisi had wel reden om teleurgesteld te zijn, maar dat had niets met Bruni te maken, maar alles met Ferrari AF Corse teamorders.
      Om de titelkansen te vergroten werd Fisichella gescheiden van zijn vaste teammaat Bruni, en reed hij met Kobayashi, Ferrari wilde hun top endurance rijders dus over twee teams verdelen, om meer kans te maken.
      Bruni werd dus wereldkampioen met Vilander, en niet met vaste maat Fisi, die er natuurlijk wel het hele jaar voor gereden heeft.
      Op het podium was Fisico duideljk not amused, en begrijpelijk.

      • + 0
      • 16 dec 2013 - 19:01
    • Cypher

      Posts: 2.146

      Ok, Thx.

      Ja, want ook toen tijdens de race zo\'n dame Bruni interviewde, en zij naar Fisi vroeg, reageerde Bruni op zo\'n manier van \'wat kan mij het schelen wat hij doet\', op die manier, alsof er ervoor al iets niet lekker zat.

      Achja, het is ze toch gelukt daar bij Ferrari, ook al was het met een beetje mazzel door de problemen bij Aston Martin

      • + 0
      • 16 dec 2013 - 19:34
    • redbull1

      Posts: 929

      het lijkt me dat ze dan minstens 2 wagens inzetten.
      ideale line-up in mijn ogen:
      wagen 1:
      Bruni, Fisichella en de la Rosa

      wagen 2:
      Barrichello, Gene en Kobayashi

      • + 0
      • 16 dec 2013 - 20:10
  • miauw

    Posts: 1.136

    Nou, porsche eat your heart out! Uidagingen genoeg om te lijf gaan. Lijkt me geweldig om Ferrari terug te zien op Le Mans

    • + 0
    • 16 dec 2013 - 16:21
  • Kennie

    Posts: 2.571

    Lijkt me een uitstekende zet van Ferrari, helemaal als het succesvol wordt, hebben ze meteen 2 paarden om op te wedden :)

    Als Kobayashi liefhebber zou ik zeggen, zet hem erin in ieder geval. Misschien ook iets voor Massa over 2-3-4 jaar.

    • + 0
    • 16 dec 2013 - 16:23
  • Zo\'n project heeft zo zijn voordelen voor Ferrari. Politiek gezien hebben ze dan weer een wapen die men kan gebruiken tegen de hoge heren van de F1 ... net zoals het Indycar project van destijds. Gewoon dreigen over te stappen als dingen niet gaan zoals je wilt in F1.

    Daarnaast is een LMP1 project de uitgelezen kans om je motor en verschillende delen van je F1 auto te testen. Ook kan je je young driver program krachtiger maken met dit project.

    En als men dan ook nog eens aartsrivaal Porsche kan verslaan is men helemaal blij natuurlijk.
    Als men bij FIAT groen licht kan krijgen, zie ik het ook echt wel gebeuren een paar jaartjes. Daarna verdwijnt Ferrari traditiegetrouw weer. Of met een overwinning, of met een hele grote smoes en een hoop Italiaanse dramatiek !

    Duimen maar, het zou prachtig zijn !

    • + 0
    • 16 dec 2013 - 16:36
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Als één ding zeker is dan is het dat ze Porsche never nooit gaan verslaan.....

      • + 0
      • 16 dec 2013 - 17:17
    • StevenQ

      Posts: 6.982

      en dat weet jij omdat??

      die Porsche heeft nog niet eens 1 race gereden

      en in de GT\'s lukt het Ferrari ook heel aardig om Porsche te verslaan

      • + 0
      • 16 dec 2013 - 17:24
    • Daar heb je idd wel gelijk in. Het valt me op dat hoe ver die 911 ook doorontwikkeld is in 50 jaar, het toch af moet leggen tegen de Ferrari\'s. Dus in zo\'n LMP1-strijd zie ik Porsche ook niet zomaar even op zijn sloffen winnen.

      • + 0
      • 16 dec 2013 - 20:23
    • Gompie

      Posts: 4.951

      @STEVENQ: Al eens naar het track record van Porsche op Le Mans gekeken? Ze zijn de absolute winnaars tot nu toe en ik heb geen enkele reden daar aan te twijfelen. En dat durf ik te zeggen als absoluut Ferrari-fan.

      • + 0
      • 16 dec 2013 - 20:41
    • Resultaten uit het verleden bieden geen....

      Ferrari en McLaren hebben ook een goede trackrecord in de F1 maar zijn al 5 jaar geen WK meer geweest..

      • + 0
      • 17 dec 2013 - 08:56
  • Lijkt me erg gaaf, een Ferrari LMP1 wagen. Dan verheug ik me er al op om er in te rijden met Gran Turismo! Die Audi LMP1 is ook een geweldige machine in GT6.

    • + 0
    • 16 dec 2013 - 21:38
    • Cypher

      Posts: 2.146

      Alleen jammer dat de AI nog steeds zo slecht is in Gran Turismo :(

      • + 0
      • 17 dec 2013 - 08:25
  • Zou zowel marketing technisch als kosten technisch te verantwoorden zijn.
    F1 top constructeurs als Ferrari hebben enorme faciliteiten: ontwerp afdelingen, simulatoren, CFD, windtunnel. De FIA heeft net beperkingen gesteld aan het gebruik van CFD en Windtunnel. Een LMP programma parallel aan het F1 gebeuren, zou die faciliteiten efficiënter inzetbaar maken.

    • + 0
    • 17 dec 2013 - 08:50
    • En weer een mooie smoes om het budgetplafond te omzeilen ;-)

      • + 0
      • 17 dec 2013 - 08:57

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar