user icon
user icon

Peugeot vanaf 2022-2023 terug in WEC met hypercar

  • Gepubliceerd op 14 nov 2019 10:05
  • comments 12
  • Door: Bjorn Smit

Peugeot keert terug in de langeafstandsracerij. De Franse autofabrikant gaat vanaf het seizoen 2022-2023 met een nog te onthullen hybride hypercar meedoen in de hoogste klasse van het WEC.

De technische reglementen in het WEC gaan na afloop van het huidige seizoen op de schop. De LMP1's zullen daarbij gaan verdwijnen en daarvoor in de plaats komen de Hypercars als hoogste klasse binnen het kampioenschap. Het blijkt een idee dat aanslaat bij de autofabrikanten, die de afgelopen jaren juist vertrokken uit de LMP1. Toyota blijft, terwijl Aston Martin al aankondigde met een op de Valkyrie gebaseerde auto deel te gaan nemen.

Ook de kleine autobouwer Scuderia Cameron Glickenhaus kondigde haar entree al aan, terwijl ByKolles Racing ook plannen heeft om deel te nemen. Aan dat lijstje kan dus Peugeot toegevoegd worden. De Franse autofabrikant zal dat echter wel pas in het seizoen 2022-2023 doen. In de loop van 2020 zal het team meer details onthullen over haar deelname, evenals met welke auto ze mee willen doen.

Peugeot won drie keer op Le Mans

Peugeot heeft een rijke geschiedenis in de endurance-racerij en op Le Mans. Drie keer was de fabrikant ook de sterkste in de 24-uursrace: in 1992 en 1993 met de Peugeot 905 EVO 1B, in 2009 met de 908 HDI Fap. Destijds waren David Brabham, Marc Gené en Alexander Wurz de winnaars van de race. 

De CEO van het WEC, Gérard Neveu, reageerde verheugd op het nieuws. "Dit is geweldig nieuws voor iedereen in de endurance-racerij. De komst van Peugeot in de nieuwe Hypercar-categorie, naast Aston Martin en Toyota, kan alleen maar meer fabrikanten aanmoedigen om het hoogste niveau van de langeafstandsracerij te bestormen. We zijn enorm blij en vereerd om een deelnemer en merk met zoveel historie en succes als Peugeot te verwelkomen."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 6.880

    Nou McLaren, Pagina, Mercedes, Ferrari en Koenigsegg ook nog erbij en we hebben een mooi startveld met Hypercars.... :)

    • + 0
    • 14 nov 2019 - 11:06
    • walteij

      Posts: 1.323

      Lamborghini, Porsche en Bugatti dan ook aub. Gewoon alle merken die in staat zijn om een hypercar te bouwen mee doen aan het WEC.
      Daar wil ik best een weekendje Ardennen, Schwartzwald of midden-Frankrijk voor boeken.

      • + 1
      • 14 nov 2019 - 13:01
    • mario

      Posts: 6.880

      Maar natuurlijk..... Ik noemde maar even een snel rijtje op, maar die wie jij noemt zijn wat mij betreft zeker welkom :)

      • + 0
      • 14 nov 2019 - 13:29
    • mario

      Posts: 6.880

      Hoe meer zielen he ;)

      • + 0
      • 14 nov 2019 - 13:29
    • Ik meost even goed lezen...Pagina moet natuurlijk Pagani zij ;-).

      • + 0
      • 14 nov 2019 - 16:01
    • mario

      Posts: 6.880

      @MrStef: Ik zat met m'n gedachten natuurlijk heel ergens anders..... 😁😁😁

      • + 0
      • 14 nov 2019 - 16:16
    • Dan benoem ik het WEC officieel de koningsklasse van de autosport!!
      Ik zit hier f#cking te likkebaarden bij het idee alleen al..

      • + 1
      • 14 nov 2019 - 19:43
    • mario

      Posts: 6.880

      @f1benelux: Nou nog een hoop extra races erbij, want het WEC is nu nog wat karig qua aantal races per jaar vind ik....

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 08:21
    • mario

      Posts: 6.880

      Maken we een nieuwe website.... WECToday ;)

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 08:22
    • @Mario haha kan gebeuren. Ik ook, aan mijn spelfouten te zien. Man man...

      • + 1
      • 15 nov 2019 - 10:16
    • mario

      Posts: 6.880

      Hahaha

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 13:03
  • MSB195

    Posts: 94

    Dit jaar sowieso maar eens de ardennen bezoeken voor de wec race.

    • + 0
    • 14 nov 2019 - 23:45

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar