Ralf Schumacher weet geen kwalificatie-opzet

  • Gepubliceerd op 05 aug 2005 17:20
  • 0
  • Door: Tim Wijen
Ondanks dat Silly Season vol aan de gang is, zijn er ook een aantal andere punten waar men rekening mee moet gaan houden voor aankomend seizoen. Eén daarvan, en zeker niet de meest onbelangrijke, is de opzet van de kwalificatie. Er zijn al veel discussies over geweest, maar ook Ralf Schumacher heeft geen goed plan voor de opzet van een nieuwe kwalificatie.

“Aan de ene kant is het best goed om in je eentje te kwalificeren aangezien je geen verkeer hoeft te verwachten, ondanks dat ik het voor elkaar heb gekregen er toch nog last van te krijgen in Hongarije! Aan de andere kant, vier kansen met weinig brandstof was ook een goed systeem, en iedereen wist wie de het snelste pakket had. Maar ik weet niet zeker of ik erg blij ben met het verhaal dat je steeds één ronde in 15 minuten moet rijden, zoals men beweert.”

In de afgelopen drie seizoenen is de opzet van de kwalificatie al vijf maal veranderd. Mede dankzij de vele veranderingen is er al veel kritiek op geweest. De coureur van Toyota probeert de boel echter te sussen en zegt dat de plannen kwamen om de sport goed te doen: “Onder het oude systeem, zoals het was voordat men in één ronde moest kwalificeren, klaagde mensen dat alleen de laatste twintig minuten belangrijk waren; een punt toen er te veel verkeer was.”

“In plaats van klagen moeten we een betere oplossing hebben, en ik persoonlijk heb ik er geen. Wat ze ook hebben mogen proberen, het was allemaal om de sport beter te maken. Het heeft echter nog niet perfect gewerkt. Met een kwalificatie van één ronde kunnen de mensen tenminste iedere wagen volgen, maar het grootste probleem is dat ze niet begrijpen dat er verschillende gewichten door brandstof zijn. Ze zien de technische kant er niet van en ik denk dat veel van dat soort mensen gewoon willen dat er veel wagens rijden zodat er wat gebeurd.”

Een bekende klacht van de huidige opzet van de kwalificatie is dat men een vertekend beeld krijgt, aangezien alleen de coureurs weten met hoeveel brandstof aan boord ze hebben gereden. Toch beweert de Duitse coureur dat dit nodig is vanwege de sterke concurrentie: “Als je wist wat al die andere jongens aan het doen waren toen ze aan hun pitstop bezig waren, dan kon je gewoon de rest van je strategie daar desnoods op aanpassen.”

“De geheimhouding is nodig, maar aan de andere kant ben ik het er mee eens dat het allemaal veel moeilijker mee wordt om uit te leggen aan de mensen op de tribune, de mensen thuis of de lezers. En soms is het ook voor de coureurs haast onmogelijk om de pers een goed antwoord te geven zonder dat we belangrijke informatie bij ons houden. Dus ook wij moeten met een aantal verkeerde verwachtingen leven.”

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender
show sidebar