user icon
user icon

Nieuwe Formule 1-documentaire morgen in Austin in première

  • Gepubliceerd op 14 nov 2012 11:30
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
Een spectaculaire nieuwe Formule 1-documentaire gaat in première in de aanloop naar de eerste Grand Prix van de Verenigde Staten op het nieuwe circuit van Austin. De film met de titel '1' vertelt het verhaal van de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw, het gevaarlijkste tijdperk in de geschiedenis van de koningsklasse van de autosport.

De premiere vindt morgen plaats in het Paramount Theatre in Austin. De documentaire bevat nooit vertoonde racebeelden en interviews met Bernie Ecclestone, Max Mosley, Sid Watkins, Jackie Stewart, John Surtees, Niki Lauda, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Nigel Mansell, Jody Scheckter, Damon Hill, Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Jenson Button, Jacky Ickx en Martin Brundle.

Het is een productie van Spitfire Films, Flat-Out Films en Diamond Docs, onder de regie van Paul Crowder. Producent Nigel Sinclair: "De beginperiode van de Formule 1 was een hele andere tijd, de risico's waren groot en de karakters waren nog groter. Onze film is een ervaring waarbij we langs de wereld van dit circus reizen en ook de tragedie waarmee deze sport gepaard ging. Het is emotioneel, beangstigend en opwindend tegelijk, maar het gaat uiteindelijk om de menselijkheid en vriendschap tussen de rijders."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Kijk er wel naar uit. Ook fijn om landgenoot Jackie Ickx nog eens te horen.

    • + 0
    • 14 nov 2012 - 11:47
    • Fritzo

      Posts: 51

      Jackie Ickx komt toch niet uit Autralië? ;-)

      • + 0
      • 14 nov 2012 - 12:36
  • Lijkt me wel gaaf, ga hem zeker kijken als hij uitkomt.

    hoe zit het eigenlijk met die docu over hunt en lauda , daar heb ik niks meer van gehoord.. iemand enig idee wanneer deze uitomt? Volgens mij heet hij Rush.

    • + 0
    • 14 nov 2012 - 12:04
    • www.imdb.com/title/tt1979320/

      moet je nog een jaar op wachten ;-)

      • + 0
      • 14 nov 2012 - 12:07
    • @sjaak

      Thanks!

      • + 0
      • 14 nov 2012 - 12:10
    • Gaaf! die over Lauda en dan deze!!! MOET ik zien! En hebben! Ben dol op dit soort doku\'s... :-)

      • + 0
      • 14 nov 2012 - 12:31
    • idd supervet, heb helaas die tijd niet bewust meegemaakt, maar het boeit me mateloos die periode waarin het gevaar een grote rol speelde en de rijders in mijn ogen echte helden waren, Rijdendt in levensgevaalrijke wagens en omstandigheden.
      Gaat het hiet trouwens niet over een echte speelfilm ipv een docu? ik dacht dat ik zoiets vernomen had?

      • + 0
      • 14 nov 2012 - 12:42
    • Ter toevoeging: Die film over Lauda en Hunt is geen docu, maar een speelfilm. Ga ik zeker kijken trouwens ;)

      • + 0
      • 14 nov 2012 - 13:47
  • szixxx

    Posts: 4.754

    Lijkt me super! Zodra deze hier te zien is ga ik hem meteen kijken!

    • + 0
    • 14 nov 2012 - 12:09
  • ik zie nu die helm van Kimi weer. Wat een vette actie was dat man, die James Hunt helm...Prachtig, hoe ik kippenvel kan krijgen van een fckn helm!

    • + 0
    • 14 nov 2012 - 12:33
    • Vind ik ook, mede doordat die helm een eerbetoon is aan een rijder die in die periode reed.
      Overigens, tegenwoordig hebben de meeste rijders een nogal schreeuwerig design op hun helm, vroeger waren de helmen zeker zo mooi in hun eenvoud en ook herkenbaar

      • + 0
      • 14 nov 2012 - 15:31
    • zo mee eens Jean..

      • + 0
      • 14 nov 2012 - 17:44

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (41)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk
17 - 19 jul 2020
Hongarije
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië
14 - 16 aug 2020
Spanje
28 - 30 aug 2020
België
4 - 6 sep 2020
Italië
11 - 13 sep 2020
Italië
25 - 27 sep 2020
Rusland
9 - 11 okt 2020
Duitsland
23 - 25 okt 2020
Portugal
31 - 1 nov 2020
Italië
13 - 15 nov 2020
Turkije
27 - 29 nov 2020
Bahrein
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul 2020
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug 2020
28 - 30 aug 2020
4 - 6 sep 2020
Italië Monza
11 - 13 sep 2020
Italië Mugello
25 - 27 sep 2020
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt 2020
Duitsland Nurburgring
23 - 25 okt 2020
31 - 1 nov 2020
13 - 15 nov 2020
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov 2020
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar