user icon

Jake Dennis scoort eerste pole in Valencia, Nederlanders in het achterveld

  • Gepubliceerd op 25 apr 2021 10:55
  • comments 10
  • Door: Martijn Arnoldus

In de kwalificatie voor de zesde ronde van het Formule E-kampioenschap heeft Jake Dennis voor BMWi Andretti Motorsport dominant de poleposition gepakt dankzij een opwarmende baan. Op het permanente circuit van Ricardo Tormo reed de rookie als enige in de 1.28 en scoorde daarmee zijn eerste pole uit zijn FE-carrière. De Nederlanders hadden nadeel van ongelijke omstandigheden. Leider in de stand Nyck de Vries werd 20ste en Robin Frijns deed het niet veel beter met een 17de plaats.

In Q1 kwamen de beste zes coureurs van het kampioenschap als eerste aan de beurt: De Vries, Stoffel Vandoorne, Sam Bird, Frijns, Mitch Evans en Pascal Wehrlein. Voor deze rijders was dit een groot nadeel omdat de baan nog niet was ingereden. Het was dan ook geen verrassing dat geen één van hen doorstootte naar de laatste sessie om poleposition.

De zes coureurs die wel gingen vechten om de eerste startplek waren Dennis, André Lotterer, Alex Lynn, Oliver Turvey, Tom Blomqvist en Norman Nato. Deze coureurs kwamen in de laatste kwalificatiegroep aan de beurt en profiteerden alle zes van de verbeterde condities. Dennis was de snelste in Q1 en scoorde daarvoor een bonuspunt.

In de strijd om super pole was het continu stuivertje wisselen. Elke rijder die op de baan kwam verbeterde de snelste tijd van dat moment. Dennis, die als laatste een ronde mocht neerzetten, deed hetzelfde en pakte overtuigend de poleposition met ruim acht tienden verschil op Lotterer.

De tweede e-Prix in Valencia en de zesde ronde van het kampioenschap begint om 14.04 Nederlandse tijd. De race is te zien op Europsport en Ziggo Sport Racing.

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Dat kwaliformat van FE slaat echt nergens op. Ik begrijp niet waarom ze niet hetzelfde format als F1 gebruiken. Nu creëren ze (bewust) een tombola waarbij de uitkomst meer met geluk als kunde te maken heeft. Ga dan loten.

    • + 1
    • 25 apr 2021 - 11:27
    • AUDI_F1

      Posts: 1.751

      Er valt zeker nog wat te verbeteren aan het format. Degene die het laatste de baan op gaat die wint. Een format, vergelijkbaar met de F1 zou veel eerlijker zijn. Maar ja dit is FE en willen niet vergeleken worden met de F1.

      • + 0
      • 25 apr 2021 - 13:07
    • Astfgl

      Posts: 202

      Ik krijg wel het gevoel dat ze bij FE dingen anders doen gewoon omwille van het anders doen, en niet zozeer omdat het een betere competitie oplevert.

      • + 0
      • 25 apr 2021 - 14:07
    • flyineddy

      Posts: 988

      @Beemer
      Of anders een format zoals IndyCar, waarbij de top 6 van elke groep doorgaat naar de volgende ronde, ongeacht de tijden die ze hebben gereden. Dan houd je het op zijn minst eerlijk omdat je alleen hoeft te strijden met diegene die in jouw groep rijden.

      Eddy.

      • + 0
      • 25 apr 2021 - 16:32
  • Absurde kwalificatie. De snelste tijd was 1:28.548 en de langzaamste 1:34.610.
    Dat kwam doordat de baan heel koud en nat was aan het begin, waardoor elke volgende groep met zes rijders een stuk sneller waren.
    De hele vierde ploeg kwam op de eerste zes plaatsen, dus mochten strijden om de Superpole.
    Als je ziet dat Jake Dennis 0.863 sneller was dan Lotterer..... Lotterer!!
    Zo snel werd de baan beter.
    Zelfs tijdens de Superpole werd de baan nog snel beter.

    • + 0
    • 25 apr 2021 - 11:27
  • delange

    Posts: 1.456

    Dit kwaliformat trekt inderdaad op geen hol en had ik ook graag anders gezien.
    De ""leuke" kant eraan is dat je natuurlijk veel meer inhaalacties krijgt , veel meer verandering in het kampioenschap enz .........maar is het eerlijk? nee niet echt.
    De beste komen wel naar voren geschoven maar soms is de race net te kort om goede punten te scoren die je eigenlijk wel verdiend maar niet kan halen door dat kwaliformat.
    Ach ja ik kijk ernaar en vind het wel vermakelijk , er zijn vaak pittige gevechten en daar draait het toch om vind ik. Het geluid neem ik er maar bij alsook de toch wel soms bedenkelijke circuits.
    Tot dusver heb ik dit jaar erg mooie races gezien.

    • + 1
    • 25 apr 2021 - 12:06
  • blijven die dingen kwalificaties en races rijden? Anyway, Wat is dit voor ruk format kwalificatie?
    En waarom rijden die dingen niet gewoon op normale banen? desnoods minder rondes. dan zou ik misschien als er geen clio cup is wel eens naar gaan kijken.

    • + 0
    • 25 apr 2021 - 13:31
    • "Die dingen"... stoer hoor.

      • + 0
      • 26 apr 2021 - 08:08
  • Ik vind juist het kwaliformat geweldig. De sterkste teams krijgen zo geen kans om al vanaf race 2 alles te domineren, want in de jaren van Renault EDams wel eens gebeurde, tot die zelf fouten begonnen te maken. Iedereen kan met een beetje geluk op pole komen en dat houdt het ook spannend

    • + 0
    • 25 apr 2021 - 13:40
    • Ja, zelfs de grootste kneus kan zo punten scoren, hij krijgt kans op kans terwijl de beste coureurs steevast de baan schoon mogen rijden.
      Geweldig!

      • + 0
      • 25 apr 2021 - 23:31

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar