user icon

Fernando Alonso rijdt weer op instinct

  • Gepubliceerd op 26 jul 2021 13:01
  • comments 16
  • Door: Arjan Hoefakker

Fernando Alonso zegt dat "alles automatisch gaat" in de Formule 1. Tijdens de eerste races van dit jaar volgde hij nog een voorzichtige aanpak, maar inmiddels stuurt hij weer puur op eigen instinct. 

Nat twee jaar afwezigheid in de hoogste tak van autosport keerde de Spanjaard begin dit jaar terug. Die terugkeer was geen gemakkelijke bevalling, maar na een stroef begin is Alonso inmiddels weer op snelheid en verslaat hij zijn jongere teamgenoot Esteban Ocon structureel. 

In de eerste vijf races kwam Alonso twee keer niet door de eerste ronde, maar daarna reed hij bij elke Grand Prix de punten binnen door in de top-tien te finishen. 

Alonso vertelt tegen Motorsportweek: "Ik voel mij goed en heb nu meer vertrouwen in de auto. Ik denk dat ik aan het begin van het jaar een paar races nodig had om aan alles te wennen, niet alleen de F1 op zich, maar ook aan de Renault." 

Aanvankelijk voorzichtig na terugkeer

"In de eerste races was ik heel voorzichtig, ik wilde geen grote fout maken.

"Iedereen zei: 'Laten we eens kijken hoe Fernando het doet want na de verschillende categorieën terugkeren in de F1 zal niet gemakkelijk zijn en bovendien moet hij het opnemen tegen de jongere generaties', en al dat soort uitspraken."

Instinct

In het interview met het medium vertelt Alonso verder: “Ik wilde de races zonder fouten rijden en langzaam het vertrouwen opbouwen, en nu ik meer vertrouwen en meer kennis heb over de auto, over het team, over de banden, kan ik rijden met niet al te veel nadenken. Ik kan gewoon het instinct gebruiken omdat alles automatisch gaat, dus daar ben ik blij mee."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Ongelofelijk wat deze man laat zien. Samen met Norris en (krijg het bijna mijn strot niet uit) Verstappen de rijders van het jaar.

    • + 2
    • 26 jul 2021 - 13:12
    • vergeet Stroll niet (aldus zijn vader)

      • + 0
      • 26 jul 2021 - 13:16
    • Ron Kanon

      Posts: 536

      Oei je vergeet nog een wel gewaardeerd forumlid die ook gelooft in lance.

      • + 0
      • 26 jul 2021 - 13:41
    • Fernando is (wederom) een verrijking voor de F1.

      • + 1
      • 26 jul 2021 - 15:42
  • Rimmer

    Posts: 8.744

    Fernando rijdt heerlijk fris en vrij. Dat hij op zijn leeftijd nog kinderlijk eenvoudig Ocon opzij zet, terwijl eerdere teamgenoten heel veel moeite met Esteban hadden, bewijst hoe goed hij nog is.

    • + 1
    • 26 jul 2021 - 13:30
    • "Terwijl eerdere teamgenoten heel veel moeite met Esteban hadden"
      Euhm ik weet niet hoor... maar Ricciardo vrat Ocon gewoon met huid en haar op. Dat verschil was echt enorm.

      Tussen Perez & Ocon was het close inderdaad. Maar "eerdere teamgenoten" gaat dus niet helemaal op.

      • + 0
      • 26 jul 2021 - 13:39
    • Rimmer

      Posts: 8.744

      Viel wel mee. Perez had er moeite mee en Daniël ook.
      Daniël zat na een lastig eerste Renault jaar eindelijk in een betere flow en was opgewonden dat hij naar McLaren ging.
      Esteban was nieuw na een jaar aan de zijlijn in een nieuwe auto.
      Hij kende 4 DNF’s tegen 1 voor Daniël. De andere races eindigde hij 75% van de tijd 1 of 2 plekken achter Daniel. Hij zat er dus gelijk al dicht op.
      Uiteindelijk reed Daniël het eerste podium voor Renault op P3. Dat herhaalde hij nog een keer waarna Ocon nog een P2 scoorde. De beste finish voor Renault tot nu toe.
      Ik zag een Daniël die weer een beetje geloof en vorm had gevonden maar ik zag ook terugkerende Ocon die elk weekend heel dicht op Daniël zat en die geenszins een slap of uitgebluste rentree kende.

      • + 0
      • 26 jul 2021 - 13:53
    • Ja, maar anyway. Alonso is gewoon supergoed! Geweldig! Legendarisch! :-P

      • + 2
      • 26 jul 2021 - 14:06
  • En ik rijd weer op benzine, na jarenlang in een dieseltje rondgetuft te hebben..

    Zo ...

    • + 0
    • 26 jul 2021 - 15:55
  • sailor

    Posts: 10.753

    Nu klaagt Alonso weer dat iets stinkt , hij blijft werkelijk aan de gang ;-)

    • + 0
    • 26 jul 2021 - 17:25
    • Ik denk niet dat iemand daar instinct.

      • + 0
      • 26 jul 2021 - 21:23
    • Hij wordt dankzij Alpine ook instincend rijk.

      • + 0
      • 26 jul 2021 - 22:04
  • Terug van weggeweest. Ik was even bang dat ie het vuur en de passie kwijt zou zijn, aangezien ie zich zo sympathiek opstelde als Schumi destijds deed. Het leek bij die laatste te ontbreken aan die scherpe randjes. Fernando presteert echter goed met dat hork. Z'n 'WTF' reactie voor slechts een spot in q3 in Oostenrijk stelt me gerust. De man is nog steeds hongerig.

    • + 0
    • 27 jul 2021 - 04:58

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 182
  • Podiums 0
  • Grand Prix 170
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar