user icon

Van der Garde: "Hopelijk gebeurt er iets geks"

  • Gepubliceerd op 22 nov 2013 19:08
  • comments 21
  • Door: Rob Veenstra
Giedo van der Garde hoopt zondag zijn eerste jaar in de Formule 1 met een positief resultaat af te sluiten tijdens de Grand Prix van Brazilië op het circuit van Interlagos. De coureur van Caterham hoopt voor zijn team alsnog de tiende plaats in het constructeurskampioenschap in de wacht te kunnen slepen ten koste van Marussia. Daarvoor is een dertiende plaats in de race van zondag nodig. "Ik hoop op wisselvallig weer en regen tijdens de race. Dat beetje geluk hebben we wel verdiend", zegt Van der Garde. Vorig seizoen wist Caterham ook in de laatste race in Brazilië de tiende plaats veilig te stellen. Ook toen regende het. "Dus waarom zou het nu niet kunnen lukken? Ik blijf positief en zal tot de allerlaatste meters er alles aan doen. Hopelijk gebeurt er iets geks."

Van der Garde kwam vrijdag al tweemaal in actie tijdens de vrije trainingen. De Nederlander liet beide keren de negentiende tijd noteren (1.28.107 en 1.31.118) en was daarmee sneller dan zijn teamgenoot Charles Pic. De snelste dagtijd kwam op naam van Nico Rosberg (Mercedes) met 1.24.781 in de eerste sessie. Van der Garde legde in totaal 34 ronden af. Van der Garde over de race van zondag: "Ik voel me goed, zowel fysiek als mentaal. Interlagos is een technisch circuit dat mij goed ligt. Ik ben in ieder geval helemaal klaar voor de race. Als ik een kans krijg, zal ik 'm zeker pakken en hopelijk levert dat alsnog die tiende plaats op. Maar mocht het niet lukken, dan is het helaas niet anders. Dan hebben we binnen het hele team in ieder geval de zekerheid dat we er alles aan gedaan hebben, dat we keihard gewerkt hebben en dat we nergens iets hebben laten liggen."

Een paar dagen voor het einde van het seizoen kijkt Van der Garde in ieder geval met een voldaan gevoel terug op zijn debuutjaar in de koningsklasse van de autosport. Van der Garde: "Het seizoen is omgevlogen. Nu het bijna zover is, merk ik ook aan mezelf dat ik het jammer vind. Zeker omdat het sinds de zomerstop natuurlijk vrij goed is gegaan. Ik zit nog steeds in een lekkere flow, dus als het seizoen nog even door was gegaan had ik het ook niet erg gevonden. Overall denk ik dat het voor mij een heel leerzaam jaar is geweest, waarin ik mezelf als coureur verder heb kunnen ontwikkelen, met dank aan het team dat mij alle ruimte heeft gegeven. Ik heb grote progressie kunnen boeken en me bij vlagen in de kijker kunnen rijden. Ik heb van iedere seconde genoten."

Overigens is Giedo van der Garde zondagavond (21.20 uur op Nederland 1) ook te zien in de TROS TV Show van Ivo Niehe. Eerder dit seizoen zocht de tv-presentator hem op bij de Grand Prix in Monte Carlo om een persoonlijk portret te maken van Nederlands enige Formule 1-coureur. Ook Marcel Boekhoorn, de aanstaande schoonvader van Van der Garde, komt in de uitzending aan het woord. Hij vertelt onder andere waarom Van der Garde in zijn ogen zo’n goede coureur is.

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Volgens mij krijgen we dit nu voor de zesde keer te lezen.....

    • + 0
    • 22 nov 2013 - 19:15
    • masf1

      Posts: 7.051

      lees het graag,beter dan dat gelul over trage HEIKKI

      • + 0
      • 22 nov 2013 - 19:20
  • jacky

    Posts: 3.224

    verwacht er nou maar niet te veel van.

    • + 0
    • 22 nov 2013 - 19:20
  • is het dan nie gek genoeg, da der een hollander meerijd? ;-))))))))))))

    • + 0
    • 22 nov 2013 - 19:33
    • GPGERT3

      Posts: 2.368

      Beter 10 Hollanders op de grid dan één trollende Belg op dit forum!

      • + 0
      • 22 nov 2013 - 19:46
  • \"Ook zijn geldschieter, de aanstaande schoonvader van Van der Garde, komt in de uitzending aan het woord.\"

    Waarom moet hij ook zijn woordje doen,het is toch een portret over Giedo? Ben je eindelijk een beetje af van het stempel paydriver komt je schoonvader weer om de hoek kijken.

    • + 0
    • 22 nov 2013 - 19:40
    • masf1

      Posts: 7.051

      zijn alemaal paydrivers,zelfs massa met ze grote mond

      waar denk je dat frank W opwacht???idd dikke braziliaanse sponsors

      • + 0
      • 22 nov 2013 - 19:43
    • jacky

      Posts: 3.224

      boekhoorn betaald er ook voor dus die wilt ook wel even in beeld komen.

      • + 0
      • 22 nov 2013 - 19:44
    • Uiteraard. Je dacht toch niet dat ze op de krokodillentranen van Felipe Baby zaten te wachten?

      • + 0
      • 22 nov 2013 - 19:47
    • masf1

      Posts: 7.051

      dooie boel hier!allemaal voice aan het kijken ofzo

      • + 0
      • 22 nov 2013 - 22:32
    • Voice? Wat is dat?

      • + 0
      • 22 nov 2013 - 23:35
    • masf1

      Posts: 7.051

      dat wat je net zat te kijken

      • + 0
      • 22 nov 2013 - 23:36
    • Geen TV gezien vandaag.
      Morgen weer: training in Brazilië! :-)

      • + 0
      • 23 nov 2013 - 02:51
    • @ Jacky : Even een gedachte : Frijns heeft v/d week een test bij Audi DTM gedaan, en lijkt ook in onderhandeling met Mercedes. Eerder dit jaar deed Mercedes al een geheime DTM test met Frijns, en lijken onder de indruk te zijn.

      Mocht Frijns tekenen voor het rijdersprogramma van Mercedes, zie ik hem racen in DTM met Mercedes, of GP2 als Mercedes protege zoals ook Sam Bird doet, en kan hij via Mercedes een test/vrijdag zitje krijgen bij 1 van de Mercedes teams in F1.

      Force India rijdt volgend jaar met Mercedes, en heeft een ingang via Michiel Mol, maar ook Williams rijd met Mercedes en heeft meerdere Nederlandse sponsors. Een testzitje bij Williams behoord wellicht dus ook tot de mogelijkheden. Frijns zou met 2 F1 teams praten... dus dit zou een logische verklaring zijn met welke teams hij praat...

      • + 0
      • 23 nov 2013 - 13:54
    • vitesse

      Posts: 1.524

      @SENNADASILVA

      Waarom plaats je dit bericht hier ,terwijl er een topic is over Frijns d.t.m ,plaats hem dan daar a.u.b ,en uhh..... ,Mol iets regelen voor Frijns? ,hoe vaak moet ik het nog uitleggen ....... ,het is jammer ,maar gaat een moeilijk verhaal worden ,want testrijder (ook al zit je een een programma van Mercedes),daar moet je grof voor betalen ,Juncadella betaalde ook voor zijn rol bij Williams ,en Calado bij FI!!!

      • + 0
      • 23 nov 2013 - 14:02
    • jacky

      Posts: 3.224

      @sennada silva ik doe geen uitspraken meer over rf.weet wel als hij zou tekenen voor een dtm zitje is zijn f1 voorbij.

      • + 0
      • 23 nov 2013 - 15:15
    • vitesse

      Posts: 1.524

      @JACKY
      Rustig afwachten ,er is nog niets beslist ,voor zowel Giedo als Robin ,mischien is er toch nog een positieve verassing ,maar of het doorgaat???

      • + 0
      • 23 nov 2013 - 15:21
    • jacky

      Posts: 3.224

      @Vitesse weet jij meer soms:)

      • + 0
      • 23 nov 2013 - 16:14
  • Alfie

    Posts: 1.052

    Het is toch ook belachelijk dat maar 10 teams geld krijgen en de rest moet maar zien hoe ze in de F1-wereld kunnen bestaan. Ja geef Red Bull / Ferrari / Mercedes etc. nog maar een paar extra miljoenen, zodat ze nog beter kunnen ontwikkelen...strak plan.
    Ik snap niet waarom het geld niet verdeeld kan worden over alle teams in de F1 ?

    • + 0
    • 23 nov 2013 - 04:08
    • Milli

      Posts: 295

      Zo werkt de hele wereld dus het is niet anders in de F1. De rijken houden de rijken rijk en de armen arm ...

      • + 0
      • 23 nov 2013 - 10:34
    • Dat kan wel, maar men heeft er voor gekozen dat niet te doen. Net zo goed als niet iedereen die finisht zomaar punten krijgt, maar alleen de eerste 10 coureurs.
      Het is dus een manier om de competitie aan te jagen.

      • + 0
      • 23 nov 2013 - 11:17

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Duitsland
  • Geb. datum 27 jun 1985 (35)
  • Geb. plaats Wiesbaden, Duitsland
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,78 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park