user icon

Whitmarsh vraagt Pirelli om snel slijtende banden en hoofdbrekens

  • Gepubliceerd op 01 dec 2011 08:54
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra
McLaren-teambaas Martin Whitmarsh is van mening dat de banden in de loop van 2011 te goed zijn geworden. In het begin van het seizoen waren de races veel meer onvoorspelbaar en spectaculair, voor een groot deel te danken aan de snel slijtende banden van nieuwe bandenleverancier Pirelli. In de tweede helft van de jaargang hadden de teams door hoe het rubber te gebruiken en dat ging ten koste van de show.

Whitmarsh wil weer terug naar de situatie uit die eerste paar Grands Prix. “Pirelli droeg vooral in die eerste races flink bij aan de show. Ze bezorgden ons veel hoofdpijn. Naarmate het jaar vorderde werden de duurzaamheid en de slijtage van de banden echter verontrustend beter. Wij dagen ze uit om snel slijtende banden te maken en ons meer hoofdbrekens te geven. De coureurs zullen zich daar niet prettig bij voelen, maar we moeten ook aan het spektakel en de show denken.”

Ferrari-teambaas Stefano Domenicali prijst Pirelli voor het geleverde werk dit jaar. “Wat ze hebben gedaan is wel een felicitatie waard, het was niet makkelijk om in de voetsporen van Bridgestone te treden. En in het begin van het jaar was er veel commentaar op het aantal pitstops en het gedrag van de banden. Het was een eerste jaar voor Pirelli en dat verliep redelijk goed. Ik weet zeker dat ze mogelijkheden zien om de boel voor volgend seizoen te verbeteren.”

Pirelli-motorsportbaas Paul Hembery over de keuzes voor 2012: “Volgend jaar zullen we niet overal de zachte band mee naar toe nemen. We verkleinen de verschillen tussen de compounds en dan is ook een selectie met medium en hard voor een Grand Prix mogelijk. De data toont een grote vooruitgang qua performance. We mikken op een gat van acht tienden van een seconde tussen de verschillende compounds, in plaats van 1,2 seconde.”

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Goed idee Whitmarsh!

    • + 0
    • 1 dec 2011 - 09:04
  • huismus

    Posts: 22

    Goh, wat zijn we weer milieu-vriendelijk bezig, nog meer rubbers.
    Als ze toch zo bezig zijn, laten ze dan die lekkere grommende V10\'s weer invoeren. :)

    • + 0
    • 1 dec 2011 - 09:35
    • v10?
      bedoel je niet v12?

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 09:54
    • als je zo milieu vriendelijk wil zijn kijk er dan niet naar, en ga lekker darten! Het gaat niet om milieu vriendelijk te zijn, en gaat om milieu vriendelijke technieken te ontwikkelen!

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 10:02
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      @mitchell; Dat is juist het hypocriete eraan. Aan de ene kant probeert de F1 zich te profileren als vooruitstrevend t.o.v. milieuvervuiling, maar ondertussen vliegen ze de hele wereld over met de hele bende en willen ze graag zachter rubber wat harder slijt zodat er meer banden nodig zijn....

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 11:06
    • die banden komen er evengoed wel, wel of geen milieu vriendelijke technieken. De banden hebben niks te maken met de nieuwe milieu vriendelijke technieken die geintroduceerd zijn....

      En zo kan je overal wel mee stoppen, als ze echt milieu vriendelijk zouden zijn geweest konden ze beter stoppen met racen... tja zo kan je blijven doorgaan;)

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 12:47
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Precies zo kan je idd bezig blijven. F1 en milieu verantwoord bezig zijn gaat gewoon niet samen, dat ze KERS introduceren is prima, maar restricties van uitstoot van motoren etc. vind ik een beetje onzin. Gelinkt daaraan is de \'verplichting\' om de motoren zuiniger te maken vanwege niet meer mogen bij tanken en ze niet dus alle brandstof voor de race moeten meenemen vanaf de start.

      Allemaal zaken die de F1 er niet leuker op gemaakt hebben.

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 17:44
    • felix50

      Posts: 5.792

      Je vergeet ook nog het motor mapping.Vond ik ook zo\'n idiote regeling omdat ze de mond zo vooraan hebben over het milieu.Dat juist mclaren dit wil (snel slijtende banden) verbaasd mij helemaal niet.Persoonlijk vond ik dit jaar een dikke onvoldoende heb ook niet echt meer alles bij gehouden zoals ik dat normaal wel deed.

      • + 0
      • 2 dec 2011 - 08:18
  • Goed idee. Wordt er eindelijk een keer aan de kijkers gedacht! Maar de beste shows zijn tevens op klassieke banen.

    • + 0
    • 1 dec 2011 - 10:24
  • Ach jongens, de Formule-1 is allang de Formule-1 niet meer. Echte ontwikkelingen worden de kop ingedrukt!

    • + 0
    • 1 dec 2011 - 10:31
    • hieruit blijkt wel weer dat jij weinig verstand hebt van techniek en engineering....

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 10:34
    • Er vinden wel degelijk ontwikkelingen plaats. Alleen binnen het kader van de regelgeving. Helaas wordt wel het 1 en ander \'bevroren\' zoals ontwikkeling van motoren. Daar mag weinig tot niets aan gebeuren. Dat vind ik wel jammer.

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 11:09
    • Ja inderdaad, we hebben dit jaar gezien dat de teams de snel slijtende banden maar niet onder controle kregen. Er waren geen innovaties op het vlak van EBD en alle auto\'s zagen er helemaal hetzelfde uit.

      Oh kijk, sarcasme.

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 17:23
    • felix50

      Posts: 5.792

      Ben het eens met je .De echte veranderingen kwamen altijd van motor ontwikkelingen en het tanken e.a. zaken .Nu word alles vind ik gefoseert dmv kustmatige ingrepen gedaan .Dit jaar is voor het eerst dat ik niet alles bij hield en lang niet alles heb gezien.Het was zelfs zo dat ik vergat dat er geracet werd, nee op deze manier is het niet mijn F1 meer.Toch doet het mij wel pijn want normaal was ik al een paar dagen voor die tijd al nerveus.

      • + 0
      • 2 dec 2011 - 08:23
  • King Atta

    Posts: 21

    Als het gat kleiner wordt tussen de verschillende compounds dan wordt het toch weer saaier of zie ik dat juist verkeerd?

    • + 0
    • 1 dec 2011 - 18:22
    • Het is moeilijk om die compounds goed te krijgen. Idealiter moet er zo een marge tussen zitten dat het heel moeilijk te lezen is of je nu op een duurzamere hardere band beter bent of op de kortere zachte band. Maar dat is gewoon moeilijk te realiseren.

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 22:56

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis - Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar