user icon

Daniel Ricciardo stelt zichzelf teleur tijdens vrije trainingen in Monte Carlo

  • Gepubliceerd op 21 mei 2021 14:35
  • comments 23
  • Door: Arjan Hoefakker

Daniel Ricciardo kon dit jaar nog geen potten breken in Monte Carlo. De winnaar van de Grand Prix van Monaco van 2018 wist het tempo van teamgenoot Lando Norris nog niet bij te benen. 

In een Red Bull was Ricciardo twee keer de snelste tijdens een kwalificatie, maar in de McLaren kan de Australiër nog niet op snelheid komen. Tot twee keer toe was hij vijftiende tijdens de eerste vrije trainingen op donderdag. In zijn McLaren wist Ricciardo alleen voor Haas en Williams te blijven. De onfortuinlijke Yuki Tsunoda maakte een foutje en eindigde als laatste in de tweede vrije training. 

Ricciardo's teamgenoot Lando Norris wist 's ochtends de zevende tijd te rijden, tijdens de tweede training werd de Brit - die deze week zijn contract bij McLaren met twee jaar verlengde- zesde. 

Gevoel dat het juist goed ging

Ricciardo blikt terug op de eerste dag in Monaco: "Ik had het gevoel dat ik vertrouwen had, het kwam er alleen niet uit in een rondetijd." Tijdens de laatste Grand Prix in Spanje finishte Ricciardo als zesde. 

Hij vervolgt: "En natuurlijk is dit best frustrerend vanachter het stuur want ik kwam over de lijn en ik dacht: 'Yeah, dit is vast een goede ronde' maar zij vertelden dat ik eerst op P12, toen P15 en op een gegeven moment zelfs P17 stond." 

Frustratie

"Dat is dus frustrerend, want dan zit je er ver vanaf en dan moet je nog veel tijd zien te vinden. Gelukkig hebben we de hele vrijdag vrij, nu is het dus zaak om uit te vogelen waar ik al die tijd laat liggen." 

Ricciardo moet toezien hoe Norris wel de hele dag in de top-zeven rond reed, hij geeft toe dat hij nog moet wennen aan zijn nieuwe auto, terwijl Norris al sinds 2019 in een McLaren rijdt. 

Rijstijl aanpassen aan de auto

"Het zit 'm denk ik vooral in de ingang van de bochten en de auto en de balans. Ik zal niet liegen, het is heel gevoelig en dat is waarschijnlijk het meest frusterend: het voelt alsof ik een bepaalde rijstijl moet hebben om het te besturen. Als je dat dan niet goed voor elkaar hebt, dan is het zoals nu en ben je niet snel. Het is dus een beetje dat ik nog altijd mijn hoofd in de goede richting moet zien te krijgen."

Ricciardo weet waar hij kan verbeteren, namelijk vooral in het tweede deel van het stratencircuit. "De tweede sector was mijn zwakste en dat is vooral bij bochten vijf en zes: allemaal lage snelheid-bochten eigenlijk."

Tegen een zak slaan

Samenvattend vertelt Ricciardo: "Ik zou zeggen dat het een beetje een verrassing was waarom ik zoveel verlies daar. Ik zal in de data duiken en het proberen helder te krijgen. Zoals ik zei: gelukkig hebben we een dagje vrij dus ik heb wat huiswerk te doen, ik zal wat tegen een zak gaan slaan (boxen, red.) en weer naar buiten komen op zaterdag."

Foto's Monaco Grand Prix 2021

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Ik denk dat het er bij eentje Brown in zijn broek loopt .

    • + 0
    • 21 mei 2021 - 14:43
    • ´´ik zal wat tegen een zak gaan slaan ´´

      • + 0
      • 21 mei 2021 - 14:43
    • Bedankt voor de uitleg, ik snapte er geen ene zak van.

      • + 1
      • 21 mei 2021 - 15:46
    • Ik heb er de ballen verstand van.

      • + 0
      • 21 mei 2021 - 16:09
    • snailer

      Posts: 5.237

      heeft een riCATto in de bruine zak gekocht.

      • + 0
      • 21 mei 2021 - 17:43
  • Snork

    Posts: 11.136

    Het verschil is groot met Lando, terwijl Ricciardo alles behalve een pannekoek is. Hij zal het gevoel met de auto moeten krijgen om alles eruit te halen. Daar lijkt het te zitten als ik Ricciardo's commentaar op zijn eigen performance teruglees in de diverse artikelen.

    • + 0
    • 21 mei 2021 - 14:45
  • Apart. Monaco zou juist meer zijn track moeten zijn.

    • + 0
    • 21 mei 2021 - 14:57
  • delange

    Posts: 1.531

    Ik vind Ric DE tegenvaller van 2021. Ik had veel en veel meer verwacht van hem.
    Op dar punt wint Mazepin....die doet wat ik verwacht.

    • + 4
    • 21 mei 2021 - 15:04
    • Hahaha dit verdient een plusje ;-)

      • + 1
      • 21 mei 2021 - 15:47
    • Bij (de)lange na de grootste teleurstelling inderdaad.

      • + 0
      • 21 mei 2021 - 17:27
    • snailer

      Posts: 5.237

      Mazepin had ik beter verwacht dan Schumacher. Geen gein dit. Dat had ik dan ook enorm mis. Maar als je tot nu de achterstand ten opzichte van Schumacher ziet, dan vind ik Mazepin echt het meest tegenvallen. Schumacher valt me daar en tegen dus erg mee.

      • + 0
      • 21 mei 2021 - 17:46
  • Begin dat wennen verhaal een beetje een slap excuus te vinden ten opzichte van Norris, tuurlijk kent Norris het team door en door maar sinds dit jaar een andere PU en regels betreft de vloer zijn anders, 2 wijzigingen die wel van invloed zijm op het rijgedrag van de wagen.
    Waar ik mee wil zeggen dat er ook voor Norris het één en ander is veranderd, dat kan een minimaal verschil verklaren maar niet het huidige verschil, nota bene op een circuit wat Ricciardo goed ligt.
    Heb wel vertrouwen dat het goed komt, maar had weldegelijk meer van hem verwacht qua pace ten opzichte van Norris.

    • + 2
    • 21 mei 2021 - 15:12
    • Dat is helemaal ´in´ dit jaar dat wennen verhaaltje. Ik kreeg er na de eerste race al jeuk van.

      • + 0
      • 21 mei 2021 - 16:10
    • @Royalere: Geeft niks; is een kwestie van wennen ;-)

      • + 3
      • 21 mei 2021 - 16:15
    • ja ik moet het nog een beetje leren begrijpen. :p

      • + 1
      • 21 mei 2021 - 16:18
    • @MrMarly

      Tja, hij had bij Renault ook bijna anderhalf seizoen nodig om op snelheid te komen, dus hoe verrassend is het echt? Ik ben iig blij dat Ferrari voor Sainz heeft gekozen.

      Overigens verdient Norris met zijn nieuwe verbintenis nog steeds een stuk minder dan Ricciardo. Als de verhoudingen na tien races niet zijn veranderd, kun je je de vraag stellen of dat verschil gerechtvaardigd is.

      • + 0
      • 21 mei 2021 - 17:32
    • Overigens lijkt een gebrek aan aanpassingsvermogen een Red Bull-probleem te zijn. Dat krijg je kennelijk als je met grote haast kinderen in de auto flikkert.

      • + 0
      • 21 mei 2021 - 17:34
    • @mrMarly,
      Blijkbaar is een teamwissel nogal een cultuurschok voor menig coureur (niet alleen voor kinderen maar ook volwassen mannen) en is het maar net hoe de auto zich verhoudt tot hun favo rijstijl. Geeft blijkbaar aan hoe complex tegenwoordig de auto’s zijn. Er zijn voorbeelden te over in de afgelopen jaren. Neem bijvoorbeeld Gasly. Kon totaal niet overweg in de RB, gaat terug naar TR en prestaties.

      • + 1
      • 21 mei 2021 - 18:51
  • sailor

    Posts: 10.414

    Ricciardo valt dit seizoen tegen , of mogen we Lando ondertussen in die buitencategorie plaatsen ?

    • + 0
    • 21 mei 2021 - 16:16
    • Verander jouw "of" maar even in "en". ;-) Oh, en ? kan dan weg. :-)

      • + 0
      • 21 mei 2021 - 17:19
    • sailor

      Posts: 10.414

      ohoh , nu moet ik even puzzelen hoor , wat is dat allemaal? ik kom zo bij u ;-)

      • + 0
      • 21 mei 2021 - 17:50
    • Sailor: Ricciardo valt dit seizoen tegen , of mogen we Lando ondertussen in die buitencategorie plaatsen ?

      PBell: Ricciardo valt dit seizoen tegen en we mogen Lando ondertussen in die buitencategorie plaatsen.

      of = en ...... en het vraagteken kan weg. 🤣

      • + 1
      • 21 mei 2021 - 19:49
    • sailor

      Posts: 10.414

      Aha , now i understand , i snep wat you bedoelt ;-)

      • + 1
      • 21 mei 2021 - 22:12
  • Als ik het verschil tussen deze 2 coureurs mag geloven is Norris de nieuwe goat van de F1.

    • + 0
    • 21 mei 2021 - 16:46
    • Ricciardo verslaat Vettel
      Ricciardo verslaat Verstappen

      Lando verslaat Ricciardo

      Lando > Ricciardo, Vettel en Verstappen.

      • + 1
      • 21 mei 2021 - 17:47

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 917
  • Podiums 23
  • Grand Prix 125
  • Land AU
  • Geb. datum 1 jul 1989 (31)
  • Geb. plaats Perth, AU
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park