user icon

Fry: "Regels bieden ruimte voor diverse interpretaties"

  • Gepubliceerd op 06 dec 2013 14:57
  • comments 25
  • Door: Rob Veenstra
Pat Fry, de technische baas bij Ferrari, heeft zich even over de nieuwe reglementen gebogen. Tot zijn grote genoegen is het op aerodynamisch vlak nog wel mogelijk om via een geniale vondst de concurrentie op achterstand te zetten. De regels bieden die ruimte.

Fry vertrouwde Auto Motor und Sport toe: "De voorschriften voor de aerodynamica zijn vrij uitgebreid, maar ik detecteerde wel wat mogelijkheden om dingen verschillend te interpreteren. Er zullen oplossingen opdoemen die we niet eerder hebben gezien."

"Wat de motoren betreft zal betrouwbaarheid in eerste instantie de doorslaggevende factor zijn. De technologie is zeer complex en vijf krachtbronnen per coureur voor een heel seizoen is weinig. Qua performance verwacht ik geen grote verschillen. Misschien alleen in de races, wanneer brandstofconsumptie de kracht bepaalt."

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Ugh

    Posts: 333

    Alsof Ferrari daar zo blij mee moet zijn, innovatie is een woord dat die Italianen niet echt begrijpen. Als er mogelijkheden zijn om regels verschillend te interpreteren dan is er maar één team dat een voorsprong heeft en weet iedereen wel wie ik bedoel. Ferrari wordt volgend jaar opnieuw geen kampioen, dat is zeker.

    • + 0
    • 6 dec 2013 - 15:00
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      \"Ferrari wordt volgend jaar opnieuw geen kampioen, dat is zeker.\"

      En dat baseer je op?? Het is waar dat Ferrari de laatste jaren weinig innovatief is geweest, maar zaken die je niet kan weten als een zekerheid benoemen slaat natuurlijk nergens op.

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 15:10
    • Calvinh

      Posts: 2.262

      Ik denk dat ze wel kans hebben, met een ijzersterke lineup. You never know. ;)

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 15:10
    • neor2

      Posts: 1.523

      Met een sterke tweede rijder maken ze wel degelijk kansen op het constructeurskampioenschap en daar zou Ferrari al zeer trots op mogen zijn. Vergeet daarnaast niet dat ze Allison aan boord hebben gehaald die toch behoorlijk vernieuwende dingen op de Lotus heeft geïntroduceerd zoals de forward exhausts.

      Ferrari is alleen maar sterker geworden qua personele bezetting, en dat moet toch wat moed geven voor volgend seizoen.

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 15:22
    • Haha, nu noem je net het ene ding op dat Lotus een goed seizoen in 2011 heeft gekost.

      • + 0
      • 7 dec 2013 - 11:25
    • Bertus_F1

      Posts: 178

      @NEOR2 waar baseer jij op dat Kimi 2de viool gaat spelen?
      Denk eerder dat Alonso schrikt van de snelheid van Kimi en teruggaat naar Mclaren voor 2015.

      • + 0
      • 8 dec 2013 - 09:50
  • Heeft Ferrari iets gevonden waar ze denken een slag te slaan? En als het zo is dan zal Newey toch ook zo gewiekst zijn hier op in te spelen? Dan zal Mercedes juist wel weer balen dat ze de genius op dit gebied) die ze hadden (Ross) hebben laten gaan.

    • + 0
    • 6 dec 2013 - 15:01
  • Calvinh

    Posts: 2.262

    Ha ha. Ferrari heeft het over innovatie maar ze kunnen wel Massa een aantal jaar zwaar laten onderpresteren in een auto.

    • + 0
    • 6 dec 2013 - 15:02
    • Goed punt... oh nee, helemaal niet.

      Je weet wat innovatie is? Of noem jij het ook innovatie als we een nieuwe Minister-President krijgen? Dat zegt dan genoeg..

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 15:07
    • Calvinh

      Posts: 2.262

      Ik noem het innovatie op het gebied van personeel wanneer risico\'s worden genomen waarvan men niet verwacht had dat ze genomen zouden worden, om zo betere resultaten in het heden en de toekomst te behalen.

