user icon

Lotus probeert in Zuid-Korea nieuwe uitlatenconfiguratie uit

  • Gepubliceerd op 09 okt 2012 08:51
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Lotus gaat in de achtervolging op de topteams overstag met een nieuwe uitlatenconfiguratie. Ze hebben een nieuw systeem klaar om te testen in Zuid-Korea. De intentie is om het Coanda-effect te vergroten, op een manier zoals Sauber, Red Bull Racing, McLaren en Mercedes het al een tijdje doen.

James Allison, technisch directeur van Lotus, bevestigt tegenover Auto Motor und Sport: "Sinds de lancering van de E20 werken we in de windtunnel al aan een uitlatenconfiguratie die meer Coanda-effect teweeg brengt. We hebben gezien dat de tijdwinst groter is dan wat we nu hebben, dus het is duidelijk dat we het moeten implementeren."

Het dubbel DRS draait een beetje uit op een flop. In Zuid-Korea en India gebruikt Lotus het in elk geval niet. "Het is niet makkelijk. Het blijkt lastiger dan verwacht om het aan de praat te krijgen. We leggen het even weg, denken er over na en halen het voor de young drivers-test in Abu Dhabi weer van stal", aldus Allison.

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Warlord

    Posts: 2.097

    Hopelijk levert een halve seconde per ronde op.
    Krijgen we misschien nog een spannende WK finale tussen Vettel, Alonso, Raikkonen en Hamilton.

    • + 0
    • 9 okt 2012 - 09:30
    • @Warlord, ik ben bang dat het toch een tweestrijd wordt.

      Raikkonen komt het hele jaar al tekort in de kwalificatie, wat echt wel gezegd mag worden als je ziet dat Grosjean er vaak gewoon voorstaat. In de races is Raikkonen dan wel briljant, maar omdat hij dan teveel plekken goed moet maken en de Lotus echt niet de beste wagen van het veld is pakt hij geen overwinningen, en dus gaat hij ook echt geen kampioen worden.

      En Hamilton... ja, ik heb dus een vreemd gevoel dat McLaren niet meer 100% achter hem staat. Ik hoop dat ik er gruwelijk naast zit en Hamilton Korea dominant op zijn naam zet, maar ik ben er bang voor...

      • + 0
      • 9 okt 2012 - 10:00
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      Wat dat laatste betreft zou je best een punt kunnen hebben, DH. Hamilton zal sowieso niet meer de nieuwste snufjes/voorproefjes op volgend jaar op zijn auto krijgen noch info over krijgen, aangezien hij die kennis allemaal meeneemt naar de concurrent.

      • + 0
      • 9 okt 2012 - 10:08
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      En ik denk inderdaad ook dat het vanaf nu een titanenstrijd tussen Vettel en Alonso wordt. Jammer voor Kimi, maar ergens vind ik dit ook wel mooi. Ik vond het erg leuk dat al die coureurs de afgelopen jaren met elkaar streden, maar tegelijkertijd mis ik die echte tweestrijd in het staartje van het seizoen, zoals \'vroeger\' gewoon was. Die echte 1 op 1 battles tussen Hakkinen-Schumacher, Schumacher-Alonso, Alonso-Kimi etc.: smullen!

      • + 0
      • 9 okt 2012 - 10:09
  • J. Button

    Posts: 96

    Die dubbel drs kunnen ze beter helemaal weggooien dan. Die is toch voor volgend jaar verboden?

    • + 0
    • 9 okt 2012 - 10:10
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      Volgens mij deze versie niet. Heeft te maken met niet-actief aansturen, dacht ik...

      • + 0
      • 9 okt 2012 - 10:33
  • KensiB

    Posts: 931

    Pas op dat Ferrari en McLaren protest indienen bij de FIA. Kimi wilt naar voren en zeker Alonso van het WK afhoudn. Hij is uiteindelijk bij Ferrari er uit gegooid doordat Alonso zijn plekje wilde innemen. Ferrari was daar gevoelig voor en liet het gebeuren. Kimi is teruggekomen om Alonso een lesje te leren.

    • + 0
    • 9 okt 2012 - 10:25
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      Yeah right, dat zijn precies de dingen waar Kimi zich mee bezig houdt...

      • + 0
      • 9 okt 2012 - 10:33
    • @Rudi,
      Je weet toch dat Kensib overal een eigenaardige visie op nahoudt;).

      • + 0
      • 9 okt 2012 - 10:35
  • Warlord

    Posts: 2.097

    @Damon

    De nadruk ligt ook op misschien.
    Ik ben bang dat het niet eens een tweestrijd word. Vettel heeft de beste kaarten doordat Hamilton nog ver achterstaat en Ferrari moeite heeft om hun auto up-to-date te houden.

    Vettel mag niet op pole komen te staan in alle 5 races, de kans is 90% dat hij wint wanneer hij vanaf pole start.

    • + 0
    • 9 okt 2012 - 10:29
    • @Warlord,
      Er kan nog één ding flink de boel in de war gooien: REGEN. Regen in Korea? Regen in Brazilië? We weten hoe knettergoed die Ferrari is in die omstandigheden. Het zou het echt enorm spannend kunnen maken.

      In India en Abu Dhabi zie ik sowieso geen regen voorkomen en ik verwacht daar toch een Vettel die vanaf pole de boel snaarstrak afmaakt.

      • + 0
      • 9 okt 2012 - 10:34
    • Warlord

      Posts: 2.097

      @Damon

      Vorig jaar was Mclaren anders ook wel sterk op Abu Dhabi en India.
      Er zitten ook lange rechte stukken in, wat niet RBR\'s sterkste punt is (ook al hebben ze DDRS in kwalificaties).

      Tevens is Vettel in 2 races weer een grote titelkandidaat geworden, waarom zou Hamilton dit niet kunnen denk ik dan. Mclaren moet alles op alles zetten voor HAM.

      • + 0
      • 9 okt 2012 - 11:52
    • @Warlord,
      Helemaal met je eens, vooral dat laatste zinnetje: McLaren moet alles op alles zetten voor HAM. Dat riep ik elders ook al en ik ben doodsbang dat dat nu net niet gaat gebeuren, wat zonde zou zijn. Want het kán nog steeds!

      • + 0
      • 9 okt 2012 - 12:20

SA Grand Prix van Saoedi-Arabië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    14:30 - 15:30

    Vrije training 3

    15:00 - 16:00

    Race

    18:30 - 20:30

  • Vrije training 2

    18:00 - 19:00

    Kwalificatie

    18:00 - 19:00

    Snelste ronde

    18:30 - 20:30

SA Grand Prix van Saoedi-Arabië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    18:30 - 20:30

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    18:00 - 19:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    18:00 - 19:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    18:30 - 20:30

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar