Marussia Virgin neemt afscheid van technisch directeur Nick Wirth
- Gepubliceerd op 02 jun 2011 00:10
-
31
- Door: Robin Smeets
"Deze beslissing is genomen zodat het team verder meer in eigen hand heeft", lichtte CEO Andy Webb het ontslag van Wirth toe. "We hebben de afgelopen weken veelvuldig overleg gehad met onze technische partner (Wirth Research, red.) en hebben besloten de samenwerking te beëindigen. Ik ben ervan overtuigd dat de stappen die we nu nemen op technisch gebied ons nog altijd een goede basis bieden voor de toekomst. We hebben hoge doelstellingen voor het team, maar door deze stappen te nemen zien we deze met vertrouwen tegemoet."
Al sinds de Russische autofabrikant Marussia het team in november vorig jaar overnam, zijn er plannen voor een nieuwe technische partner, zoals ook eerder deze week duidelijk werd. Virgin zou namelijk in geprek zijn met Mercedes en McLaren over een eventuele technische samenwerking.
"De afgelopen zes maanden heeft Marussia het team goed onder de loep genomen om ervoor te zorgen dat Virgin een sterk platform aan mensen en middelen heeft om onze doelstellingen te bereiken. Hierbij werd ook de technische staff bekeken en beoordeeld. We zullen grote stappen moeten maken in onze ontwikkeling, want het doel is om tijdens de eerste Grand Prix van Rusland in 2014 om de podiumplaatsen te kunnen strijden."
"We zullen vanaf nu een andere weg inslaan op technisch gebied en zullen de komende weken meer van onze plannen bekend maken." Waarschijnlijk zal Pat Symonds nu de honneurs waarnemen over de ontwikkeling van de 2012-auto van Virgin.
Trending nieuws
-
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
'Williams wil niet wachten op Sainz en Albon: Pérez mogelijk naar Britse renstal'
Williams houdt de ontwikkelingen op de rijdersmarkt nauwlettend in de gaten. De renstal uit Grove zou serieuze intere...
22 jun 2026 15:24
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Mercedes
- Basis Brackley, Duitsland
- Michael Schumacher 3
- Nico Rosberg 4
- Nico Rosberg 6
- Michael Schumacher 7
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 9
- Lewis Hamilton 10
- Andrea Kimi Antonelli 12
- Lewis Hamilton 44
- George Russell 63
- Valtteri Bottas 77
636.173 reacties op Mercedes
59 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Mercedes

Reacties (31)
Login om te reagerenPosts: 265
Voor mij persoonlijk verassend! Hij kan er toch niks aan doen dat er niet meer geld in wordt gepompt!?
Posts: 699
Dat niet, maar hij bleef maar wel volhouden dat CFD de toekomst is van de F1, maar ondertussen zijn de Virgins niet vooruit te branden.
And don\'t fuck with the russians....
Posts: 18.535
Hij heeft toch ook gewoon gelijk? CFD is nu al in stevige opmars, dat IS gewoon de toekomst. Zeker met het oog op de kostenbesparingen.
Posts: 2.267
het kan wel de toekomst zijn, maar in de F1 draait het om NU, niet of je over 10 jaar een goede bolide kan maken...;)
Posts: 5.792
Ze hebben de russen vorig jaar al gezegd als er geen verbetering komt gaan er koppen vallen.Dat hebben ze dit jaar ook al paar keer gezegd en nu is eindelijk zover.Dit moest gebeuren omdat ze zo niet door kunnen blijven gaan.Het CDF systeem is niet goed genoeg.
Posts: 1.265
Ik denk zelf niet deze beslissing ze dit jaar vooruit gaat helpen. Ik denk als ze wat meer geld in het team zouden steken om wat windtunnel tijd in te kopen ze beter af zouden zijn, dan direct zo\'n rigoureuze beslissing.
Posts: 18.535
Ik ga er van uit dat als ze met McLaren gaan samenwerken ze ook wel de windtunnel zullen gebruiken? Of data delen?
Posts: 1.265
Als ze een samenwerking aangaan denk ik dat die eerder zal zijn met Mercedes dan met Mclaren. Aangezien Mclaren al Force India heeft (of die loopt binnenkort op zijn einde?).
Posts: 2.418
Had ik niet verwacht, maar aan de andere kant was het wel te verwachten. Als ze inderdaad samen gaan werken met McLaren en Mercedes, dan zullen ze gedeeltelijk ook van CFD overstappen naar de oude technieken. En op dit moment is dat nog de goede manier, want daarmee blijken teams toch sneller te zijn.
Posts: 5.792
Oude technieken?
Posts: 699
Hij bedoelt de wel vertrouwde windtunnel:p
Posts: 2.418
Precies. :)
Posts: 486
Vergeleken met CFD zijn windtunnels echt primitief. Vooral er van uitgaande dat CFD bijna dagelijk beter wordt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het beter is dan een windtunnel (nog), maar het is wel veel goedkoper, dat wil zeggen dat je misschien 100 uur aan de CFD kan zitten voor 2 uurtjes windtunnel, dus kan je weer een hoop goed maken (in theorie).
Posts: 350
@vvans
blijkbaar klopt jou theorie niet, want anders had virgin nou niet achteraan gereden.
Posts: 18.535
Moet je nog maar eens goed lezen, Schumi, het klopt perfect wat ie zegt
Posts: 9.253
En dat terwijl Virgin er zo prat op ging om een F1-auto volledig op basis van CFD te ontwikkelen! Waar ben je nou, Branson? CFD is een manier om de puntjes op de i te zetten, wat dat betreft zou Wirth best aan de slag kunnen bij een ander team. De MVR is alleen geen Acura ARX-01 en F1 is iets anders dan ALMS, dat blijkt wel :P
Posts: 4.679
@Roger: Branson heeft er nooit een geheim van gemaakt geen grote hoeveelheden geld in de F1 te willen stoppen. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is altijd zijn specialiteit geweest. Daarom vertrok hij ook al voor seizoen 2009 was afgelopen bij Brawn om Manor Motorsport te gaan sponsoren. Maar behalve de naam heeft hij er eigenlijk nooit veel aan toegevoegd.
Posts: 9.253
Branson zei dat hij hoeveelheden geld die in de ontwikkeling van de auto\'s gepompt wordt bespottelijk vindt. En dat Virgin, als revolutionair bedrijf, de oude garde zou laten zien dat het allemaal veel makkelijker en goedkoper kon; door met een compleet op CFD gebaseerde F1-auto competitive te zijn.
Posts: 577
(OT)
Beste allemaal,
Hierbij een update van ons diplomatieke bezoek aan Peru. Vanmiddag, 12:00 uur locale tijd, zijn Eddy, Charlie, Herman en ik aangekomen in Peru. Met de Hoover functie van mijn Boeing 747 zijn we veilig geland in hartje Cuzco. Na kennismaking met de cultuur zijn we de bergen ingegaan om de historie en landbouwtradities van Peru te ontdekken. Herman Tilke had onderweg binnen de kortste keren een geweldig circuit, dat door de straten van Machu Picchu loopt, geschetst achterop Charlies sigarendoosje. Een meesterwerk, briljant, gegarandeerd sensatie, maar dat is vrijwel altijd zo op zijn circuits.
De tribunes bieden plaats aan 500.000 fans en de faciliteiten zijn zo luxe dat de gemiddelde sjeik er arm bij lijkt. Uiteraard is ook dit circuit iedere race compleet uitverkocht en levert het geld op als water. Na enig inmeetwerk in deze hoogte stad besloten we terug te keren naar Cuzco.
Op onze terugreis naar Cuzco kwamen wij Blatter tegen. Hij vertelde mij interesse te hebben om iets binnen de Formule 1 te gaan doen. Aangezien hij geen behoefte meer heeft om met de corrupte mensen binnen de FIFA samen te werken. De ideale man om Bernie op te volgen, aangezien beide mannen hetzelfde motto delen, en dat is: De sport gaat voor alles.
Tot zover de update vanuit Peru,
Jackie
(OT)
tip voor Marussia: Zet Virgin op marktplaats en koop Renault Lotus over. Hebben jullie meteen Petrov als coureur een auto met potentie. Mercedes zal niet veel toevoegen tijdens de samenwerking.
Posts: 10.412
geen bezoekje aan van der sloot gebracht?:P
Posts: 9.253
Volgens mij is het van der Sloot
Posts: 640
ik denk samenwerking met mecedes maar ze hebben gekozen om geen topteam te worden , voor mercedes is dit kans als testteam zie (red bull/toro rosso) (mclaren/force india) deze teams zitten niet voorniks vooraan , trouwens CFD word door ieder team gebruikt naast windtunnel , ze konden beter virgin er uit gooien geld is de probleem .
Posts: 227
Dit was te verwachten dat dit zou gebeuren.
Je kon het ook al een beetje opmaken bij Glock dat er personeelswijzigingen aan zaten te komen.
dit seizoen is verloren , maar wellicht volgend jaar?
Posts: 1.408
Toch verassend dat ze de samenwerking per direct beeindigen. Je zou verwachten dat ze dit seizoen nog afmaken om de wagen dit jaar nog te verbeteren.
Ben benieuwd of dit inhoud dat de ontwikkeling voor dit jaar volledig stilstaat en ze zich nu al volledig op 2012 gaan richten. Dit jaar hoeven ze toch ook niks te verwachten van een eventuele samenwerking met Mercedes en McLaren, daar is de auto gewoon niet op gebouwd.
Posts: 1.308
Hopelijk is der dit sezoen nog resultaat van te merke, en kan ons jerommeke in de punte rijden
Posts: 79
Er wordt veel afgegeven op het CFD van Virgin. Groot verschil met oa Williams en McLaren is dat zij de data van CFD vergelijken met hun windtunnel data. In een intervieuw (ergens begin dit seizoen gelezen) met een van deze teams werd verteld dat ze de data uit de windtunnel oa gebruiken om CFD beter te maken (vorm van calibreren?).
Dus CFD is er nog niet en wordt verbeterd mbv informatie uit een windtunnel.
Posts: 136
Ik begrijp niet dat juist Virgin geen windtunnel testen gedaan heeft.
Heeft Richard Branson dan geen conectie met boeing om hun tunnel
te gebruiken, die is zeker niet altijd in gebruik.
Quoth. dont drive so quickly you are not Jackie Stewart.
Posts: 18.535
Ik denk niet dat een windtunnel voor een vliegtuig en één voor een F1-wagen exact hetzelfde is. Boeing gaat die windtunnel niet omgooien en weer omgooien en nog eens datzelfde. Laat staan dat Branson zo een connecties heeft.
Posts: 10.071
windtunnel, vliegtuig, downforce, wat hoort er in het rijtje niet thuis?;)
Posts: 136
@ MR. MONZA.
Beter wat moet je nog toevoegen aan dit lijstje.
geef jouw gedacht eens van aerodynamica.
Posts: 136
@runningupthathill.
Het geen je zegt is waar.
Er bestaan ook open windtunnels ze verslinden echter energie.
Maar ze geven wel een betere gelijkenis hoe het int echt is.
grtzz wim.