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 15:08
    • Calvinh

      Posts: 2.262

      En bovendien loopt de vergelijking van de minister president compleet scheef, omdat dat gebaseerd is op een complex democratisch systeem met een ander doel dan een raceteam.

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 15:09
    • Nee helemaal niet, jij koppelt vernieuwing van personeel aan innovatie, daarom klopt de vergelijking. Dit laat dus zien dat jij niet begrijpt wat innovatie is. Dat is niet erg, maar nu weet je dus dat je zaken door elkaar haalt. Maar als jij graag weer even Massa wil bashen, dan moet je dat lekker doen. Je begrijpt alleen niet waar je over praat, that\'s all.

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 15:16
    • Calvinh

      Posts: 2.262

      Nou ja, prima. Verschil moet er wezen.

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 15:23
    • ??

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 15:35
    • hyper

      Posts: 152

      Innovatie is een revolutionaire vernieuwing. Dit kan in een bedrijf op zowel technisch als managementlevel gebeuren. Als slechts poppetje a door poppetje b word vervangen is het een vervanging ( een evolutionair proces).

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 16:35
    • Calvinh

      Posts: 2.262

      Precies, Hyper, daar doelde ik op, maar ik kon de goede omschrijving niet zo vinden. :)

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 20:08
    • ADN

      Posts: 175

      @Hyper; De definitie van een innovatie is een succesvol toegepaste uitvinding in een product, organisatie of dienst. (hoewel er meerdere definities zijn, maar deze prefereer ik)

      Een innovatie hoeft zeker niet revolutionair te zijn.
      PS. Ik heb innovatiemanagement aan de universiteit van Utrecht gestudeerd.

      • + 0
      • 7 dec 2013 - 09:15
    • hyper

      Posts: 152

      @adn,
      Kijk, dat is nog een betere definitie. Jij noemt het een uitvinding, ik noemde het een revolutionaire vernieuwing. Dit is redelijk hetzelfde. We kunnen gaan kibbelen over de exacte betekenis van woorden maar we denken er redelijk hetzelfde over. Dank voor je toelichting. :-)

      • + 0
      • 7 dec 2013 - 14:01
  • Lol, Offtopic: www.youtube.com/watch?v=4znTECUsRT0

    • + 0
    • 6 dec 2013 - 15:54
    • hyper

      Posts: 152

      En ze noemen de wagen \"Rudolph the red nosed reindeer\"?

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 16:37
  • Wat ik trouwens erg voor vrees, is iets wat men eigenlijk nog niet eens heeft besproken over 2014. Een getrapte-miereneter-neus ... Dus de getrapte neus van afgelopen 2 jaar, ietsje ingekort, en aan de punt de miereneterneus. Dat zal pas echt erschrikkelijk ding worden...

    • + 0
    • 6 dec 2013 - 16:35
    • ah nee, de gedachte alleen al

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 16:37
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Ik weet het niet, wellicht zien we ook wel een beetje de neus van de McLaren MP4-19 terugkomen. Erg smal en laag, maar wellicht wordt hier nog een \'trap\' aan toegevoegd, dat zal het echter niet beter maken... Tja, we zullen wel zien, maarja, alles went, zullen we maar zeggen... ;)

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 17:08
    • Gast

      Posts: 97

      Dan kun je in ieder geval juichen als iemand zijn neus eraf rijdt

      • + 0
      • 6 dec 2013 - 17:48
  • miauw

    Posts: 1.136

    Wat iedereen hier toch een klein beetje vergeet, was dat ze op 1 haar na in 2012 wereldkampioen waren. Dus zo slecht zal die innovatie in combinatie met een briljante courerur toch echt niet zijn. Alleen, ze moeten geen steekjes met strategie en zo laten vallen. Dus Ross terug op het oude nest als meesterstrateeg in combinatie met Allison en Raikonen?
    Volgens mij heeft deze combinatie toch een heel goede kans van slagen denk ik zo.
    Maar ja ik heb er geen verstand van en ik lul ook maar wat uit mijn nek!

    • + 0
    • 6 dec 2013 - 17:42

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar