user icon

FIA herroept ingrijpende aerodynamica-wijzigingen voor 2014

  • Gepubliceerd op 06 dec 2012 09:25
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA heeft de voorgenomen plannen om de regels met betrekking tot de aerodynamica flink op de schop te nemen voor 2014, ingeslikt. De technische reglementen voor dat jaar worden gebaseerd op die van 2012, dus geen ingrijpende veranderingen.

De federatie had de intentie om de invoering van de nieuwe motorformule in 2014 te koppelen aan nieuwe regels voor het bodywork om de downforce aanzienlijk in te dammen. De World Motor Sport Council maakte gisteren bekend dat die ideeën weer zijn opgeborgen.

Reacties (9)

Login om te reageren
  • neor2

    Posts: 1.523

    Moeten we hier nu blij van worden of niet? De huidige F1 auto\'s zijn nu niet echt de mooiste en met grote aerodynamische wijzigingen was het er wellicht beter op geworden...

    • + 0
    • 6 dec 2012 - 10:03
    • Denk dat er ook wel wat teams zijn die hier gemengde gevoelens over hebben, als we er vanuit gaan dat de aero strijd voornamelijk tegen Newey wordt gevoerd, wat is dan beter?
      Dat hij helemaal opnieuw moet beginnen en meer dan waarschijnlijk met geniale oplossingen komt en dus grote verschillen in prestaties van de teams.
      Of doorgaan op dezelfde weg, waarin de te behalen marges onderhand wel een stuk kleiner zijn geworden en teams dus meer kans hebben om bij te komen.

      Ik denk als je als team een grote achterstand hebt, dat je liever op nul begint, nieuwe ronden nieuwe kansen.

      • + 0
      • 6 dec 2012 - 10:41
    • neor2

      Posts: 1.523

      Precies, zo\'n shake-up van het veld is wel verfrissend zo af en toe.

      Vraag me daarnaast ook af hoe Newey hier nu over denkt, hij roept erg vaak dat de regels in F1 zo streng zijn dat hij geen grote uitdaging meer ziet in de sport. 2014 zou juist een mooie nieuwe uitdaging voor hem kunnen zijn...

      Het zou mij niets verbazen dat als de regels te lang gelijk blijven hij op den duur de handdoek in de ring gooit en er mee stopt. Zou eeuwig zonde zijn voor de F1 om zo\'n genie kwijt te raken.

      • + 0
      • 6 dec 2012 - 10:55
    • Mirani

      Posts: 2.942

      Aan de andere kant bespaart het natuurlijk ook heel veel geld als je niet ook nog een een totaal nieuw aërodynamisch ontwerp hoeft te maken. Dat is voor teams die nu al afhankelijk zijn van coureurs die geld mee nemen goed nieuws.
      Het is dus een beetje afhankelijk van waar je staat op de grid of je er blij mee bent of niet.

      • + 0
      • 6 dec 2012 - 11:02
  • Rudi84

    Posts: 4.805

    Slecht nieuws voor Lewis!

    • + 0
    • 6 dec 2012 - 10:53
  • KensiB

    Posts: 931

    Ferrari????????

    • + 0
    • 6 dec 2012 - 11:47
  • Ik doe even de aanname dat het terugdraaien van de maatregel omwille van de kosten gebeurt. Ik vraag me echter af of er nu wel sprake is van een kostenreductie op het gebied van aero.

    De teams moeten nog steeds een compleet nieuw chassis bakken vanwege de nieuwe motoren.
    Het packagen van radiators en intercoolers zal anders zijn (sidepods).
    KERS krijgt meer capaciteit en vraagt wellicht meer koeling.
    Uitlaten zullen anders verlopen - en we weten wat die tegenwoordig doen voor de aero.
    Daarbij zouden de neuzen in 2014 een stuk lager moeten worden. Een veiligheids ding, maar zeker van invloed op de aerodynamica.

    Kortom het aerodynamica pakket moet sowieso op de schop...

    • + 0
    • 6 dec 2012 - 12:20
    • Het inpassen van een motor is een pak goedkoper dan een compleet nieuw aeropakket gaan te leren.

      • + 0
      • 6 dec 2012 - 13:31
    • M Benz

      Posts: 1.152

      Ik denk dat de bedoeling is om kosten te besparen, maar als ik je post goed lees zal dat toch wel mee (lees tegen) gaan vallen.
      Dus zal al met al er een flinke verandering in 2014 plaats gaan vinden, ook op aero gebied, ondanks het schrappen van een groot deel van de wijzigingen. ;)

      Overigens haalt het echte leven de FIA in, want zoals politici en bankiers tegenwoordig bekend staan (draaikonten, graaiers en oplichters) zo heeft de FIA dezelfde problemen: draaien in regelwijzigingen, graaien door het steeds maar weer duurder maken van allerlei zaken ipv goedkoper (bv de license fees) en zakkenvullen als je Bernie heet , hoewel die geen FIA lid is maar er wel bijhoort in een bepaald opzicht
      Ik heb al jaren met veel plezier F1 gekeken, vanaf begin jaren 80, maar het gaat me steeds meer tegenstaan. De show waar Bernie het over heeft is voor mij geen echt racen meer, maar een versie van de laatste playstation games (alleen dan net wat realistischer).
      Deze laatste wijziging door de FIA zal de geloofwaardigheid van hun organisatie m.i. nog meer aantasten, dus ik vraag me af hoe lang het nog zo door kan gaan...........

      • + 0
      • 8 dec 2012 - 09:36

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar