user icon

Le Mans: Toyota in 2012 met LMP1-auto terug op de grid

  • Gepubliceerd op 14 okt 2011 10:56
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra
Toyota neemt volgend jaar weer deel aan de 24 uur van Le Mans. De Japanse autofabrikant bevestigde dat het een LMP1-auto aan de start van de beroemdste lange afstands-race brengt. Toyota Motor Corporation voorziet de bolide van een hybride krachtbron.

Toyota ontwikkelt de wagen in Keulen, wat ook het hoofdkwartier voor het team zal zijn. Rond de jaarwisseling vindt de roll-out van de auto plaats waarna de Japanners de bolide begin 2012 aan een intens testprogramma onderwerpen.

Toyota-voorzitter Tadashi Yamashina: “Toyota heeft al eerder aan de 24 uur van Le Mans meegedaan, maar nooit met een hybride aandrijving en dat is de nieuwe uitdaging. Wij willen met onze technologie geschiedenis schrijven. Daarnaast hopen we te leren en kennis op te doen die we toe kunnen passen op onze productie-auto's.”

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Jeuj, hybride... milieu-hippies.

    • + 0
    • 14 okt 2011 - 11:21
    • Lijkt mij een moderne ontwikkeling die zeer praktisch toepasbaar is. Ik ben hier een voorstander van!

      • + 0
      • 14 okt 2011 - 11:23
    • .Henry

      Posts: 1.308

      Wat is er mis met hybride? Wat mij betreft gaat de volledige race wereld elektrisch rijden als het sneller is. Mits het mogelijk is natuurlijk.

      • + 0
      • 14 okt 2011 - 11:24
    • denk niet dat mobil(mclaren), shell(ferrari), total(red bull) enz enz daar zo blij mee zijn:P

      • + 0
      • 14 okt 2011 - 11:50
    • @ mitchell: The oliefabrikanten zijn al jaren vollop bezig met R&D op het gebied van groene energie. Uiteindelijk komt er een dag dat de olie op is.

      • + 0
      • 14 okt 2011 - 12:14
  • VDS21

    Posts: 1.265

    Liever een Hybride dan een Diesel. Hybride hoor je iig nog.

    • + 0
    • 14 okt 2011 - 11:26
    • dude

      Posts: 323

      Hybride sluit niet uit dat het icm een dieselmotor is, VDS21.
      Ik denk dat het een diesel hybride gaat worden.

      Maar, goed nieuws dat Toyota weer aan het racen gaat!

      • + 0
      • 14 okt 2011 - 12:01
    • VDS21

      Posts: 1.265

      Ik weet dat die mogelijkheid er is, maar ik hoop er eigenlijk niet op. Toyota testte dit jaar al een Benzine motor bij Rebellion racing, en ik neem aan dat ze dat niet zonder reden doen. ACO kondigde laatst strengere regels aan voor de Diesels voor 2012, misschien was dit met in het achterhoofd de toetreding van Toyota.

      Als het Diesel+Hybride dan zal het echt helemaal een verschrikking zijn.

      • + 0
      • 14 okt 2011 - 13:32
  • Ik begrijp het standpunt voor de beeldvorming van je bedrijf, voor de verkoop van je straatauto\'s enz. enz. vanwege de hele groen, groener, groenst hype. Maar als autosportliefhebber vind ik het waardeloos. Racewagens moet je ruiken horen en voelen brullen, niet zoeven en zoemen.

    • + 0
    • 14 okt 2011 - 11:38
  • Cypher

    Posts: 2.159

    goed nieuws , hoe meer, hoe beter

    ik vind de Toyota GT-ONE nog steeds de mooiste Le Mans wagen ooit

    • + 0
    • 14 okt 2011 - 12:24
    • sloggerke

      Posts: 646

      @ Cypher: 100% met je eens!

      Krijg nog steed rillingen als ik die bak zie of hoor op filmpjes.

      En duurde de race 1,5 uur minder lang stonden ze 1 en 2 met die bak. (oa klapband van Boutsen dacht ik.)

      • + 0
      • 14 okt 2011 - 14:30
    • Cypher

      Posts: 2.159

      ja , klopt , ze hadden zelfs 2 klapbanden , 2 auto\'s uit de race

      en de 3e kreeg ook een lekke band waardoor hij niet meer om de overwinning kon vechten ...

      nja een 2e plek is niet slecht , maar het kon zoveel beter!

      • + 0
      • 14 okt 2011 - 16:13
  • Ysbrand

    Posts: 207

    Interessant! Hoop op een spannend 3 gevecht tussen Audi Toyota en Peugeot. Het liefst zoals afgelopen jaren: binnen enkele seconden van elkaar finishen!

    • + 0
    • 14 okt 2011 - 18:24

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar