Uitslag 24 uur van de Nürburgring: Mercedes juicht, drama voor team Verstappen

De 24 uur van de Nürburgring is gewonnen door de Mercedes-AMG GT3 #80 van Maro Engel, Maxime Martin, Luca Stolz en Fabian Schiller. Ze vochten lang met de zusterauto van Max Verstappen, maar een probleem met de aandrijfas verpestte hun race. In de slotfase kwamen ze nog wel de baan op.

Precies 24 uur geleden ging het prachtige spektakel op de adembenemende Nürburgring Nordschleife van start. Met twee Lamborghini's op de eerste startrij, leek het team van Verstappen vooral met deze bolides te moeten gaan vechten. Weinig mensen hielden op dat punt rekening met de Mercedes-AMG #80, want door een mislukte kwalificatie startte het team vanuit de buik van het veld.

Bij de Mercedes-AMG GT3 #3 van Verstappen Racing nam Daniel Juncadella de start voor zijn rekening. De Spanjaard begon rustig, terwijl beide Lamborghini's bij de start met problemen kampten. De #130 kreeg een straf, omdat Marco Mapelli een jumpstart maakte, terwijl de polesitter #84 vlak voor het opgaan van de Nordschleife een lekke band kreeg. Hij liep de schade op na een touché met Juncadella.

Spektakel, spektakel & spektakel

Het team van Verstappen wist zich in de openingsfase in de strijd in de kopgroep te mengen. Na een uurtje stapte de Nederlander zelf in, en hij zorgde direct voor spektakel. Na een kort tripje door het gras opende hij de aanval, en vocht hij met iedereen die dat wilde. Het leverde prachtige beelden op, en Verstappen vocht zich zelfs naar de koppositie.

Na zijn huzarenstukje was het de beurt aan Jules Gounon, maar hij verloor veel terrein. De in Andorra woonachtige Fransman zag zijn voorsprong slinken, maar hij bleef tenminste op de baan. Door de regen en wat vloeistof vielen meerdere grote namen uit. Op ongeveer dezelfde plek schoven Kevin Estre in de Grello Porsche en Arjun Maini in de #64 HRT Ford Mustang de vangrail in. Het resulteerde in een aantal slow zones, terwijl Thierry Vermeulen eerder ook was uitgevallen.

Het gat dichten

Gounon hield wel aansluiting bij de kopgroep, en gaf uiteindelijk het stuur over aan Lucas Auer. Hij moest gaan vechten met de zusterauto van Engel, Martin, Stolz en Schiller. De twee Mercedessen slopen weg bij de rest van het veld, en ze bleven van positie wisselen. Het leek op een speciale tactiek van Mercedes, en pas in de nacht kon er een echt duel ontstaan.

In het donker werd het steeds lastiger en lastiger, en een foutje lag op de loer. Dat merkte ook Porsche-coureur Alessio Picariello. Hij reed hard tegen een achterblijver aan, en er werd zelfs een ambulance op het asfalt gesignaleerd. 

Vechten in het donker

Bij de twee leidende Mercedessen kwamen in de nacht Engel en Verstappen achter het stuur te zitten. Precies één jaar na hun 'ruzie' op X mochten ze het met elkaar gaan uitvechten op de baan, en dat gebeurde dan ook. De twee jaagden elkaar op, en diep in de nacht resulteerde dat in een controversieel moment.

Terwijl ze probeerden een achterblijver op een rondje te zetten, probeerde Engel de auto van Verstappen te verschalken. De Nederlander gaf hem echter geen centimeter ruimte, en Engel ging door het gras. Voor Verstappen was dit het moment om zijn voorsprong uit te breiden, waarna Gounon en Auer in de auto stapten.

Wat was er aan de hand met Verstappen?

Toen Verstappen in de ochtenduren weer in de auto stapte, lag het team nog steeds voor op de #80. Verstappen liet weer eens zien tot wat hij in staat is, en hij breidde zijn voorsprong elke keer weer uit. Na een sterke stint kwam hij naar binnen, waar hij het stuur overgaf aan Juncadella.

De Spanjaard moest de voorsprong controleren, maar al snel werd duidelijk dat er iets mis was. Engel kwam met de kilometer dichterbij, en passeerde de #3 zelfs op de Nordschleife. Juncadella dook naar binnen, waar een probleem met de aandrijfas werd ontdekt. De auto werd naar binnengeduwd, en het feestje was voorbij. 

Droom spat uiteen

Balend keken de coureurs toe hoe de monteurs aan de auto sleutelden, de droom was voorbij. Engel kon zijn voorsprong uitbreiden, en de auto van Verstappen zakte als een baksteen door het veld heen. In de slotfase kwam Juncadella nog wel de baan op, maar een topresultaat zat er niet meer in.

Aan kop van het veld wist de #80 uit de problemen te blijven, terwijl daarachter nog wel het nodige drama was. In de slotfase viel een Porsche al brandend uit op de Nordschleife, terwijl de #84 tegen een straf was aangelopen. De zege ging naar Mercedes, maar dus niet naar de Mercedes van Verstappen. Hij liet zijn droom uitkomen, maar de ultieme droom is nog niet vervuld.

Maro Engel is toch niet #3 ??

  • 10
  • 17 mei 2026 - 15:09

Reacties (34)

Login om te reageren
  • Maro Engel is toch niet #3 ??

    • + 10
    • 17 mei 2026 - 15:09
    • Sowieso, waar is de uitslag dan? Of bedoelen ze luieruitslag?

      • + 3
      • 17 mei 2026 - 15:42
    • "Maro Engel passeerde de #3" Juncadella dus.

      • + 1
      • 17 mei 2026 - 19:33
  • Heerlijke race gezien. Jammer voor Max en team Manthey #911. Ik had Max graag tegen Estre willen zien knokken maar helaas. Verder ook goed hersteld van de Huracan (met RB livery). Ik heb genoten.

    • + 4
    • 17 mei 2026 - 15:12
    • Estre ongelukkige schuiver. Was olie op de baan dacht ik?

      • + 1
      • 17 mei 2026 - 17:21
    • Oliespoor inderdaad. Er was een duidelijke analyse met beelden op de Duitser.

      • + 2
      • 17 mei 2026 - 18:32
  • Nondepin zeg....dat was 'n lange zit.
    Kan ik eindelijk mijn 6 sterren tena for men, leeg schudden boven de wc.
    Er zat namelijk nogal wat poep in.....en plas.

    Het laatste stuk werd toch nog wel spannend tussen 2 en 3....maar Maro Engel heeft zijn klasse gewonnen.
    Jammer voor Max en zijn team, maar hij heeft wel laten zien dat hij de beste is.

    • + 6
    • 17 mei 2026 - 15:12
    • Old time favorite Jeroen Bleekemolen heeft zijn klasse gewonnen dacht ik.

      • + 5
      • 17 mei 2026 - 15:22
    • Klopt! Vele Nederlanders hebben hun klasse gewonnen, klasse!

      Hoogtepunt was toch wel de BMW Touring GT3 (en die gaat hard ook) voor mij en de geniale HWA (Mercedes AMG) Evo op basis van de jaren 90.

      • + 5
      • 17 mei 2026 - 15:25
    • Drunt

      Posts: 628

      Mooie strijd nog idd tussen bortolotti en drudi, die had de pech met geel op het laatst

      • + 1
      • 17 mei 2026 - 15:58
  • CliMax

    Posts: 297

    Ik heb geweldige noten van deze race!

    Wel geleerd dat je niet de youtube livestream moet kijken met chat aan.

    Nivo is zo ongeveer;

    Gebruiker 1 > TU DU DU DU DU MAX VERSTAPPEN
    Gebruiker 2 > HAHA MAX OUT HE OVERDRIVE THE CAR HAHA BYE MAX FANBOYS
    Gebruiker 3 > what i hate more about max fanboys is max haters.
    Gebruiker 4 > DACIAAA DAACIAA

    ....

    • + 6
    • 17 mei 2026 - 15:27
    • Die klikte ik gelijk weg met al die kinderen.

      • + 4
      • 17 mei 2026 - 15:32
    • "Ik heb geweldige noten van deze race!"

      Loopt dat niet moeilijk @CliMax?

      • + 5
      • 17 mei 2026 - 17:11
    • Haha, true Climax. Ook meteen weggeklikt.

      • + 0
      • 17 mei 2026 - 17:22
    • Inderdaad. Er zit altijd zielig volk. Direct op het kruisje gedrukt.

      DIt smaakt naar meer! Maar dat vond ik ook van de 2de q race paar weken terug. En van de race vorig jaar. 4 uurs.

      Denk ook dat de uitzending van de Duitse stream erg hielp. Veel extra info. Duidelijke uitleg. Paar leuke analyses zonder pretenties. Het "zie mij eens de diepte in gaan!" was totaal afwezig.

      • + 4
      • 17 mei 2026 - 18:38
    • CliMax

      Posts: 297

      Duitse stream was inderdaad informatief.
      De engelstalige was vooral een hoop slap geouwehoer waarbij de commentatoren soms pas na 5 minuten doorhadden dat er iets belangrijks gebeurde op de baan en hadden ze niet door dat iets wat uren geleden al was gebeurd werd herhaald en dachten ze dat het op dat moment gebeurde lol.

      • + 3
      • 17 mei 2026 - 19:24
    • nou bij de Duitse stream zaten ze ook maar wat te ouwehoeren, In de "leaderboard" stond al een tijdje dat de #80 voor de #3 auto lag. En dat nadat de voorsprong van #3 bijna 50 seconden was. Pas bij een terugblik op het voorbijgaan van Engel aan Juncadella hadden ze het door.

      • + 0
      • 18 mei 2026 - 08:15
  • geweldig evenement, racetechnisch vind ik het toch minder interessant. Dit is absoluut geen voluit racen, maar navigeren tussen de achterblijvers door. Ik heb de nachtstint van Max bekeken en het was gewoon onmogelijk om definitief bij Maro Engel weg te rijden omdat de eerste auto bij bijna elke auto die ingehaald moet worden tijd verliest. Al met al kost het inhalen van auto's misschien wel een half uur aan racetijd? Tuurlijk is het met meer dan 150 auto's op de baan en de wisselende omstandigheden een heel spektakel. Respect voor alle deelnemer, ook zeker voor de langzamere auto's die maar keer op keer aan de kanten moeten voor de snellere deelnemers. Eigenlijk is het gekkenwerk.

    • + 2
    • 17 mei 2026 - 15:47
    • Ik weet niet waar jij naar hebt gekeken, maar Verstappen reed 30 seconde ruim weg van Engel. Dat verkeer Verstappen minstens 2 maal 5 seconde kostte is waar.

      Denk dat je de eerste stint gisteren bedoelde. Daar kon Verstappen inderdaad niet wegrijden omdat hij door een gele zone de slipstream nooit kon breken.

      Ik respecteer je mening, maar hier is echt op het hardst gereden. Er werd vol gas gegeven. En de bochten werd er vol gepushet. Vergelijk dat eens met de dynamo die aan gaat in F1, dat er hard moet worden geharvest voor bochten. Dat men in de bochten belachelijke toerentallen moet gebruiken. at men nog steeds clipping heeft, maar dan met 300pk verschil

      • + 10
      • 17 mei 2026 - 18:42
    • nee, ik bedoel de stint van vannacht, ergens rond 2 uur. Jij hebt dat blijkbaar niet gezien, hou dan gewoon je mond.

      • + 2
      • 17 mei 2026 - 20:05
    • k heb het nog even voor je opgezocht; met nog 13 uur te gaan (dus precies om 2 uur s nachts) gaat Verstappen Engel voorbij, 3 kwartier later komen ze samen binnen, nog steeds binnen een seconde van elkaar. Verstappen leek sneller, maar kon door al het verkeer gewoon niet wegkomen. Elke keer als hij een gaatje sloeg was er weer een achterblijver.

      • + 1
      • 17 mei 2026 - 20:34
    • Ik heb de stint gezien. Verstappen liep gewoon vrij hard weg van Engel

      • + 2
      • 17 mei 2026 - 20:45
    • Ophet moment dat Verstappen de auto overgaf aan juncadella had hij iets van 32 seconde voorsprong. Wat ik nog steeds niet begrijp is dat Juncadella na het instappen plots 49 seconde had of zo. In ieder geval reed Verstappen weg van Engel.

      • + 1
      • 17 mei 2026 - 20:47
    • Hmmm Mogelijk was dat vanmorgen vroeg. In ieder geval reed hij gewoon hard weg van Engel.

      • + 0
      • 17 mei 2026 - 20:49
    • En om het even duidelijk te stellen. Jij bepaalt niet of ik mijn mond hou. Je koeioneer je kineren en je vrouw maar.

      • + 5
      • 17 mei 2026 - 20:50
    • dan moet je niet beginnen met 'ik weet niet waar jij naar gekeken hebt... ', je hebt zelf voor een zoveelste keer je feitjes weer niet op orde. Ga lekker iemand anders er mee lastig vallen, ik ben er wel een beetje klaar mee.. elke keer hetzelfde liedje.

      • + 4
      • 17 mei 2026 - 21:24
    • @Snailer ja die timer was niet altijd helemaal up-to-date. Plus je zit inderdaad ook met inhalen achterblijvers, gele vlaggen en 60 zones. Dus kun je al snel voorsprong opbouwen of verliezen.

      • + 0
      • 17 mei 2026 - 22:50
    • winti

      Posts: 1.753

      Engel is vannacht een uur eerder uitgestapt dan Verstappen #Snailer. Verstappen liep pas uit toen de nummer 80 auto de coureurs had gewisseld. Hun stints reden ze niet synchroon, maar overlapten wel. Bij Engel kon Verstappen niet wegrijden ‘s nachts. Engel en Haase en waarschijnlijk Estre zijn de enigen die aan Max gewaagd zijn, maar hem niet kunnen verslaan. Als zij met z’n vieren een team vormen rijden ze het hele veld aan gort.

      • + 2
      • 17 mei 2026 - 23:45
    • Heb tot 5 uur gekeken en Engel bleef gewoon in de buurt.

      • + 1
      • 18 mei 2026 - 00:55
  • Joeppp

    Posts: 8.649

    Zo, even een week bijkomen en slapen maar het was een heerlijk weekend.

    • + 1
    • 17 mei 2026 - 16:43
    • Mag je na die week slapen naar Zandvoort...heb je 'n vol weekend weer GT.

      • + 0
      • 17 mei 2026 - 20:09
  • Genoten van de race. Verstappen en Engel waren geweldig. De rest was nog echt een stuk minder bij beide teams. Vond ook dat het andere Mercedes team de betere line-up had. Vooral Goudon viel me wat tegen in zijn
    stints. Verstappen was fenomenaal in zijn nachtstint en reed een halve minuut weg. Jammer dat hij altijd pech heeft hier. Hij had veel meer verdiend, maar de auto's hebben het zwaar in zo'n lange race en er kan veel kapot gaan helaas.

    • + 3
    • 17 mei 2026 - 17:30
  • CLAXON

    Posts: 26

    Voor de liefhebbers vanavond 22.30u
    Op Canvas

    D&CUMENTAIRE -2023
    Documentaire over de carrière van de Britse coureur Nigel Mansell en de opkomst van het Williams F1-team. Mansell groeide op in Birmingham en zocht zijn weg in een wereld waar hij eigenlijk niet thuishoorde. Williams was een onafhankelijk team, opgericht in 1977, met de focus op technologische
    yooruitgang.

    • + 3
    • 17 mei 2026 - 18:31

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 3.488
  • Podiums 128
  • Grand Prix 239
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (28)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar