Ophef rond Grosjean na incident tijdens IndyCar: dierenrechtenorganisatie haalt hard uit

Romain Grosjean is onverwacht onder vuur komen te liggen na een opmerkelijk incident tijdens de tests voor de Indianapolis 500. De Fransman reed tijdens één van de sessies op hoge snelheid een vogel aan, waarna zijn reactie voor stevige kritiek zorgde bij dierenrechtenorganisatie PETA.

De testdagen op Indianapolis verliepen aanvankelijk zonder grote incidenten. Coureurs werkten aan hun afstelling richting de kwalificatie van komend weekend, terwijl onder meer Caio Collet indruk maakte met de snelste tijd. Toch ging het na afloop nauwelijks over de prestaties op de baan, maar vooral over Grosjean en zijn veelbesproken opmerkingen na het incident met de vogel.

Grosjean krijgt kritiek na opmerkelijke reactie

De vogel kwam om het leven nadat hij met meer dan 350 kilometer per uur werd geraakt door de wagen van Grosjean. De Fransman vertelde na afloop uitgebreid over de impact van de botsing op zijn auto en materiaal, maar sprak nauwelijks over het dier zelf.

“Ik zat nog helemaal onder het bloed en overal zaten resten van die vogel”, vertelde Grosjean na de sessie. “Ik zag even niets meer en ook het aeroscherm, mijn helm en zelfs mijn stoel zaten helemaal onder. Die geur bleef ook hangen, waardoor ik mijn lunch amper nog kon aanraken.”

Die uitspraken schoten bij verschillende dierenrechtenorganisaties volledig in het verkeerde keelgat. Vooral het feit dat Grosjean zich volgens hen vooral druk maakte over zijn uitrusting en niet over het dier, leidde tot felle reacties op sociale media.

PETA haalt hard uit naar Fransman

Ook PETA reageerde scherp op de uitlatingen van Grosjean. Vicepresident Mimi Bekhechi vond dat de voormalig Formule 1-coureur opvallend weinig empathie toonde voor de vogel die om het leven kwam.

“Het leek erop dat Grosjean zich vooral zorgen maakte over zijn auto, helm en racepak, terwijl dat allemaal vervangbaar is”, stelde Bekhechi kritisch. “Dat zegt genoeg over hoe weinig medeleven hij op dat moment liet zien richting het dier.”

Door de uitspraken van zowel Grosjean als PETA groeide een opvallend incident tijdens de Indy 500-tests plots uit tot één van de meest besproken onderwerpen van de week in de autosportwereld.

Nou moe. We moeten blijkbaar allemaal roepen hoe ontzettend zielig het wel niet voor die vogel is. Terwijl het beest in een milliseconde uiteen is gespat en nooit zelfs maar de kans heeft gehad om er iets van te merken, zo snel reageren zenuwen niet.

Er worden miljarden kippen geslacht elk jaar,... [Lees verder]

  • 27
  • 9 mei 2026 - 17:16

Reacties (40)

Login om te reageren
  • Wat een poeha zeg.

    • + 7
    • 9 mei 2026 - 16:59
    • Alsof vogels niet vervangbaar zijn.

      • + 3
      • 9 mei 2026 - 17:20
    • Skoda F1

      Posts: 809

      Ho ho!..Dit was een bijzondere inheemse pechvogel

      • + 26
      • 9 mei 2026 - 18:17
    • @Koppie toe bedoelt uiteraard de Poehavogel, deze laat zich doorgaans niet in de buurt van circuits zien, dus het ongeval is best opmerkelijk...

      • + 1
      • 9 mei 2026 - 19:02
    • El Maximo

      Posts: 327

      Ik mag toch aannemen dat meteen besloten is de Indy 500 met een minuut stilte te beginnen en verplicht te race uit te rijden met één set rouwbanden!

      • + 8
      • 9 mei 2026 - 20:07
    • markos

      Posts: 1.037

      Die Grosjean wilde gewoon een veer in z'n reet steken, maar dat ging even mis.

      • + 6
      • 9 mei 2026 - 22:13
  • Nou moe. We moeten blijkbaar allemaal roepen hoe ontzettend zielig het wel niet voor die vogel is. Terwijl het beest in een milliseconde uiteen is gespat en nooit zelfs maar de kans heeft gehad om er iets van te merken, zo snel reageren zenuwen niet.

    Er worden miljarden kippen geslacht elk jaar, als ze daar over zeuren begrijp ik het - maar dit is onzin.

    • + 27
    • 9 mei 2026 - 17:16
    • Tra893SDk

      Posts: 97

      Ik meen dat dit geen eerlijke vergelijking is. Het gaat niet om het vermoorden van dieren an sich. Ik vind dat er ook een verschil is tussen plezierjacht waar je voor je plezier op dieren schiet vs jagen op een dier dat je ook opeet.
      Bij Bekhechi is er geen verhaal van dat hij niet zou moeten racen, etc., etc. Maar als het gebeurt is het wel wat ongevoelig om het leven van dat dier niet even te benoemen. Een samenleving die zich bewust is van de waarde van mindere wezens, of het nu dieren zijn of de medemens die het minder gesteld heeft, gehandicapten, etc. is gewoon een betere.

      • + 0
      • 10 mei 2026 - 10:51
    • Stil staan bij het leven van een vogel is je eigen keuze, en dat is prima.
      Ik vind het tamelijk bizar om het iemand kwalijk te nemen als die dat niet doet, vooral als het dier in kwestie niet geleden kan hebben.

      • + 3
      • 10 mei 2026 - 11:01
  • 919

    Posts: 4.430

    En de muggen en andere insecten dan? Daar hoor je die dieren organisaties niet over, heb er laatst nog een miljoen dood gereden over de Houtribdijk.

    • + 15
    • 9 mei 2026 - 17:21
    • Skoda F1

      Posts: 809

      Heet die de Houtribdijk? Dat hoor ik voor het eerst. Wij noemen het de Lelystad dijk, Moest ff googlen maar inderdaad!

      • + 3
      • 9 mei 2026 - 18:06
    • Vanmorgen nog 'n geelpoot (nieuwe naam voor de Aziatische) hoornaar dood geslagen in de tuin met m'n schoen....pats!
      Vond ikzelf best wel 'n goeie zet....al zeg ik het zelluf.

      • + 5
      • 9 mei 2026 - 18:09
    • "Was it a Mexican bird? Amazing, great, this is uge!", aldus Donald J. Trump.

      • + 5
      • 9 mei 2026 - 18:54
    • Zonder gekheid. Ik neem niet aan dat iedereen het doorgeeft als hij/zij een Aziatische hoornaar heeft gezien. Er is een site waar je dat door kunt geven en het verbaast me hoeveel er alleen vandaag al door zijn gegeven. Je kunt filteren op je eigen provincie.
      Stond trouwens geen Ouw-sjagerein bij.

      waarneming.nl/species/8807/observations/?

      • + 0
      • 9 mei 2026 - 18:57
    • Dit bericht hangt al 4 uur of zo in't filter dus haakjes.

      Zonder gekheid. Ik neem niet aan dat iedereen het doorgeeft als hij/zij een Aziatische hoornaar heeft gezien. Er is een site waar je dat door kunt geven en het verbaast me hoeveel er alleen vandaag al door zijn gegeven. Je kunt filteren op je eigen provincie.
      Stond trouwens geen Ouw-sjagerein bij.

      https://waarneming(.)nl/species/8807/observations/?

      • + 1
      • 9 mei 2026 - 21:56
    • Ik wist niet eens dat je dat door moest/kon geven Pietje.
      Ik heb er de laatste drie weken al drie naar de eeuwige jachtvelden geholpen.

      • + 2
      • 9 mei 2026 - 23:15
    • Het wordt heel erg op prijs gesteld als je het doorgeeft zodat men kan zien waar dit "beestje" veel voorkomt. Je kunt nu gewoon 3x dood doorgeven.
      Ik kende de hele site niet, maar was opzoek naar waar dat beestje overal gesignaleerd is. Top site voor zoiets (en andere beestjes).

      • + 0
      • 9 mei 2026 - 23:30
    • Ik meld daar altijd leeuwen als ik door Beekse Bergen wandel en er een zie.

      • + 3
      • 10 mei 2026 - 16:00
  • Klus

    Posts: 2.462

    Waar was PETA om die vogels bij de baan weg te lokken?

    • + 3
    • 9 mei 2026 - 17:31
  • Skoda F1

    Posts: 809

    Het natuurlijk wel zielig voor het beestje! Maar hij was opslag dood, Voor het zelfde geld was hij arbeidsmigrant geweest tijdens het Wk in Qatar en moest hij eerst nog maanden soms jaren zichzelf 20 uur per dag de pleuris werken in de verziekende hitte van de woestijn voordat hij eindelijk dood mag gaan

    • + 8
    • 9 mei 2026 - 17:55
  • Ik als voorzitter van de vereniging "de dode vogel" wil hier wel 'n kanttekening bij plaatsen.
    Het was de vogel zijn eigen schuld....had hij daar maar niet moeten vliegen.
    En zoals wij bij de vereniging zeggen....eigen schuld dikke bult.

    • + 4
    • 9 mei 2026 - 18:06
    • En hij heeft dan weer niet opgelet met oversteek les.
      Kijk naar links, dan rechts en nog een keer links.
      Is het veilig dan mag je oversteken.
      Hardleerse eigenwijze vogel met een plaat (windscreen) voor de kop.

      • + 5
      • 9 mei 2026 - 18:14
  • Reflex

    Posts: 721

    Helm, schoenen en pak zijn vervangbaar?? Snapt PETA dan niet hoeveel dieren er dood gaan voor de voering in de helm, het pak en de schoenen? Dierenbeulen!

    • + 5
    • 9 mei 2026 - 18:45
    • 919

      Posts: 4.430

      Je had PETA niet gehoord als de vogel gewonnen had en onder het bloed en ingewanden van Grosjean had gezeten.

      • + 8
      • 9 mei 2026 - 19:47
  • Na afloop lachte die vogel zich dood, want hij wou gewoon zelfmoord plegen en met een bang uit het leven stappen (vliegen)...

    • + 2
    • 9 mei 2026 - 18:47
  • Romain Grosjean: "Wat loopt iedereen te zeken, normaal gesproken had ik nu al een aantal collega's de muur in geramd..."

    • + 4
    • 9 mei 2026 - 19:08
  • PETA:People Eating Tasty Animals

    • + 2
    • 9 mei 2026 - 19:09
  • Geeft weer aan wat een zielige gasten dat zijn van PETA.

    • + 1
    • 9 mei 2026 - 19:37
  • maxioos

    Posts: 1.889

    Maar zelf wel electrische vliegenmeppers al hebben....

    • + 1
    • 9 mei 2026 - 19:41
  • Patrace

    Posts: 6.764

    De mensen die zich daar druk om maken, hebben duidelijk te veel tijd.
    Waarom moet je je achteraf druk maken om een vogel die in één klap dood was? Wat levert het op als we ons daar druk om maken?
    Voor die vogel maakt het niets meer uit en op de eventuele nabestaanden van die vogel heeft het ook nul effect. Dus waarom zou je er iets over zeggen?

    Laat die mensen zich druk maken om de ontbossing in de Amazone of het verkleinen van natuurgebieden wereldwijd. Als ze dat weten om te draaien, hebben ze meer impact op de vogelstand.

    • + 7
    • 9 mei 2026 - 20:42
  • Ik vraag me af of die groenen alles te voet doen. Anders vermoorden ze per rit heeel veel wezens.

    Trouwens. Ze moeten vooral niet bewegen. Zouden ze naar buiten gaan, dan trappen ze veel wezens doa.

    Het beste is dat ze maar besluiten de wormen te gaan voeren.

    • + 4
    • 9 mei 2026 - 21:03
  • Dit gaat niet over PETA, maar over META.

    Onvoorstelbaar,maar sinds gisteren kunnen ze alle berichten lezen, ook die via DM'en PM's naar elkaar gestuurd worden. Die gegevens gaan ze gebruiken om AI te verbeteren.

    Ik gebruik ff haakjes, want mijn vorige linken hangen nog in het filter en zijn na
    een aantal uren nog steeds niet geplaatst. No problem, ik weet het, it's weekend.

    https://www.instagram(.)com/p/DYAiPKQPuFk/

    • + 1
    • 9 mei 2026 - 21:03
    • Het lijkt me toch eens verstandig dat je afstapt van alles te geloven wat je op social media ziet en eens zelf research doet, want je plaatst gewoon ongenuanceerde informatie. Blijkbaar niks geleerd van je andere achterlijke bericht.

      Nu hoe het daadwerkelijk zit:

      Instagram heeft sinds vrijdag de optionele end-to-end-encryptie voor sommige DM’s verwijderd. Daardoor kan Meta technisch gezien de inhoud van die Instagram-DM’s lezen.

      Maar ze kunnen dus niet ALLE berichten lezen. Bij Whatsapp blijven gewone privéchats standaard end-to-end versleuteld. Meta zegt dat die chats niet worden gebruikt om AI te trainen.

      En ook niet ALLE DM’s en PM’s worden gebruikt voor AI training. Het gaat officieel om publieke content op Facebook/Instagram, interacties met Meta AI en mogelijk niet-versleutelde Instagram-DM’s.

      En even een belangrijke kanttekening:

      Instagram-DM’s waren voor de meeste gebruikers al níet standaard end-to-end versleuteld.

      Veel gebruikers denken dat al hun chats standaard volledig privé zijn, terwijl dat bij Instagram nooit zo sterk beschermd was als bij Whatsapp.

      • + 3
      • 10 mei 2026 - 07:35
    • Met andere woorden: deels een storm in een glas water.

      • + 0
      • 10 mei 2026 - 07:37
  • Liever te dik in de kist, dan weer een vogel gemist....

    • + 4
    • 9 mei 2026 - 21:13
  • Laten ze zich maar druk maken om die arme rendieren van die dikke Santa.

    • + 1
    • 9 mei 2026 - 21:16
  • Indycar krijgt hier niet tot nauwelijks aandacht maar dit is natuurlijk smeuïge bullshit dus dat wordt wel geplaatst.

    • + 4
    • 9 mei 2026 - 21:53
    • Ach, toen Grosjean in 2018 een Groundhog in 1000 stukjes reed in Canada kraaide er destijds geen ene haan naar.

      • + 3
      • 9 mei 2026 - 22:08
  • Beri

    Posts: 6.927

    Schuld van de vogel. Had die daar maar niet moeten vliegen.

    • + 0
    • 10 mei 2026 - 00:57
  • Het is ook vreselijk dat die vogel zo in stukjes is geslagen. Daardoor niet meer geschikt voor de bbq

    • + 0
    • 10 mei 2026 - 09:33

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land FR
  • Geb. datum 17 apr 1986 (40)
  • Geb. plaats Geneve, FR
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel
show sidebar