user icon

Renault blij met rol als motorleverancier: "Het is zeer winstgevend"

  • Gepubliceerd op 01 dec 2011 10:56
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra
Renault is gelukkig met de huidige rol in de Formule 1. De Franse autofabrikant stootte vorig jaar het fabrieksteam af en ging verder als motorleverancier. In die hoedanigheid won het in 2010 en 2011 de wereldtitels met Red Bull Racing.

Bovendien rijzen de kosten op de manier niet de pan uit en daardoor heeft Renault veel profijt van de aanwezigheid in de Formule 1. Directeur Carlos Tavares zette op 20minutes.fr uiteen: “De Formule 1 kost ons een investering van dubbele cijfers in miljoenen euro's. Ik heb het idee om de resultaten van die investering te berekenen echter al lange tijd geleden opgegeven, want het staat buiten kijf dat de Formule 1 zeer winstgevend is voor ons.”

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Gelukkig maar! En nu met Williams erbij (niet dat daar veel te halen is voor Renault...) voorzien ze intussen al weer 4 teams..

    • + 0
    • 1 dec 2011 - 11:05
    • AirJan

      Posts: 1.198

      Williams legt toch ook weer zo\'n 10 miljoen op tafel om voor een seizoen van motoren voorzien te worden. De ontwikkeling van de deze moter staat door de engine freeze al enige jaren op een laag pitje, dus ik snap dat het winstgevend is voor Renault op dit moment.
      Benieuwd of dat zo blijft met de volgende generatie motoren.

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 12:39
  • Dat is leuk voor hun. Niet voor ons. 33% Rijdt volgend jaar met deze Renault motor. Meer merken moeten er komen, Honda en Toyota graag terug. Liefst nog 1 erbij en dan is het een WK constructeurs pas echt een WK. Voor je het weet is het een klasse als de GP2. Zelfde chassis, zelfde motor enzovoort. Dat moet niet bij de F1. Maximaal 3 teams met dezelfde motor is meer dan genoeg. Het is hetzelfde met de banden, lekker elke jaar WK worden zonder concurent...

    • + 0
    • 1 dec 2011 - 11:15
    • Eens! De formule-1 staat (stond intussen, want alles word verboden onderhand...) voor ontwikkelingen!

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 12:41
  • aruba24

    Posts: 640

    De verhaal vol winsgevend geloof ik niet helemaal , er staan meerdere parners er tussen , de aandeelhouder is nienmand minder dan (Flavio Briatore) toen Renault de formule1 verliet paar jaar geleden heeft briatore de Gieterij /Machinefabriek overgenomen van de Fransen , ik ben de naam helaas kwijt het heet ongeveer (Megachrome) dat waren de formule1 motor bouwers voor Renault , en daarna gaat renault de motoren testen in hun eigen fabriek ,voorbeeld motorenbouwers (Mercedes/Ilmore)(Renault/Megachrome) (Ford/cosworth/Zetec-r) (Honda/Mugen) (Ferrari/ ferrari)?

    • + 0
    • 1 dec 2011 - 14:59
    • Het is Mecachrome. Ze bouwen nog wel voor GP2. Formule1 niet meer, dat is puur Renault zelf. Mecachrome was inderdaad wel actief voor bijvoorbeeld Benetton en Arrows.

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 17:18
    • Tjongejonge wat kun jij een onzin verkopen zeg. Wat maakt het nu uit dat Mecachrome er nog tussen zit? Die bouwen de motoren ja, dat doet toch niets af of het wel of niet winstgevend is voor Renault?

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 17:31
  • M Benz

    Posts: 1.152

    Knap dat je weet dat iets winstgevend is zonder berekening eronder.
    Met natte vingerwerk kom je een heel eind natuurlijk, maar voor een CEO lijkt me dit toch niet echt aanbevelenswaardig.
    Dit verklaart ook de resultaten van veel banken, als daar deze werkwijze is geadopteerd.............!

    • + 0
    • 1 dec 2011 - 15:31
  • felix50

    Posts: 5.792

    Dat heb je als er niets meer ontwikkeld word aan de motoren althans niet van een groot niveau.Ze bouwen nu al jaren dezelfde motor.

    • + 0
    • 2 dec 2011 - 08:31
    • Wessel

      Posts: 21

      Het is ook bijna niet te berekenen. Okee, de afnemers van de motoren betalen een x bedrag en het kost een x bedrag om de motoren te leveren maar wat levert het nu werkelijk aan extra verkochte auto\'s op dat het merk Renault in de formule1 aanwezig is.

      Blijkbaar zijn ze ervan overtuigt dat dat veel meer is dan de kosten.

      • + 0
      • 2 dec 2011 - 12:02

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar