Officieel: New Jersey organiseert vanaf 2013 Grand Prix van Amerika
- Gepubliceerd op 25 okt 2011 22:47
-
22
- Door: Robin Smeets
De Grand Prix zal plaatshebben op een 5,1 kilometer lang stratencircuit langs de Hudson. Verder gaan de coureurs door West New York, New Jersey en Weehawken. "Ik ben blij dat New Jersey vanaf 2013 de Formule 1 mag verwelkomen", vertelde gouverneur Chris Christie. "Hiermee brengen we één van 's werelds populairste en spannendste sporten naar onze eigen achtertuin."
Het gaat om een tienjarige deal dat de organisatie heeft getekend met het FOM en Bernie Ecclestone. Het circuit zal worden ontworpen door Herman Tilke, de huisarchitect van de Formule 1. De promotie van het evenement zal worden overgelaten aan Howard Augustine Wheeler die ook al de NASCAR promoot.
Trending nieuws
-
Sainz verklaart Hamilton-vorm bij Ferrari: "Dat maakt het verschil"
De voorganger van Lewis Hamilton, Carlos Sainz, heeft een verklaring gegeven voor de goede prestaties van de zevenvou...
21 jun 2026 16:45 -
Montoya adviseert Alonso: "Blijf bij Aston Martin..."
Juan Pablo Montoya heeft Fernando Alonso aangeraden om bij Aston Martin te blijven. De tweevoudig wereldkampioen word...
21 jun 2026 15:44 -
Complimenten voor Hamilton: "Hij heeft Ferrari op zijn schouders genomen"
Voormalig Ferrari-coureur en zevenvoudig racewinnaar René Arnoux is erg onder de indruk van de zevenvoudi...
21 jun 2026 12:41 -
Alpine laat Nederlandse coureur eerste F1-meters maken
De Nederlandse F1 Academy-coureur Nina Gademan zal volgende maand voor het eerst plaatsnemen achter het stuur van een...
21 jun 2026 14:43 -
Sainz zet druk op Williams: "Ik weet niet hoelang ik nog kan wachten"
Carlos Sainz blijft geloven in het langetermijnproject van Williams, maar de Spaanse coureur wil sneller resultaten z...
21 jun 2026 13:42
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (22)
Login om te reagerenPosts: 675
Nou Joepie, daar zit ik nou echt op te wachten. Wat mij betreft kan ie in 2013 getest worden maar als het niks is weer gelijk oprotten net zoals Valencia.
Posts: 1.265
Heb het even op Google streetview bekeken, en de wegen waar ze gaan rijden zijn best breed en niet zo klinisch als Valencia. Ik hoop dat dit wordt georganiseerd door Amerikanen zelf en niet door Tilke. De Amerikanen hebben al goede ervaringen met mooie stratencircuits.
Posts: 533
Lekker nuttig dat circuit in Texas dan.
Heb zo het idee dat we nu nog meer traditionele circuits gaan verliezen.
Rusland, USA (Texas en NJ) en ga zo maar verder.
Posts: 106
Als er goede nieuwe banen bijkomen dan worden dat ook vanzelf weer traitionele banen.. verandering van spijs doet eten. Alleen Valencia en abu dhabi zijn miskleunen.
Posts: 207
Singapore Istanbul en Bahrein zijn anders ook flut.. Waar is de tijd van de A1 ring, Imola en het oude Hockenheim toch gebleven =(
Posts: 227
Hier de voorlopige layout..
www.youtube.com/watch?v=Bxvbfm8P47Y&feature=player_embedded
Posts: 131
Mmm, niet echt een New York skyline, wel mooie brede baan met veel rechte stukken.
Posts: 395
Hoewel ik toen nog niet bestond, doet dit me een beetje denken aan Montjuich in Barcelona. Brede snelle stroken met hoogteverschil. Moet wel aardig worden met dat reliëf.
Posts: 131
Zolang circuits als Turkije en Korea het hoofd al niet boven water kunnen houden zullen er genoeg europese circuits overblijven, al wordt het voor de organisatoren steed moeilijker om aan financieele backing te komen. Spa heeft al jaren geldproblemen, Donington kwam niet eens van de grond, Valencia wél, maar in mijn optiek geheel overbodig.
Posts: 45
Toch niet weer een Tilke
Posts: 712
En direct voor 10 jaar... Jeetje zeg.
Posts: 2.267
ja dat vind ik ook een flinke periode... maarja, waarschijnlijk leggen hun het circuit pas aan bij een langdurig contract...
En DAT vind ik juist het nadeel van dit soort circuits...
Posts: 712
Vraag mij af welk circuit er zal verdwijnen... Ik hoop op Valencia omdat het gewoon een pokkesaai circuit is, maar tja... het zal wel een deftig circuit zijn zoals dat van België.
Posts: 1.503
Wat linkjes van foto\'s van het circuit:
joesaward.files.wo(...)11/10/tilke-map.jpg
cache.gawkerassets(...)-concept-sketch.jpg
Circuit ziet er leuk uit vind ik, snel en toch een stratencircuit. Ben benieuwd naar de eerste race op dit circuit!
Posts: 6.927
Het lijkt mij een baan waar weinig ingehaald kan worden. De rechte stukken zijn tamelijk kort en het bochtige gedeelte boven biedt geen kansen om in te halen. Jammer van de dubbele linker knik voor en na de start. Dit was leuker geweest als dit het huidige stratenpatroon had gevolgd, dus 1 linker knik en een lang recht stuk vooraf.
Verder op start en finish heb je een geweldig uitzicht over Manhattan. Dus de skyline is zeker op de achtergrond aanwezig.
Bijkomend voordeel is dat dit gedeelte van West New York mogelijkheden biedt om een modern circuit neer te leggen. Ander bijkomend voordeel is ook dat het een echt stratencircuit wordt. De baan raast langs een straat met huizen. Zelfs in Monaco kun je vanuit je woonkamer niet de Formule 1 race volgen want het zijn hoofdzakelijk winkels waar de Formule 1 langs raast, de woonflats staan toch al gauw een paar honderd meter verderop. Hier kunnen enkele gelukkige mensen wel vanuit hun luie stoel de race volgen ;)
Posts: 4.499
@ Beri: Ik snap je commentaar niet.
Start/finish ligt laag aan het water, maar na bocht drie zul je een sterke motor nodig hebben! Daar kun je naar je tegenstander kruipen en na bocht 4 kun je je auto er naast zetten voor de chicane. Vervolgens ga je met enkele flauwe bochtjes naar beneden racend op een haakse bocht naar rechts. Met een groot hart zet je hem er daar naast of je wacht en neemt een slipstream richting de hairpin. Vervolgens heb je een mooi rechtstuk (zeker met DRS) kun je mooi inhalen bij de links rechts combinatie voor start/finish.
Het circuit heeft voorlopig mijn zegen!
Posts: 9.505
Lijkt me erg mooi, weg met Valencia aub.
Posts: 184
Ik vind het idee wel super tof, een F1 race met op de achtergrond de skyline van New York, alhoewel je die op het filmpje niet echt te zien krijgt.
Wel lijkt het meer op een echt straten circuit, wat ik ook wel leuk vind.
Posts: 10.089
Ik heb de Lay-out gezien, en word er niet warm van.. de omgeving zal i.i.g. beter zijn dan die van Valencia, Korea en India.. we zullen het wel zien
Posts: 4.499
@ Raikkonen-Fan: De lay-out heeft mij nu al op het puntje van mijn stoel. Ik hoop dat de race hetzelfde met je zal doen.
Posts: 2.788
Misschien dat dit volkswagen/audi over de streep kan trekken om toch mee te gaan doen in de F1. Met een marktaandeel van 2% in amerika is dit goede exposure voor praktisch geen geld als ze aan 3teams motoren leveren.
Posts: 184
niet alle circuits hoeven heel breed te zijn er moet een beetje competitie in zitten en er moetmoeite gedaan worden om in te halen