user icon

Officieel: Charles Pic vervangt D'Ambrosio bij Marussia in 2012

  • Gepubliceerd op 27 nov 2011 22:38
  • comments 22
  • Door: Robin Smeets
Charles Pic maakt volgend seizoen zijn debuut in de Formule 1. Marussia Racing heeft vanavond de Fransman bevestigd als tweede coureur naast Timo Glock. Dat betekent dat Jerome D'Ambrosio hard op zoek moet naar een nieuwe werkgever en in Brazilië in ieder geval zijn laatste race voor Virgin heeft gereden.

De Franse coureur is de laatste weken al enkele malen gelinkt aan een overstap naar Marussia, nadat hij de afgelopen twee seizoenen in de GP2 reed. Dit jaar eindigde Pic als vierde in het kampioenschap naast Giedo van der Garde. Tijdens de young driver tests kwam hij al in actie voor Virgin Racing.

"Ik ben erg blij dat ik samen met Marussia Virgin Racing de stap naar de Formule 1 kan maken", verklaarde Pic zondagavond. "Als coureur voel je je altijd klaar voor de volgende stap, maar in Abu Dhabi was het testen alsnog behoorlijk zwaar. Ik was wel tevreden met mijn prestaties, net zoals het team. Het is een goede start geweest van onze samenwerking en deze kans is een beloning voor het harde werken."

"Ik voel me nu al erg op mijn gemak bij het team. We hebben goed samengewerkt tijdens de tests en iedereen streeft perfectie na. Er is een grote wil binnen het team om verder naar voren te komen op de grid en het geeft een speciaal gevoel als je deel mag uitmaken van zo'n organiatie. Ik zal in de winter hard werken om ervoor te zorgen dat ik helemaal klaar ben voor mijn debuut in Australië."

Teambaas John Booth vertelde over de aanstelling van Pic als coureur voor 2012: "De echte graadmeter was de young driver tests vorige week. We hebben hem enkele zware tests laten doen en zo zijn potentieel goed kunnen bekijken. Dit was zijn eerste keer in een Formule 1-auto, maar hij was extreem geconcentreerd en heeft de uitdaging zeker volbracht. We waren vooral onder de indruk van zijn racesimulaties."

Reacties (22)

Login om te reageren
  • D\'Ambrosio heeft al iets anders bijna rond. Tenminste dat begreep ik van hem op de BBC.

    • + 0
    • 27 nov 2011 - 22:41
    • Dat zijn allemaal kletsverhalen joh! Niet alles geloven wat ze zeggen!

      • + 0
      • 27 nov 2011 - 23:31
    • @ Fernando-Alonso: \'ze\'? \'hij\'!

      • + 0
      • 27 nov 2011 - 23:51
  • Mitchio

    Posts: 8

    Een schande ... Hij reed de concurrentie vandaag op een hoopje, maarja ... geld, geld en nog eens geld :) Anders had Wickens wel gereden denk ik, dat leek me lang logischer dan Pic.

    • + 0
    • 27 nov 2011 - 22:44
  • guidoF1

    Posts: 898

    nice job, opvallend dat de ex teamgenoten van, van de garde wel doorstromen na de f1....moeten we toch nog een paar jaar wachten.

    • + 0
    • 27 nov 2011 - 22:46
    • VDS21

      Posts: 1.265

      Waarschijnlijk omdat die met minder ervaring hem steeds de baas waren (Perez en Pic) en de som geld zal ook wel meespelen, al denk ik niet dat Pic meer geld meeneemt dan Giedo.

      • + 0
      • 27 nov 2011 - 23:01
    • Giedo moet gewoon stoppen met kwatsen, en niet denken dat ie de F1 bereikt, want het is een te oud, klein talentje. Meer niet!!!!!!!!!!

      • + 0
      • 27 nov 2011 - 23:32
  • James

    Posts: 1.652

    Jammer voor d\'Ambrosio, hij deed dat gezien de middelen zeer goed en moest zeker niet onderdoen voor de ervaren Glock. Er zit duidelijk talent in, hopelijk vindt hij een ander (en beter) team voor volgend seizoen.

    • + 0
    • 27 nov 2011 - 22:56
  • Rudi84

    Posts: 4.805

    Volgens mij heeft Pic wel meer talent dan D\'Ambrosio, toch?

    • + 0
    • 27 nov 2011 - 23:14
    • Dat zullen we volgend jaar zien. Ik snap niet hoe je dat nu al kan zeggen

      • + 0
      • 27 nov 2011 - 23:24
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      Ik volg de GP2 niet zo, maar toen ik op Monza was, was ik toch wel onder de indruk van zijn optreden. D\'Ambrosio heb ik maar weinig bijzonders zien doen, hoewel dat moeilijk te beoordelen is bij een achterhoedeteam.

      • + 0
      • 27 nov 2011 - 23:27
    • Hij was bijvoorbeeld zowel in 2008 als in 2009 zijn teamgenoot flink de baas. Een zekere Kamui Kobayashi naar verluid

      • + 0
      • 27 nov 2011 - 23:37
  • Drie Franze debutanten..., wat een wilde voor onze toekomstige zuiderburen (of is België al opgesplitst...).

    • + 0
    • 27 nov 2011 - 23:29
  • We zullen zien of dit een verbetering is, maar het feit dat Jerome na 1 seizoen al aan de kant word geschoven zegt al genoeg...

    • + 0
    • 27 nov 2011 - 23:33
    • En Di Grassi na 2010 en Pic na 2012?

      • + 0
      • 28 nov 2011 - 06:49
  • Het verhaal gaat over Charles Pic en dan de verkeerde foto van Adrian Quaife-Hobbs plaatsen....

    • + 0
    • 28 nov 2011 - 06:47
  • En toen kwam er een olifant met een lange snui en die blies het Virgin geldaftroggel sprookje van D\'Ambrosio uit (leeg).

    Dit is zo vaak gebeurd in het verleden en zal ook altijd blijven gebeuren. Force India was voorheen ook zo\'n team bijvoorbeeld en er zijn er tientallen te noemen die dat hadden. Jordan nog vrij recent bijvoorbeeld. Helaas maar is niet anders. Als het een groeibriljantje zou zijn was het echt anders gelopen. Maar 1 tip, Giedo niet doen.

    • + 0
    • 28 nov 2011 - 09:25
  • Jerome heeft een redelijk jaar achter de rug. Liet af en toe leuke dingen zien, maar stak niet echt boven het maaiveld uit. Natuurlijk is dat lastig in een Virgin, maar Glock is ook geen wereldcoureur en ik denk dat een echt groot talent het vaker van iemand als Glock zou kunnen winnen.

    Of Pic direct een verbetering is... ik weet het niet, ik zou eerder voor Wickens gegaan zijn!

    En voor de mensen die afvragen waarom Van der Garde niet genomen wordt. Analyseer alles goed en je zult zien dat jongere coureurs meer potentie lijken te hebben en een snellere groei doormaken. Dat is lullig (want we gunnen het Nederlanders enorm) maar wel de keiharde waarheid.

    • + 0
    • 28 nov 2011 - 11:48
    • szixxx

      Posts: 4.755

      Hoewel ik het hem gun heb ik nooit de illusie gehad v.d. Garde in 2012 op de grid te zien. Was hij GP2 kampioen of runner up geworden was het wellicht een heel ander verhaal maar hij is in de laatste race van de 2e naar de 5e positie afgezakt in het WK. Dat valt natuurlijk niet goed bij de teams.

      • + 0
      • 28 nov 2011 - 17:31
    • gp

      Posts: 4.387

      Ik ben er niet van overtuigd dat Glock geen wereldcoureur is.Hij heeft gewoon de kans nog niet gehad om te laten zien wat hij echt waard is. Hij werd in het begin trouwens hoger aangeschreven dan Vettel en kijk waar die nu is.

      • + 0
      • 28 nov 2011 - 18:59
  • Forza F1

    Posts: 30

    Die verantwoordingspraatjes er rond zijn wel irritant:
    \"De echte graadmeter was de young driver tests vorige week.\"
    Daar was Robert Wickens nochtans flink sneller!

    Money money money...

    • + 0
    • 28 nov 2011 - 18:46
    • WimJ

      Posts: 51

      Idd, was elke dag trager dan de HRT\'s. Daarom dacht ik ook dat ze kozen voor Wickens, en Pic als 3e piloot zouden aantrekken.

      • + 0
      • 29 nov 2011 - 07:40

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    18:30 - 19:30

    Vrije training 3

    20:00 - 21:00

    Race

    21:00 - 23:00

  • Vrije training 2

    22:00 - 23:00

    Kwalificatie

    23:00 - 00:00

    Snelste ronde

    21:00 - 23:00

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    18:30 - 19:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    21:00 - 23:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    22:00 - 23:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    23:00 - 00:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    21:00 - 23:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar