user icon

Giedo van der Garde: "Mijn start was geweldig"

  • Gepubliceerd op 06 okt 2013 14:02
  • comments 7
  • Door: Priyantha Bleeker
De coureurs van Caterham F1 hebben beide de race uitgereden en beide zijn ook gefinisht voor beide Marussia coureurs, Pic eindigde als 14e en van der Garde vlak daarachter als 15e. Als ze 13e waren geworden dan hadden ze Marussia kunnen inhalen in de stand voor de constructeurs voor de 10e positie, maar dat mocht niet zo zijn.

Hieronder de reacties van beide coureurs.

Charles Pic, auto nummer 20: "Het was een goede race voor mij, ik had een goede schone start maar in bocht drie moest ik uitwijken voor Massa die spinde waardoor ik van het circuit ging en een paar plaatsen verloor. Ik won de plaatsen weer terug, tijdens de eerste en tweede fase van de race voelde de balans goed."

"We gingen van start op de supersofts en ze hielde het goed uit tijdens de eerste helft dus we gingen de pits in volgens plan en vervolgde de race op nieuwe mediums. Zoals ik zeg, de balans in de auto voelde goed en het ging volgens plan toen de eerste safety car kwam, we gingen toen meteen voor de tweede pitsstop, tot aan de finish zag het er moeilijk uit op dat moment. Maar toen kwam er heel snel een tweede safety car en dat hielp nogal in het banden management voor het laatste deel van de race. Ik had was moeilijkheden met de rechter voorband voor de laatste paar rondes maar niks heel ernstigs dus ik kon de auto naar de finish sturen. Eindigen als veertiende is een goed resultaat voor ons, nog niet waar we willen zijn maar wel bijna!"

Giede van der Garde, auto nummer 21: "Mijn start was geweldig, heel erg sterk en toen iedereen Massa ontweek in bocht drie moest ik een uitwijkende manoeuvre maken om contact met een aantal auto's om mij heen te voorkomen. Ik denk niet dat ik andere auto's expres van het circuit heb gedrukt tijdens de eerste ronde maar ik werd vertelt om de pits in te komen voor een drive trough penalty omdat de stewards iets gezien hadden, vanaf daar was mijn race in principe gedaan. Ik onderging de penalty en toen moest ik direct weer de pits in omdat de supersofts waarop ik gestart was versleten waren, al was ik tijdens de eerste stint nog 12e, kwam ik terug als 22e na de pitsstop en ging ik de achtervolging in om Chilton en Bianchi bij te gaan halen."




"Ik was dichtbij Chilton vlak voordat de eerste safety car ingezet werd, het team deed geweldig werk door mij te helpen om hem in te halen door een snelle pitsstop tijdens de eerste saftey car periode.
Dit soort teamwerk moet ook genoemd worden omdat dit een kritische rol speelt tijdens de gehele race, dus de jongens verdienen een dank daarvoor."

"De tweede safety car kwam vrijwel direct toen Mark's auto vlam vatte toen we weer gingen herstarten had ik een beetje een blokkerend wiel op het rechte stuk en Bianchi passeerde mij, maar binnen een paar rondes kon ik hem weer inhalen en was ik achter Charles als 17e. Ik had een vlakke kant op mijn voorwiel vanaf dat punt in de race maar ik bleef druk zetten om uiteindelijk als 15e te finishen, vlak achter Charles. Zonder de drive trough had ik heel waarschijnlijk hoger geëindigd, misschien niet als 13e, maar dichtbij en terwijl dat overduidelijk frustrerend is vandaag, laat het wel zien hoe dichtbij het zit en dat is goed voor mijn motivatie en voor het gehele team."

Reacties (7)

Login om te reageren
  • masf1

    Posts: 7.051

    prima race,meer zit er toch niet in,jammer van die drive-trough

    en ook weer een veel betere start dan PIC

    • + 0
    • 6 okt 2013 - 14:12
  • Insider

    Posts: 229

    @redactie: in de titel moet het van deR Garde zijn.

    • + 0
    • 6 okt 2013 - 14:16
    • Slordigheidje...gefixed en wel. Ook je reactie hieronder even verwijderd, is nogal dubbelop :)

      • + 0
      • 6 okt 2013 - 14:18
  • Dubbel gevoel bij Giedo. Ene kant is het geweldig om zijn positieve attitude te zien. Wel vind ik dat hij daarin het realisme soms wat uit het oog verliest en zichzelf aan het overschreeuwen is. Caterham komt bij lange na nog niet in de buurt van de teams daarvoor en 13de eindigen was absoluut niet mogelijk geweest. Zo wel dan was hij achter Pic geeindigd. De eerste stint waren ze gelijk aan het elkaar, tweede stint was Pic ruim sneller in rondetijden. Laatste stint waren ze weer aardig gewaagd aan elkaar.

    Zijn start was zeker niet goed te noemen, kwam dit keer slecht weg maar zat wel aan de goede kant bij het incident met Massa. Als hij bedoelt dat zijn eerste ronde geweldig was dan geef ik hem wel weer gelijk:-). Giedo is gewoon een beest bij de start, dat was hij in de GP2 al. Goed raceinzicht om op de juiste plek te zitten.

    Kortom, zijn positieve instelling vind ik mooi om te zien en hierin is hij de laatste 2 jaar erg gegroeit. In verleden stond hij juist bekend als iemand die gauw zijn koppie erbij liet hangen. Groot verschil met nu als je ook kijkt vanwaar hij dit seizoen van heeft moeten terugkomen. Maar hij is er nog niet. Laatste races worden cruciaal, zeker nu hij in de belangstelling staat. Ik neem aan dat ook in de paddock Pic niet als een hoogvlieger word gezien. Taak aan Giedo om het verschil nu echt te gaan maken. Zet hem op!

    • + 0
    • 6 okt 2013 - 14:26
    • lars75

      Posts: 8.908

      Bianchi valt ook niet echt op, dus in dat opzicht zijn ze allen redelijk aan elkaar gewaagd. Ook Bottas en Guiterez kunnen niet echt vlammen, maar rijden allen solide hun rondes.

      Maldonado reed niet eens zo gek ver voor de Caterhams, met een goede strategie en zonder straf had hij dus wel degelijk bij P13 kunnen komen. En hij zegt zelf dat hij geen 13e geworden zou zijn, maar 14e en dichter bij P13, dat is wat hij letterlijk zegt.

      • + 0
      • 6 okt 2013 - 14:46
    • Verkeerd gelezen inderdaad. Wat betreft de andere rookies denk ik dat het tegenwoordig gewoon bijzonder lastig is om in je eerste jaar echt te vlammen. Bottas en Bianchi hebben nog redelijk wat testmeters kunnen maken voordat ze hun racedebuut in de F1 maakte, dan nog blijft het een lang leerproces. Je ziet het nu ook bij Gutierrez, pas nu begint hij zijn draai te vinden. Zie ook Grosjean vorig jaar. Het is dus erg moeilijk een inschatting te maken wie er nu echt komt bovendrijven als behoorlijk talent voor de toekomst.

      Behalve Chilton zijn het allemaal getalenteerde coureurs die in diverse klassen hun talent hebben bewezen. Wie er uiteindelijk blijft of doorstroomt dat is lastig te voorspellen.

      Als ik Giedo was zou ik, mocht er een contract bij Caterham liggen, gelijk tekenen en zich niet blindstaren op een plek hoger op de grid (mits de kaarten daarvoor aanzienlijk goed liggen) en een voorbeeld aan Bianchi nemen. Ik vind het een hele slimme move van Bianchi om in dit stadium voor Marussia getekend te hebben en zichzelf nog een extra jaar gunt om door te groeien. Je hebt de zekerheid van een plek op de grid voor volgend jaar en rust in de tent.

      • + 0
      • 6 okt 2013 - 15:35
  • Pic en Bianchi hebben een gridpenalty voor Japan gekregen.

    • + 0
    • 6 okt 2013 - 14:54

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar