user icon

FIA oppert idee voor systeem met strafpunten voor superlicenties

  • Gepubliceerd op 16 nov 2012 20:23
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA dringt aan op een verandering van de manier waarop coureurs bestraft worden. Reprimandes, tijdstraffen, drive-through penalty's en stop-and-go's zijn niet afdoende. De federatie verlangt naar meer consequenties voor een vergrijp en denkt aan een systeem waarbij coureurs strafpunten verzamelen op hun superlicentie.

FIA-wedstrijddirecteur Charlie Whiting laat aan Autosport weten: "We zouden graag een systeem invoeren dat gelijkenissen vertoont met een gewoon rijbewijs, met (straf)punten op de superlicentie voor coureurs die zich op wat voor manier dan ook misdragen. Dit voorstel bespreken we woensdag in Brazilië met de teams. Bij twaalf punten of iets van dien aard krijgt een rijder een race schorsing. Over dat soort dingen zullen we discussiëren."

"Je verzamelt punten voor alle straffen. Momenteel kunnen we alleen ingrijpen na drie reprimandes, waarvan twee voor rij-incidenten moeten zijn. Op dit moment resulteren reprimandes voor te laat arriveren bij de persconferentie en te laat komen voor de rijdersparade niet in een grid penalty. Bij een puntensysteem voor de superlicentie telt alles mee, met verschillende gradaties voor de diverse vergrijpen. Maar zoals wel vaker in de Formule 1 is het niet simpel om dit erdoorheen te drukken."

Formule 1 merchandise kopen? Bestel het hier!

Reacties (9)

Login om te reageren
  • redbull1

    Posts: 929

    doe maar niet

    • + 0
    • 16 nov 2012 - 20:46
  • JH56

    Posts: 151

    \"Op dit moment resulteren reprimandes voor te laat arriveren bij de persconferentie en te laat komen voor de rijdersparade niet in een grid penalty!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!\" Hoe is het mogelijk dat we dit tot nu toe overleefd hebben???

    • + 0
    • 16 nov 2012 - 21:10
  • F1joris

    Posts: 398

    Drive-throughs en stop- and-go\'s worden uitgedeeld in een race, terecht om de overtreding in het voordeel van de benadeelden te compenseren. Deze nieuwe aanpak werkt alleen maar team-strategieën in de hand, ben ik bang voor. Een soort crash-gate 2013 praktijken.

    • + 0
    • 16 nov 2012 - 21:41
    • GPGERT3

      Posts: 2.368

      Klopt, want als je het een beetje handig speelt, dan kun je je grootste concurrent wel een straf aannaaien en dan gaat dat dus invloed hebben op het verloop van het kampioenschap. Kortom: slecht idee!

      • + 0
      • 16 nov 2012 - 21:56
    • Fanman

      Posts: 480

      Leg eens uit hoe je anders dan met de huidige straffen een ander een straf in de maag kunt splitsen. Want ik zie dat niet zo direct.

      • + 0
      • 17 nov 2012 - 11:07
  • -Baron-

    Posts: 3.091

    Belachelijk, simpelweg belachelijk.

    Ze willen dus van een systeem dat al aardig inconsistent is naar een systeem dat totaal geen consistentie meer kent.

    • + 0
    • 16 nov 2012 - 21:58
  • Hoe kunnen wij de sport nog verder kapot maken. Ik wil coureurs zien racen en niet zien nadenken over een eventuele straf/verlies van licentie.

    • + 0
    • 16 nov 2012 - 22:54
  • Wat is dat toch met die straffen de laatste jaren, lijkt soms te gaan overheersen? Sinds die invoering van een ex coureur als steward heb ik de indruk dat ze zich nog meer en meer willen laten gelden iedere race, te vaak is dit ook een \"coureur\" die in het verleden slechts enkele races gereden heeft en daarin nog matig was ook (beetje kaliber Donnelly ofzo), zo\'n heerschap moet nu gaan beslissen of een coureur straf verdient, straffen worden veel te makkelijk uitgedeeld, natuurlijk moet er controle zijn maar het slaat een beetje door, het mag het racen toch absoluut niet aantasten, zou jammer zijn de coureurs terughoudender te zien worden

    • + 0
    • 17 nov 2012 - 11:31
  • Als er een brokkenpiloot bij een team rijd, is dat ook de verantwoording van het team dat ze hem in hun auto\'s laten rijden.
    Krijgen die dan ook strafpunten?

    • + 0
    • 17 nov 2012 - 12:19

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar