user icon

Griekenland heft blokkade voor subsidies op voor bouw circuit

  • Gepubliceerd op 01 okt 2012 15:50
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra
De Griekse regering verleent 28,9 miljoen euro subsidie voor de constructie van een hoogwaardig racecircuit dat aan de eisen van de Formule 1 voldoet. Dat meldt persbureau Bloomberg. De uitgaven van Griekenland liggen flink onder een vergrootglas doordat het al meermalen bij de Europese Unie aanklopte voor geld.

Het ministerie van Ontwikkeling reserveert de miljoenen voor de bouw van een circuit, waarop ook motorraces en kart-wedstrijden verreden kunnen worden, in Xalandritsa nabij havenstad Patras. De totale kosten voor de baan zijn geraamd op 94,6 miljoen euro. Investeringsmaatschappij Patras SA overziet het project. Minister van Ontwikkeling Notis Mitarakis tekende verder documenten voor subsidies ter waarde van 44,4 miljoen euro, onder meer voor de totstandkoming van een fabriek voor glazen panelen en de ontwikkeling van Elounda Bay Palace Hotel op Kreta. Deze plannen zijn bedoeld om werkgelegenheid te creëren.

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Ja dit is precies wat dat land nodig heeft ! echt ongelofelijk.
    Bijna alle europese circuit hebben het zwaar en kunnen niet zonder overheids geld rond komen, wat doet het aan de grond zittende griekenland......ze bouwen een circuit.

    • + 0
    • 1 okt 2012 - 16:14
  • szixxx

    Posts: 4.754

    Tuurlijk, lekker een GP organiseren van Griekenland op kosten van onze belastingcenten.
    Krijgen wij Nederlanders dan ook gratis kaarten of wat? ;-)

    • + 0
    • 1 okt 2012 - 16:22
    • Calvinh

      Posts: 2.262

      Daar las ik laatst een artikel over, hoe Nederlanders al weigeren in Griekenland te betalen in restauranten, onder het motto \'\'Via de overheid krijgen jullie al genoeg van ons\'\'...

      • + 0
      • 1 okt 2012 - 18:20
    • Ik denk dat ik ook nog maar een last minute boek naar Rhodos ofzo, het is toch al betaald.

      • + 0
      • 1 okt 2012 - 21:19
  • Mika1

    Posts: 1.510

    Oh tuurlijk. Daar is toch niks aan in NL een eigen GP? Kost veel te veel geld. Nee, laten we ons belastingsgeld opsturen naar onze Griekse vrienden, die dan op kosten van ons een GP kunnen organiseren. Wat zijn we toch een sociaal land. Heerlijk!

    • + 0
    • 1 okt 2012 - 16:32
    • F1joris

      Posts: 398

      Een euro is in Griekenland veel meer waard dan hier, waarschijnlijk omdat de kosten om 1 euro op te brengen lager zijn. Als je hem krijgt is het 100% winst bij ons zullen er altijd kosten gemaakt moeten worden om 1 euro op te brengen alleen dus al per munt een aantal cent voor onze Griekse vrienden. En daarom kost nu een nieuwe Kuip bij ons 300 mio euro en een heel nieuw circuit daarzo nog geen derde daarvan.

      • + 0
      • 1 okt 2012 - 21:31
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Zien we tenminste nog iets van onze belastingcenten terug :)

    • + 0
    • 1 okt 2012 - 16:45
    • Peter

      Posts: 949

      En heet meest wrange is dan wel dat je daar straks, via pay-tv nog extra voor moet betalen ook...:-)

      • + 0
      • 1 okt 2012 - 17:08
    • Gompie

      Posts: 4.951

      @Peter: Ik verdom het om voor welk systeem dan ook te betalen.

      • + 0
      • 1 okt 2012 - 17:23
    • kun je nagaan, je betaald al mee aan dat circuit, vervolgens moet je nog extra betalen voor pay/tv, het leven is toch ook gewoon 1 grote naaierij eigenlijk

      • + 0
      • 1 okt 2012 - 23:10
  • Misschien moet heel nederland eens stoppen met betalen! Ondertussen gaat onze belasting omhoog! Eigenlijk sporen we met zn allen niet. Lezen ze dit in het kabinet ook?

    • + 0
    • 1 okt 2012 - 17:58
    • vitesse

      Posts: 1.524

      Volgens mij bent u in de gelegenheid geweest om te stemmen,nu de meesten hebben voor Europa gestemd dus,
      Persoonlijk vind ik het een schande,dat zulke landen dit soort projecten durven te beginnen,terwijl de rijke Europese landen (op Duitsland na)geen GP F1 durven of kunnen laten plaats vinden,vanwege de absurde bedragen die er in rond gaan,waardoor er zomaar een enorm verlies geleden kan worden,en dat risico is gewoon voor die landen te groot.

      • + 0
      • 1 okt 2012 - 20:36
  • Ysbrand

    Posts: 207

    Hier moet je als via toch geen goedkeuring voor geven?

    • + 0
    • 1 okt 2012 - 22:03
  • basf1

    Posts: 85

    Ik zie dit nu pas....hoe kansloos is de situatie waarin we toch zitten in de EU?

    Dit is werkelijk water naar de zee brengen, maar dan met de eindeloze stroom geld van Noord naar Zuid of anders wel met vers geprint geld door de ECB (zelfde effect maar dan met inflatie).

    @ Vitesse: Niet alles is zwart-wit, dat je voor EU stemt wil niet zeggen dat je ook voor Griekenland in de EU stemt. Er is werkelijk geen enkele economische midden of lange termijn reden om Griekenland in de EU te houden voor ons niet en voor de Griek ook niet.

    Mbt tot F1: Ook sportief gezien hopeloze actie we hebben al genoeg circuits in deze regio

    • + 0
    • 2 okt 2012 - 10:09
    • vitesse

      Posts: 1.524

      BASF1,Dan zijn er veel mensen(vooral ook in de autosport),die in uw ogen zwart-wit denken.
      Zantvoort is juist door die Pro EU politici van haar geluidsdagen afgeraakt,dezelfde mensen moesten naast het circuit een vakantiepark bouwen,en zitten nu in Brussel/Straatsburg,en zullen straks wel uitgenodigd worden,om het nieuwe Griekse circuit(met EU steun) te openen.

      • + 0
      • 2 okt 2012 - 14:45
  • Als men nou zo\'n circuit 100% uit geld van het bedrijfleven bouwen, dan vindt ik het zeker geen probleem. Maar staatssteun, echt ... dan staat mijn verstand even stil. Dat men investeren wil in een toekomst snap ik. Maar dan is een GP veeel te risicovol. Als de EU hier geen stokje voor steekt... ga ik toch echt twijfelen of ik misschien niet TOCH op onze blonde Mozart in Den Haag ga stemmen volgende keer, want dit is echt te gek. Ik heb overigens liever dat men van belastingcenten uit NL ook een circuit bouwen voor Nederland. Maar hier wordt elk initiatief daartoe keihard de kop ingedrukt. (zie iChallange park etc.)

    • + 0