Ecclestone: "Waarom geen Grand Prix Amerika in 2006?"

  • Gepubliceerd op 09 aug 2005 16:46
  • 0
  • Door: Tim Wijen
Na de fiasco die ontstond na de Grand Prix van de Verenigde Staten van dit seizoen was het de vraag of men volgend seizoen ook een Grand Prix op het circuit van Indianapolis kon verwachten. De directeur van de Formule 1, Bernie Ecclestone, ziet echter geen enkele reden waarom er in 2006 geen Formule 1 Grand Prix kan worden verreden op het ovale circuit.

Na de verplichte opwarmronde die vooraf gaat aan de daadwerkelijke race zullen vele mensen verbaasd hebben gekeken toen veertien van de twintig coureurs besloten niet te racen, maar in plaats daarvan uit te stappen in de pits. Met vele boze fans als gevolg werd er gevreesd voor de reputatie en toekomst van de Formule 1 in het land van Amerika, en de circuitdirecteur van het circuit, Joie Chitwood, weet ook niet of er nog een toekomst voor Formule 1 is in de VS.

“Het is voor ons erg belangrijk aangezien we een enorme investering in de sport hebben gedaan om het circuit te bouwen en om de gebouwen in Gasoline Alley neer te zetten – maar we zullen moeten beslissen wat de beste oplossing is voor de fans, het circuit en de stad. Het is logischerwijs iets wat we zo snel mogelijk moeten oplossen,” aldus Chitwood, die duidelijk nog niet zeker is of er aankomend seizoen een Formule 1 Grand Prix zal worden verreden.

Formule 1 directeur Bernie Ecclestone vraag zich echter af welke reden er zou kunnen zijn om aankomend seizoen geen Grand Prix van de Verenigde Staten te houden. Volgens de Engelsman zal de race in 2006 weer op de kalender staan: “Ik hoop dat iedereen begrijpt – of nu zal begrijpen als dat nog niet het geval was – waarom dit alles is gebeurd. Het was niet de fout van het management van de Formule 1, het was niet de fout van het circuit van Indianapolis en het was eigenlijk ook niet de fout van de teams.”

“Het was het feit dat Michelin met de verkeerde banden voor dat circuit aankwam en het zou te gevaarlijk zijn om daar mee te rijden. Als iemand de dood zou vinden, dan zou het eigenlijk neerkomen op moord, aangezien dat we er bewust van waren dat het gevaarlijk was. Dus om mensen met die omstandigheden de baan op sturen zou enorm onverantwoordelijk zijn. En tenzij er iets drastisch gaat veranderen waardoor [organisator] Tony George besluit het evenement te stoppen, zie ik geen problemen.”

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender
show sidebar