Stewards laten Jerome D'Ambrosio toe tot Grand Prix Canada
- Gepubliceerd op 11 jun 2011 21:26
-
24
- Door: Robin Smeets
D'Ambrosio moest voor de kwalificatie gebruikt maken van een nieuw chassis, nadat hij in de training zijn eigen chassis aan gort reed. De regels laten niet toe dat een coureur gebruik mag maken van een compleet nieuwe auto, dus moest Virgin de auto opnieuw opbouwen rond het nieuwe chassis. Op basis daarvan hebben de stewards besloten dat D'Ambrosio mag starten als 24e.
Trending nieuws
-
Tijdschema GP Oostenrijk: Zo laat komt Verstappen in actie op Red Bull-Ring
Na een weekend zonder Formule 1 maakt de koningsklasse zich op voor de Grand Prix van Oostenrijk. Op de iconische Red...
22 jun 2026 12:46 -
'Red Bull zet alles op alles en doet Verstappen astronomische aanbieding'
De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull Racing blijft de gemoederen bezighouden. In aanloop naar de Grand Prix va...
22 jun 2026 14:09 -
Verstappen kan recordjacht voortzetten in Oostenrijk
Max Verstappen geldt niet als de topfavoriet voor de zege op de Red Bull Ring, maar de cijfers zullen hem wel een goe...
22 jun 2026 13:22 -
'Williams wil niet wachten op Sainz en Albon: Pérez mogelijk naar Britse renstal'
Williams houdt de ontwikkelingen op de rijdersmarkt nauwlettend in de gaten. De renstal uit Grove zou serieuze intere...
22 jun 2026 15:24 -
Haas geeft Le Mans-winnaar de kans in Oostenrijk
Het team van Haas geeft aankomend weekend in Oostenrijk reservecoureur en Le Mans-winnaar Ryo Hirakawa de kans in de ...
22 jun 2026 14:47
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (24)
Login om te reagerenPosts: 898
leuk voor hem, maar dan.. weer belangrijke info verzamelen....tja
Posts: 2.418
Haha, er is steeds wel iets waardoor ze toch mogen. :P Maar goed, ik gun het hem wel. Beetje meer ervaring opdoen kan geen kwaad.
Posts: 316
haha inderdaad, de volgende keer mag hij toch rijden omdat hij zijn banden moest wisselen :P
Ach vind het prima zolang het geen gevaar oplevert en inmiddels heeft hij genoeg ervaring opgedaan met mensen voorbij te laten!
Posts: 5.792
Als je HRT laat rijden(monaco) terwijl die ook buiten de 107 regeling kwamen kan je Virgin natuurlijk niet uitsluiten.Toch vind ik het belachelijk dat deze 2 teams ondanks dat ze het niet halen toch weer mogen rijden.Dan kan je beter de regeling helemaal in de vuilnisbak gooien.
Posts: 18.535
HRT zette geen tijd neer, dus hoe weet jij of ze in Monaco buiten de 107% zaten? Virgin zat er toen ook in en HRT blijkt even snel of zelfs een beetje sneller te zijn..
Posts: 880
Heeft hij geluk dat de stewards mild zijn. Op de BBC hield niemand er eigenlijk nog rekening mee dat D\'Ambrosio kon gaan racen, zelfs teammaat Glock niet.
Posts: 4.499
Inderdaad..., schaf die regel maar af want zo heeft het ook geen zin!
Posts: 4.805
Wat is dit nu weer voor onzin? Regels zijn regels, zou je denken.
Posts: 1.653
Regels zijn inderdaad regels en daarom werden ze ook hier toegepast.
Posts: 1.653
Was hij op vrijdag binnen de 107% ?
Posts: 1.653
Blijkbaar wel, dus is het logisch dat hij mag starten.
Want wagens die niet deelnemen aan kwalificatie mogen wel deelnemen aan de race op basis van hun tijden in de vrije trainingen. Dus had d\'Ambrosio niet eens moeten deelnemen aan de kwalificatie.
Posts: 1.225
schaf dan die 107% regel maar weer af.
Posts: 4
FIA: laten we regels maken en ze dan niet toepassen...
Posts: 1.653
De regels zijn vrij duidelijk: wagens buiten de 107% kunnen starten als de stewards daarmee instemmen.
Dus zorg eerst dat je de regels kent vooraleer je gaat roepen dat ze niet worden toegepast.
Posts: 4.499
@ James: Maar daarbij wordt wel gesteld dat de coureur moet kunnen aantonen dat dit komt door een bijzondere omstandigheid. Niemand ging er vanuit dat de Belg mocht rijden.
Maar de stewards vinden het gebruik van een reserve chassis blijkbaar een bijzondere omstandigheid... Straks komen ze nog met excuses dat ze een voorvleugel moesten vervangen...
Posts: 1.653
Wie is \"niemand\" en sinds wanneer bepaalt \"niemand\"?
Ik was verbaasd toen de BBC commentatoren dachten dat hij niet mocht starten.
Jerome heeft voor zijn crash wel aangetoond binnen de 107% te zitten dus is het logisch dat hij mag starten.
Posts: 2.250
En ook, Glock heeft bewezen dat die Virgin snel genoeg is voor de 107%. En D\'Ambrosio heeft al meermaals bewezen niet zoveel onder te moeten doen voor zijn teammaat. Hier ben ik echt blij mee en ik vind het ook helemaal terecht voor die keer dat HRT ook door mocht.
Posts: 5.397
Ik vind het eigenlijk onzin dat die mee mag doen. Net zoals dat die HRT\'s mee mochten doen 2 weken terug. Als ze niets met die regel doen moeten ze em maar weer schrappen. Schrap het hele 1e kwalificatie-gedeelte anders gewoon als kwalificeren toch niet nodig is!
Posts: 1.653
Dus als Hamilton geen tijd neerzet in Q1 door een of andere reden dan mag hij ook niet starten want hij was niet binnen de 107% tijdens de kwalificatie.
d\'Ambrosio had even goed ook geen tijd kunnen neerzetten en dan mocht hij wel starten.
Posts: 533
En het nut van de 107% regel is...?
Posts: 428
Het scheelt als je de regel snapt. Het gaat er niet om dat de auto perse tijdens de qualificatie binnen de 107% regel moet zitten.
Als dat namelijk niet lukt, kunnen ze ook kijken naar de rest van het weekend of de auto wel binnen de 107% kan vallen.
Alleen tijdens VT1 zat hij binnen de 107%
Posts: 7.320
Refuse: ik ben blij met je reactie. Ik neig ook steeds om dit te roepen, iedere x als het over doe 107%regel gaat. Men denkt alleen maar dat je niet mag starten als je buiten de 107% valt, maar vergeten de nuance en toevoegingen aan deze regel. Hoe meer zielen hoe meer vreugd, al zal deze Virgin enkel in beeld komen als ie 1) is gecrashed en/of 2] wordt gelapt..
Posts: 3.987
Gelukkig dat de steward deze beslissingen nemen, want hier lijkt niemand te begrijpen dat die 107% regel ooit bedacht is om belachelijk langzame deelnemers uit te KUNNEN sluiten van de race.
De regel is sinds zijn intrede nooit officieel weggeweest, maar dat komt omdat het niet interessant was om bij te houden aangezien alle \"ouwe\" teams er eigenlijk altijd aan voldeden. Het is bedoeld om veiligheid te bevorderen, de regel geeft stewards een gereedschap om zonder poeha een in hun ogen te langzame auto van de startgrid af te houden.
Virgin zit op het randje, net wel/net niet. het is geen Forti Corse of Pacific van een 15/16 jaar geleden.
Maar goed, Ik hoop dat Virgin met hun, vergeleken bij de topteams, beperkte budget toch stappen kunnen maken in de loop van het seizoen en langzaam maar zeker de aansluiting weten te vinden met de HRT\'s en Team Lotus.
Afgelopen 15 jaar hadden we tot de komst van torro rosso alleen minardi om mensen te laten kennis maken met het rijden van een F1 en zich in de kijker te rijden bij de grote teambazen.
ps. voor degene die Virgin enzo te langzaam vinden gaan, probeer ze dan maar bij te houden met je Renault Clio 1,4 RN, ze kunnen misschien niet de toptijden rijden, maar ze gaan wel degelijk nogsteeds erg hard! GP2 tijden en auto\'s zijn geen vergelijking, omdat die auto\'s als klasse en met meer budget zijn ontwikkelt. Een GP2 auto kan misschien wel bijna net zo hard rijden als een Virgin, maar een GP2 auto blijft een soort cup-racer, geen poging tot ontwikkelen van de snelste auto binnen de reglementen van de F1. Ik ben benieuwd of en hoe ze nu aan nieuwe updates gaan komen en hoe ze die ontwikkelen.
Posts: 11.414
\"De regel is sinds zijn intrede nooit officieel weggeweest\"
Hoe kom je daar nou bij?