user icon

Scott Dixon wint overtuigend in Texas, VeeKay valt vroeg uit

  • Gepubliceerd op 07 jun 2020 11:14
  • comments 35
  • Door: Rutger Lauvenberg

Rinus Van Kalmthout zal met weinig genoegen terugkijken op zijn debuut in het IndyCar-kampioenschap. De 19-jarige Nederlander moest de strijd al na 39 ronden staken, nadat hij bij het uitkomen van Turn 2 de controle over zijn bolide verloor. Van Kalmthout hield een te hoge lijn aan en na een spin waarbij hij een crash in de muur wist te voorkomen, reed mede-rookie Alex Palou wel in op de Nederlander  en was voor hen beiden de schade te groot om hun race te vervolgen. Scott Dixon had op dat moment al de leiding overgenomen van polesitter Joseph Newgarden met een overtuigende inhaalactie. Die manoeuvre bleek uiteindelijk voldoende voor de zege op de Texas Motor Speedway.

Hoewel de onrustige aanloop naar het weekend en een verre van ideale voorbereiding Van Kalmthout voldoende excuses gaven voor zijn mislukte debuut, legde de jongste deelnemer in de race de schuld volledig bij zichzelf: "Dit is totaal niet wat ik van mijn debuut had verwacht. Dit weekend is uitgelopen op een nachtmerrie. Ik wil me verontschuldigen bij het team. Behalve mezelf kan ik niemand anders iets verwijten, dit is helemaal mijn schuld." Van Kalmthout heeft in ieder geval tot 4 juli om te bekomen van zijn dramatische debuut, dan staat de tweede race van het seizoen gepland op de road course van de Indianapolis Motor Speedway. 

 

Reacties (35)

Login om te reageren
  • vPutten

    Posts: 1.612

    Het zal niet alleen een gebrek aan ervaring zijn, de jeugdige overmoed zal hem ook parten hebben gespeeld, op naar de volgende race.

    • + 0
    • 7 jun 2020 - 12:11
    • Trulla

      Posts: 1.423

      Nee hoor, hij kwam gewoon te hoog, zonder dat iemand in de buurt zat.

      • + 7
      • 7 jun 2020 - 12:57
    • VestAan

      Posts: 272

      Sato was in de qualy op eenzelfde manier gecrashed, alleen raakte die de meur wel keihard. Je zou VK kunnen verwijten dat hij niet van Sato's fout heeft geleerd.

      • + 0
      • 7 jun 2020 - 13:11
    • Supersoft

      Posts: 997

      Hij moet kalm blijven, want hij is wel uit het goede hout gesneden!

      • + 5
      • 7 jun 2020 - 13:17
    • Robuust eikenhout?

      • + 0
      • 7 jun 2020 - 15:31
    • Patrace

      Posts: 2.590

      Ik weet niet of het iets met jeugdige overmoed te maken heeft.
      Het is vooral een gebrekkige voorbereiding en een gebrek aan ervaring.
      Hij heeft maar heel weinig kunnen rijden voorafgaand aan de race, weinig simulatiewerk kunnen doen en ook al geen kwalificatie kunnen rijden.

      In deze eerste race heeft hij ongetwijfeld veel ervaringen kunnen opdoen: starten, racen, een pitstop, met koude banden terug de baan op en crashen. En werken met een IndyCar team.

      Ervaring doe je alleen op door er te zijn en dat gold voor hem helaas maar 38 ronden. Maar met zijn snelheid was weinig mis, want hij kon prima de aansluiting houden met de coureurs voor hem, dus als hij dat oval racen onder de knie krijgt, zie ik het wel positief in voor VeeKay.

      Volgende race is een road course, dus dat zal hem beter liggen.

      • + 3
      • 7 jun 2020 - 17:31
  • Teameigenaar Ed Carpenter die keurig 5e werd in de race "Rinus did evereything today I asked him not to do, but still we love him".

    • + 1
    • 7 jun 2020 - 12:17
    • Mette

      Posts: 553

      Les voor volgende keer " Rinus, dont win, whatever you do, dont win!'

      • + 2
      • 7 jun 2020 - 13:55
    • In ieder geval muur aan de buitenkant en binnenkant ff meegepakt. Tik 'm an ouwe

      • + 0
      • 7 jun 2020 - 15:20
  • Wat ook niet mee hielp, de bovenste lijn op de oval was compleet onbruikbaar. Nascar had er gereden en die hadden een soort traction compound op de baan aangebracht. Die laag wordt er normaal afgeschraapt door volgende races of desnoods door de officials als er tijd is. Nu was die tijd er niet en was het hoog op de baan spekglad. Niet alleen Rinus maakte er kennis mee, ook Rosenquist en Kimball gingen eraf, Takuma Sato startte zelfs helemaal niet nadat hij dankzij die laag uit de bocht vloog in de kwali.

    Jammer inderdaad, meer voorbereidingstijd op dit soort geintjes was nuttig geweest. Uithuilen en opnieuw beginnen dan maar

    • + 2
    • 7 jun 2020 - 12:19
    • vPutten

      Posts: 1.612

      Dat wel natuurlijk, maar die omstandigheden telden voor iedereen.

      • + 0
      • 7 jun 2020 - 12:42
    • prinsmp

      Posts: 87

      Zijn hele voorbereiding was natuurlijk al niet optimaal, ivm het inreisverbod. Geen sim training, weinig rondjes tijdens de test. Geen qualy. Dan begin je wel erg roestig aan de race. Als vervolgens ook nog hele ervaren mannen er op dezelfde manier afvliegen, dan lag een crash van Veelay wel een beetje voor de hand.

      • + 2
      • 7 jun 2020 - 13:48
  • jd2000

    Posts: 4.800

    Het is sneu voor hem. Maar een slechter debuut kan je niet hebben.

    • + 0
    • 7 jun 2020 - 12:31
  • Joeppp

    Posts: 4.342

    Ik weet het niet met Veekay. Ik heb nu een paar interviews met hem gezien en hij komt op mij nogal nerveus en onzeker over. Het is echt nog een jochie. Terwijl voor het oval racen heb je zoveel zelfvertrouwen nodig dat het amper in een overal past. Ik zag hem vrijdag bij het F1 café en ik merkte dat ik eerder hoopte dat hij het er levend af zou brengen dan dat ik maar een klein beetje de illusie had dat hij een goed resultaat zou kunnen neerzetten. Ik hoop dat hij het red dit seizoen al zou mij het niks verbazen als de Indy cars op dit moment een beetje te hoog gegrepen is.

    • + 1
    • 7 jun 2020 - 12:37
    • Snork

      Posts: 11.170

      Misschien zijn de ovals nog een maatje te groot voor hem. Ik ben benieuwd hoe hij op een stratencircuit presteert.

      • + 0
      • 7 jun 2020 - 12:51
    • Op road courses zou het mee kunnen vallen, hij heeft daar al in lagere klasses gereden. De volgende is Indy Road course, afwachten dan maar

      • + 0
      • 7 jun 2020 - 12:52
    • Ik vind dat die wel heel weinig crediet krijgt hier... Zoals ik bij de vorige post ook al zei... uitrijden op Texas zou goed zijn... uitvallen is minder goed. Net een pitstop achter de rug gehad... zn aller eerste pitstop en wel wat te gretig maar dat was Rosenqvist ook deze race... Op de achtergrond heeft Hunter Ray gewoon echt een goede race gereden trouwens. Bij Scott Dixon klopte gewoon alles!

      • + 1
      • 7 jun 2020 - 13:48
    • Heb er niet zoveel nerveus aan gezien. Relaxte spontane jongen. Verstappen was meer een jochie bij z'n debuut (was 't ook gewoon, maar 17)
      Maakte in Texas geen beste beurt, maar om meteen te gaan denken dat 't te hoog gegrepen is vind ik erg voorbarig.

      • + 2
      • 7 jun 2020 - 15:25
    • Die jongen heeft al een aantal goede races gereden. Ovals in nieuw voor hem. Even wennen, de juiste techniek en strategie toegeigenen en gaan! Op de circuits zal hij nu al goed mee kunnen komen.

      • + 2
      • 7 jun 2020 - 16:08
    • StevenQ

      Posts: 6.969

      Nee, Ovals zijn niet nieuw, in het Indy Lights kampioenschap werden verleden jaar ook 2 races op ovals gereden(Indianapolis en Gateway

      en ook met de Pro Mazda in 2018 reed Rinus al op Gateway

      • + 0
      • 7 jun 2020 - 16:32
    • Klopt @Steven, maar met 2 Oval races in de lite is hij nog onervaren. En iedere Oval heeft toch wel unieke eigenaardigheden.

      • + 0
      • 7 jun 2020 - 20:39
    • StevenQ

      Posts: 6.969

      Het waren er geen 2, het waren 4 ovalraces: 2 in de Indylights in 2019, 1 in de Pro Mazda in 2018 en 1 in de USFF2000 in 2017

      daarnaast was er op 14 februari een rookietest op ditzelfde circuit waar Rinus en de andere rookies Palou en Askew flink wat ronden reden

      • + 0
      • 7 jun 2020 - 22:45
  • Ik kijk al geen NASCAR op die ovals, dus ook geen Indycars, ik wacht wel ff tot ze op 'n gewoon circuit rijden. Das 'n stukkie mooier om naar te kijken.

    • + 0
    • 7 jun 2020 - 13:11
    • Hetzelfde hier, ik had het opgenomen en vlak voor het moment dat Rinus uitviel had ik al zoiets van zal ik doorgaan met kijken of niet. Ovals is niet mijn ding.

      • + 2
      • 7 jun 2020 - 14:21
    • NASCAR kan me niet bekoren, IndyCar gewoonlijk wel. Ik vond het vooral jammer dat maar een deel van de baan geschikt was om meerdere auto's naast elkaar te hebben.

      • + 0
      • 7 jun 2020 - 18:46
    • Lexx

      Posts: 802

      Ik vind indycar op een oval juist minder leuk om te kijken dan Nascar.

      Juist dat bumpdraften en contact maakt het voor mij vaak interessant.

      • + 0
      • 7 jun 2020 - 19:20
  • PKracing

    Posts: 805

    Hmmm ik vind de aeroscreen er wel veel vetter uitzien dan die teenslipper. Met dank aan de FIA en de Italiaanse fabrikant.

    • + 2
    • 7 jun 2020 - 14:37
    • Ik zie liever de teenslipper, kun je nog wat van de coureur zien (qua helm), dan erbij vond ik hem ook niet mooi vormgeven. Het is kiezen tussen het minst kwaad en dan staat voor mij de teenslipper boven deze variant van aeroscreen.

      • + 3
      • 7 jun 2020 - 14:48
    • Oh nee....... vreselijk lelijk zo een ding........

      • + 2
      • 7 jun 2020 - 15:17
    • d@nny

      Posts: 2.555

      Ik vindt alle in nog steeds lelijk. Die Halo kan ik nog steeds niet aan wennen en dat Aeroscreen is ook lelijk. Als je dan toch de arroscreen introduceerde in de F1 (mocht dat ooit gaan gebeuren) zou het mooi zijn als je verschillende liveries per team toestaan. Is het makkelijker om de coureurs the volgen.

      • + 0
      • 7 jun 2020 - 22:13
  • walter33

    Posts: 725

    Begint lekker zal geen Max worden

    • + 0
    • 7 jun 2020 - 15:20
    • Zou ook erg zorgwekkend zijn als Rinus plots Max werd.

      • + 2
      • 7 jun 2020 - 15:35
    • vPutten

      Posts: 1.612

      Nee joh, laat hem lekker zichzelf blijven.

      • + 2
      • 7 jun 2020 - 15:36
    • walter33

      Posts: 725

      Doe ik ook wel,kijk wel uit.

      • + 1
      • 7 jun 2020 - 15:43
  • arie51

    Posts: 502

    Crashen hoort er op een oval gewoon bij, dat is ook het enige wat ook maar enige spanning geeft. De Amerikanen houden er van ik niet. Alleen de samenvatting even kijken voor de brokken.

    • + 0
    • 7 jun 2020 - 18:05

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar