user icon

Russell pleit voor één wedstrijdleider in plaats van roulatiesysteem

  • Gepubliceerd op 10 jul 2022 13:53
  • comments 25
  • Door: Bob Plaizier

Sinds dit jaar werkt men in de Formule 1 met twee wedstrijdleiders. Niels Wittich en Eduardo Freitas wisselen deze zeer belangrijke rol af en dat leidt tot frustratie. Meermaals werd al duidelijk dat er veel discussie is over de consistentie van de beslissingen. Coureurs zijn niet bepaald te spreken over de huidige structuur.

Wittich en Freitas werden begin dit jaar aangesteld nadat Michael Masi een functie elders kreeg. Het vertrek van Masi had te maken met de controversiële ontknoping van het seizoen in Abu Dhabi vorig jaar. Autosportfederatie FIA kondigde daarna de komst van Wittich en Freitas aan, tevens kwam men met een virtual race control ter ondersteuning van de wedstrijdleiding. Vooralsnog werkt de huidige aanpak juist averechts.

Stewards

Meerdere coureurs klagen namelijk over inconsistente beslissingen. Mercedes-coureur én GPDA-voorzitter George Russell is tegenover Motorsport.com duidelijk over de structuur en tevens over de stewards: "Ik ben het ermee eens dat we moeten vasthouden aan één wedstrijdleider. Ook hebben we meer consistentie nodig in de manier van oordelen van de stewards. Als we bij een volgende race aankomen is de steward van de race daarvoor er meestal niet bij. Er is dus geen verantwoordelijkheid en besluiten worden ook niet uitgelegd. We stellen vragen maar het is moeilijk om antwoord te krijgen als de schuld wordt neergelegd bij iemand die er niet is."

Consistenter

Het is overduidelijk dat de coureurs zich ergeren aan de huidige situatie. Eerder dit weekend kreeg Sebastian Vettel een voorwaardelijke boete nadat hij gefrustreerd wegliep uit de drivers meeting. Russell geeft dan ook aan dat er tijdens het huidige seizoen veel is gesproken over de kwestie: "Gedurende het jaar hebben meerdere coureurs zich hierover al uitgesproken. Persoonlijk denk ik dat de besluiten over het algemeen een stuk consistenter worden als we maar één wedstrijdleider hebben."

sailor

Posts: 11.131

Nee, 1 Rus als president is al meer dan genoeg , ik weet het , flauw ;-)

  • 6
  • 10 jul 2022 - 13:59

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Vade

    Posts: 2.664

    Ze gaan Masi nog missen xD

    • + 3
    • 10 jul 2022 - 13:51
    • En wie wilde Masi het liefst weghebben? Dit is echt zwarte humor van de bovenste vloerplank.

      • + 3
      • 10 jul 2022 - 14:47
    • doeski

      Posts: 172

      Masi was ook een wanprestatie. Het is gevoelsmatig niet echt opgelost dit jaar, nog altijd veel wisselvallige beslissingen.

      • + 0
      • 10 jul 2022 - 17:01
    • "wanprestatie"? Eén "verkeerde" beslissing maar ook nog eens omdat de regels niet eenduidig waren.

      Als hij naar de rechter zou zijn gegaan had het ontslag zo teruggedraaid geworden.

      • + 1
      • 11 jul 2022 - 16:34
    • Bring back Masi?

      • + 0
      • 12 jul 2022 - 13:01
    • doeski

      Posts: 172

      Ik vond Masi door het jaar heen nou niet bepaald sterk. Inconsistent, bepaalde gevoelsmatig heel veel naar eigen interpretatie omwille van de show. Dan heb ik het niet puur over Abu Dhabi.

      Het winnen van Hamilton op Silverstone door de milde straf.
      Verstappen die niet eens onderzocht werd voor het van de weg drukken van Hamilton in Brazilie. Redbull die live op TV met Masi kon onderhandelen tijdens de GP van Saudi Arabie over welke straf ze wilde nemen.

      • + 0
      • 12 jul 2022 - 16:59
    • @doeski maar de straffen worden niet door de wedstrijdleider gegeven maar door de stewards...

      • + 0
      • 13 jul 2022 - 18:08
  • Russell for President!!!

    • + 0
    • 10 jul 2022 - 13:55
    • sailor

      Posts: 11.131

      Nee, 1 Rus als president is al meer dan genoeg , ik weet het , flauw ;-)

      • + 6
      • 10 jul 2022 - 13:59
    • Ik vind hem wel sterk.

      • + 1
      • 10 jul 2022 - 14:11
    • Vade

      Posts: 2.664

      Ik moest ook lachen :)

      • + 1
      • 10 jul 2022 - 14:17
  • 1 wedstrijdleider gekozen door Mercedes zeker.

    • + 3
    • 10 jul 2022 - 14:04
    • Doet Toto gewoon ff erbij...

      • + 1
      • 10 jul 2022 - 14:08
    • Toto als wedstrijdleider. Voor de race is begonnen krijgt Max dan al een 10 seconde penalty

      • + 1
      • 10 jul 2022 - 14:15
    • Haha Felipe klopt. Hamilton mag dan al tijdens de formation lap beginnen.

      • + 2
      • 10 jul 2022 - 14:17
  • nr 76

    Posts: 4.258

    Ik weet nog wel een goeie. Heeft ervaring, en is beschikbaar...

    • + 3
    • 10 jul 2022 - 14:07
  • Michael Masi, kom d'r maar weer in!

    Wees toch eerlijk, er is toch helemaal niks veranderd sinds hij over het hek is gekieperd?
    Nog steeds een inconsequente amateur club, die FIA.
    De coureurs, zoals Alonso en Vettel, klagen er nu zelfs openlijk over.

    • + 4
    • 10 jul 2022 - 14:12
    • Vade

      Posts: 2.664

      Natuurlijk. Dat wist iedereen toch van tevoren.

      • + 1
      • 10 jul 2022 - 14:17
  • jd2000

    Posts: 5.987

    Zo zie je maar, het is nooit goed.

    • + 1
    • 10 jul 2022 - 14:29
  • Er is altijd maar 1 wedstrijdleider, ook bij rotatie.
    De rotatie bij stewards is niks nieuws.
    Het begint op een peutertuin te lijken, en de teambazen werken daar flink aan mee.

    • + 0
    • 10 jul 2022 - 14:30
  • LimboF1

    Posts: 5.597

    The return of Masi… ik denk dat men er niet meer omheen kan, ze hebben het geprobeerd met deze twee en ze doen het gewoon niet goed. De Fia moet zich ook niets aantrekken van Mercedes en Masi terughalen, hij deed het goed en is ook alleen vanwege Mercedes en Hamilton aan de kant geschoven. Ik hoop echt dat de Fia het in overweging gaat nemen om Masi terug te halen, alleen al om Mercedes te dien ontploffen.

    • + 2
    • 10 jul 2022 - 14:46
    • Als ik Masi heette zou ik nooit meer terugkeren naar het hol van de Wolff.

      • + 0
      • 11 jul 2022 - 08:01
  • Dankzij Mercedes is dat niet meer zo dus hij kan beter bij Toto en Lewis gaan klagen.

    • + 1
    • 10 jul 2022 - 17:19
    • Vettel heeft ook nog spijt als haren op z'n hoofd dat hij in 2016 ging klagen bij Horner over Kvyat.

      Horner ok: Kvyat out.. Max Verstappen in!! De rest is history.

      • + 0
      • 12 jul 2022 - 13:04

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 293
  • Podiums 9
  • Grand Prix 82
  • Land GB
  • Geb. datum 15 feb 1998 (24)
  • Geb. plaats King's Lynn, GB
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,85 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
26 - 28 aug
België
2 - 4 sep
Nederland
9 - 11 sep
Italië
30 - 2 okt
Singapore
7 - 9 okt
Japan
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika
28 - 30 okt
Mexico (land)
11 - 13 nov
Brazilië
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 aug
2 - 4 sep
Nederland Circuit Zandvoort
9 - 11 sep
Italië Monza
30 - 2 okt
7 - 9 okt
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
28 - 30 okt
11 - 13 nov
Brazilië Interlagos
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar