Pirelli tast in het duister over falen band Vettel
- Gepubliceerd op 13 nov 2011 19:01
-
17
- Door: Nathan Kop
Pirelli directeur Paul Hembery zegt tegenover Autosport.com nog geen uitspraken te kunnen doen over wat er fout ging totdat er een gedegen onderzoek naar de oorzaak is uitgevoerd: "Het is altijd moeilijk als je een zak met brokstukken aangereikt krijgt. Je krijgt dan niet altijd meteen een duidelijk antwoord of een verklaring."
"We hebben een deel van het loopvlak, de wang en de velg. We weten in ieder geval dat de band ineens leeg liep en de meest voor de hand liggende oorzaak is dan meestal troep op de baan."
Hembery legt uit: "Het was een gebruikte set banden, dus een aantal aspecten kunnen wij al uitsluiten. Maar we moeten proberen zoveel mogelijk data te krijgen en samen met Red-Bull de oorzaak proberen te vinden. Maar het kan zijn dat we die nooit zullen vinden."
Hembery denkt dat het onwaarschijnlijk is dat het falen van de band op de auto van Vettel kwam door een mankement aan de goot bij bocht 1: "We hebben die plek met Sebastian goed bekeken. Dit is een geweldig circuit en we hebben niets gevonden wat ons direct zorg baarde. Je moet beseffen dat er voor de F1 race meerdere auto's op het circuit hebben gereden. Sebastian was de eerste daarna die over die kerbstone ging, dus ook de eerste die een brokstuk zou raken."
Trending nieuws
-
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46 -
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 1.480
- Podiums 56
- Grand Prix 161
- Land DE
- Geb. datum 3 jul 1987 (38)
- Geb. plaats Heppenheim, DE
- Gewicht 62 kg
- Lengte 1,75 m
281.401 reacties op Aston Martin
57 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sebastian Vettel
Team profiel
- Team naam Pirelli
- Basis - Italië
37.476 reacties op Pirelli
3 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Pirelli

Reacties (17)
Login om te reagerenPosts: 1.551
Op de BBC deden ze de suggestie dat het zou kunnen komen door een te lage bandenspanning. Red Bull schijnt met een hele lage bandenspanning te rijden, doordat Vettel even moest wachten op de grid is die spanning nog lager geworden. Het zou kunnen zijn dan dat de band gewoon van de velg is gelopen door een te lage bandenspanning.
Het is natuurlijk maar een beetje gokken maar het zou maar zo waar kunnen zijn.
Posts: 10.089
idd maar Coulthard ontkrachte dat toch gelijk ?
Posts: 123
Pirelli wilt de races toch spannender maken? Ik vond t een goede move.
Posts: 537
+1
Posts: 658
Veel spannender is het er niet echt om geworden.
Posts: 632
zoals ik al eerder zei.
Sebastian was de eerste daarna die over die kerbstone ging, dus ook de eerste die een brokstuk zou raken.\"
Posts: 1.308
Vettel\'s eigen schuld dus. Had hij maar geen pole moeten pakken.
Posts: 632
ja daarom eigen schuld, haha
Posts: 3.091
Oei wat waren een hoop mensen pissed geweest als Hamilton pole had gepakt en dan in bocht 2 eraf was gegleden....
Posts: 46
Vettel ging uit racen, toen klapte zijn band
Met zwartepiet er achter was dat wel frappant
Langzaam reed hij terug en zei in de pit
Ik geloof dat in mijn achterband een pepernootje zit..
Posts: 10.412
haha hij is goed.
Posts: 537
Haha grappig Dus je conclusie is dat Hamilton achter de lekke band zit?
Posts: 4.935
De dingen gebeuren gewoon. Bij Hamilton gebeurde dat toch ook enkele races geleden dat zijn band leegliep.
Posts: 18.535
Hamilton zijn band liep niet leeg, dat is achteraf bevestigd door McLaren, ze waren gewoon compleet op. Ik wil gerust het artikeltje erbij halen.
Posts: 3.091
Maar ook bij Hamilton verloor de band ineens alle druk. Daarom dachten ze bij McLaren eerst aan een lekke band. Toen kwam hij binnen en kwamen ze tot de conclusie dat de band niet lek was.
Ik denk dat Vettel of in de opening lap of over de curb z\'n band lek reed. Het over de curb rijden opzich zou geen probleem moeten zijn. Er gingen immers een stuk of 5 auto\'s vol over de curb bij de start. Alonso bijvoorbeeld ook.
En tijdens de race namen verschillende coureurs ook zoveel mogelijk curb daar.
Posts: 196
Hamilton zwarte Piet? We zitten toch niet in Spanje?
Posts: 10.412
hij werd wel de zwarte piet toegespeeld.:P