user icon

Horner over Zandvoort: "Soort mini Suzuka"

  • Gepubliceerd op 03 sep 2021 14:00
  • comments 33
  • Door: Bob Plaizier

De Formule 1 keert dit weekend terug naar Zandvoort. Max Verstappen mag zich verheugen op een race voor eigen publiek en ook zijn teambaas Christian Horner heeft er zin in.

De Britse Red Bull-teambaas laat in gesprek met Sky Sports zijn licht schijnen op het Zandvoort-weekend. Maar eerst moet Horner wat van zijn hart: "We zijn blij dat we blauwe lucht en zonneschijn zien nadat we net zijn opgedroogd van afgelopen weekend." Maar Horner heeft zeker veel zin in dit weekend: "Dit is de eerste keer dat ik in Zandvoort ben het is zeker old-skool. Het is een soort mini Suzuka, een uitdaging voor de coureurs. Een fantastische sfeer en ik denk dat we een geweldig weekend voor de boeg hebben."

De farce in België vorige week zorgt ervoor dat het voor de teams al even geleden is dat ze echt hebben geracet. Ook voor Horner is het even gissen waar ze staan: "Het is moeilijk. We hebben ondergepresteerd in Boedapest en dan vooral in de kwalificatie. We kregen daar niet alles uit de auto. En Mercedes zag er sterk uit. Het gaat fascinerend worden."

Reacties (33)

Login om te reageren
  • Nu hij het zegt, Laten we het maar de monasuzuhongaro baan noemen

    • + 1
    • 3 sep 2021 - 14:05
  • Tja de ontwerper van Suzuka was ook een Nederlander

    • + 2
    • 3 sep 2021 - 14:06
    • Dat was dezelfde man toch. Hugenholtz

      • + 4
      • 3 sep 2021 - 14:11
    • Klopt,Hans Samurai heette die volgens mij.
      Heeft ook de RAI in Amsterdam ontworpen.

      • + 0
      • 3 sep 2021 - 14:11
    • Mr.Rofl

      Posts: 499

      Johannes (Jan, John, Hans) Hugenholtz was de ontwerper van het oude (jaren 60 baan) van Zandvoort. Ook heeft hij het Suzuka circuit ontworpen, wat tot op vandaag vrijwel ongewijzigd is.

      • + 3
      • 3 sep 2021 - 14:15
    • @Mr.Rolf

      Aha, dat wist ik dan weer niet.

      • + 1
      • 3 sep 2021 - 14:19
  • Zandvoort en Suzuka lijken sprekend op elkaar, als 2 druppels water, vrijwel identiek..
    Lijken net zoveel op elkaar als dat Max en Lewis op elkaar lijken,
    die kun je nml soms ook niet uit elkaar houden, echt bizar

    hebben jullie dat ook?

    • + 3
    • 3 sep 2021 - 14:10
    • Nu je het zegt. Max lijkt met zijn vlechten, baardje, tattoo’s en donkere huid verdacht veel op Lewis. Verrek!!!!

      • + 1
      • 3 sep 2021 - 14:12
    • Ik dacht altijd al hoe kan 1 en dezelfde persoon nou bij 2 teams tegelijk rijden?
      Nu is het opgeklaard,het is de identieke gelijkenis.

      • + 1
      • 3 sep 2021 - 14:16
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.914

      Sterker nog Pete, nu Lewis ook oranje draagt verdenk ik beide heren er zelfs van gewoon op hun luie reet tussen het oranje leger te zitten. Lewis zal vast Will Smith weer eens laten rijden. Nu alleen nog ontdekken wie er voor Verstappen speelt...

      • + 1
      • 3 sep 2021 - 14:23
    • En iedereen maar blijven beweren dat Jos de vader van Max is terwijl Lewis zijn zoon alleen maar bij Jos en Sophie heeft gedumpt...

      • + 0
      • 3 sep 2021 - 14:24
    • Maximo

      Posts: 6.830

      Clemenza, ik had je hoger ingeschat.

      Horner doelt niet op de exacte plattegrond van beide banen, maar dat ze beiden dezelfde uitdaging bieden qua afstelling voor de engineers en de coureurs. Veel verschillende type bochten waardoor er verschillende afstellingen mogelijk zijn.

      Zandvoort lijkt een makkelijk circuit maar is juist een hele lastige en ook nog eens erg zwaar voor de coureurs.

      Je mag er vanuit gaan dat er zondag 100% zeker wagens afgestraft gaan worden en er gele vlaggen, virtual safety cars en grote kans op de achter safety car.

      • + 1
      • 3 sep 2021 - 14:31
    • Zo kan ik Ecclestone, Tsunoda en Van Putten ook nooit uit elkaar houden.

      • + 0
      • 3 sep 2021 - 14:39
    • The stig, Die zijn dan ook familie van elkaar.

      • + 1
      • 3 sep 2021 - 14:45
    • @Clem Gelukkig staan er nummers op die auto's, anders haal je die ook nog door elkaar.

      • + 0
      • 3 sep 2021 - 15:01
  • Eerste paar bochten is bijna een exacte kopie van Tsukuba.

    • + 1
    • 3 sep 2021 - 14:12
    • Lijkt wel erg veel op inderdaad. Die laatste ook wel trouwens.

      • + 2
      • 3 sep 2021 - 14:13
    • Zandvoort lag er al in 1948, Suzuka pas in 1960 ofzo. Hetgeen je dus ziet op Suzuka is een kopie van Zandvoort :D

      • + 1
      • 3 sep 2021 - 14:28
    • Tsubuka is net weer even een andere baan ;)

      • + 1
      • 3 sep 2021 - 14:33
    • Joeppp

      Posts: 4.658

      Ik moest even googlen maar dit is inderdaad bijna identiek. Gaaf!

      • + 0
      • 3 sep 2021 - 14:35
    • Maximo

      Posts: 6.830

      MrStef85

      Je hebt 100% gelijk, het eerste stuk is inderdaad haast hetzelfde als Tsukuba.

      • + 1
      • 3 sep 2021 - 14:36
    • Maximo

      Posts: 6.830

      Joepp

      Dan heb jij geen PlayStation met Gran Turismo ;) want iedereen die dat wel heeft kan Tsukaba dromen.

      • + 0
      • 3 sep 2021 - 14:37
    • Tsukuba, Heerlijk baantje, En ja uiteraard met GT. Vooral in een beetje langzame wagen. Met snelle wagens is dat wel een drama.

      • + 1
      • 3 sep 2021 - 14:47
    • Tsukuba helemaal kapot gespeeld met Forza Motorsport destijds.

      • + 0
      • 3 sep 2021 - 14:50
  • Beste meneer Horner,
    Als je de beschrijving in het boekje had gelezen voordat je naar Zandvoort kwam, dan had je ontdekt dat Hans Hugenholtz inderdaad zowel Zandvoort als Suzuka heeft ontworpen.

    Voor Zandvoort had hij hulp van Sammy Davis (1927 LeMans winnaar), Cas Hunze, Piet Nortier en landmeter J(ohan?) Cruiijf.
    Hugenholtz is trouwens ook de ontwerper van de circuits in Zolder (België), het stadion gedeelte van de HockenheimRing (Duitsland) , Jarama (Spanje) en Ontario Motor Speedway.

    • + 0
    • 3 sep 2021 - 14:31
    • Maximo

      Posts: 6.830

      Beste Evert….. denk jij nou echt dat Horner dat niet weet?

      Sterker nog, de reden waarom hij naar die 2 circuits verwijst is hoogstwaarschijnlijk OMDAT ze dezelfde ontwerper hebben.

      • + 0
      • 3 sep 2021 - 14:39
    • @Maximo, antwoord op je vraag: Nee, dat denk ik niet.
      Ik deed met mijn uitgebreide reactie een poging om educatief te zijn naar de mede forummers. ;)

      • + 2
      • 3 sep 2021 - 14:43
    • Maximo

      Posts: 6.830

      Ok, ik denk dat Horner dat wel weet, vraag jij het anders ff aan hem dit weekend, hij is in het land. ;)

      • + 0
      • 3 sep 2021 - 16:14
    • Ik moet aan Horner vragen of hij denkt dat ik denk dat jij denkt dat ik denk dat Horner het niet weet?
      Ik denk het niet!

      • + 1
      • 3 sep 2021 - 17:06
  • Ik zie de steentjes in de grondbakken eventueel een probleem worden. Bij Sky hadden ze erover dat die steentjes niet scherp zijn, maar wel het formaat. Er zal er maar één aan je band plakken en poef pfffff...

    • + 0
    • 3 sep 2021 - 17:21
    • @Redactie, men kan hierover een artikel schrijven.

      • + 0
      • 3 sep 2021 - 17:21
  • Het reuzenrad lijkt wel exact hetzelfde....

    • + 0
    • 3 sep 2021 - 22:08
    • Ik zie de vergelijking nu ook!
      Er zitten maar liefst 3 sushi restaurants in Zandvoort.

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 08:32

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.389
  • Podiums 85
  • Grand Prix 242
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar