user icon

Andretti zou direct toehappen bij klantenauto's in Formule 1

  • Gepubliceerd op 10 dec 2013 13:26
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra
Andretti Autosport, de renstal van Michael Andretti, zou meteen in de Formule 1 stappen als klantenauto's toegestaan zouden zijn. Dat claimt zijn vader Mario Andretti, wereldkampioen Formule 1 van 1978, tegenover ESPN F1. Volgens de Amerikaan is het slechts een kwestie van tijd voordat het er van komt, al zijn de meeste teams fel tegen dit idee.

Andretti: "Stel je voor dat je de regels versoepelt zodat teams een chassis kunnen verkopen aan privé-teams. Je kan beginnen met een maximum van één klant per renstal. Mijn zoon Michael zou met zijn team direct toehappen. We hebben erover gesproken. Hij heeft aangegeven dat als hij een chassis van bijvoorbeeld Ferrari, McLaren of Red Bull Racing zou kunnen kopen, hij meteen toetreedt."

"Dat is goed, want ik zie het wel gebeuren dat de teams ooit op bepaalde kostenposten moeten gaan bezuinigen. Dan is het een win-win situatie. Een nieuwe renstal hoeft dan niet 200 miljoen te investeren om van het niveau van Red Bull Racing of Ferrari te zijn. Die kant gaat het wel op. Dat zou de Formule 1 ook sterk houden zonder dat het pure technische gedeelte verloren gaat."

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Nog niet eens een gek idee, maar hoe ziet hij dat gebeuren? Formule 1 ontwikkelt gedurende het seizoen door. Als je aan het begin van het jaar een chassis koopt, loop je halverwege het jaar al flink achter? Of de regels moeten voor het chassis net als bij klantenmotoren worden, maar dat zullen de teams niet snel willen denk ik.

    • + 0
    • 10 dec 2013 - 14:25
  • Helaas oud bericht. Hij grapte toen over dat hij een blauwe Ferrari wilde.

    • + 0
    • 10 dec 2013 - 14:29
    • Dat was Alonso;-)

      • + 0
      • 10 dec 2013 - 14:31
    • Inderdaad, volgens mij al meer dan een jaar oud.

      • + 0
      • 10 dec 2013 - 20:58
  • Mike001

    Posts: 338

    Lijkt mij wel een goed plan om klantenauto\'s toe te staan.
    Kunnen de kleinere teams ook over een behoorlijke auto beschikken en dat komt de Formule 1 wel ten goede denk ik zo.

    • + 0
    • 10 dec 2013 - 14:39
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Ach, hadden we vroeger toch ook met March?

    • + 0
    • 10 dec 2013 - 14:51
  • JV fan

    Posts: 2.049

    waarom niet vanaf 2015 ? , dat teams 1 jaar oude wagens kunnen kopen , zit je niet zozeer met oneerlijke concurrentie)

    • + 0
    • 10 dec 2013 - 14:58
    • Mike001

      Posts: 338

      Ik denk niet dat auto\'s van 1 jaar oud zoveel verschil maken voor de kleinere teams.
      Daarmee rijden ze alsnog achteraan, de grote winst van klantenauto\'s zijn de ontwikkelingskosten voor nieuwe auto\'s die ze uitsparen.

      • + 0
      • 10 dec 2013 - 19:57
  • Sprokkel

    Posts: 517

    Persoonlijk lijkt dit me een veel beter plan dan bijvoorbeeld een budgetcap.

    Ik vrees dat de verschillen en huidige rangorde met een budgetcap gewoon hetzelfde blijven en de kleinere teams er onder de streep nog steeds weinig tot niets mee opschieten.

    Als Marussia daarentegen bijvoorbeeld een Ferrari chassis kan kopen lijkt dat me effectief veel meer te brengen. Immers heeft een team als Marussia dan ook een redelijke kans om leuke resultaten te halen waarmee het meteen een stuk aantrekkelijker zal worden voor sponsoren om in te stappen. Een bijkomend voordeel zou daar bijvoorbeeld alleen al van kunnen zijn dat dergelijke teams veel minder afhankelijk van steenrijke paydrivers worden die stoeltjes voor echte talenten bezet houden.

    • + 0
    • 10 dec 2013 - 15:41
  • Het lijkt mij wel wat.

    • + 0
    • 10 dec 2013 - 18:30

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
Bekijk volledige kalender
show sidebar