user icon

Drie nieuwe speerpunten voor WeRaceAsOne-initiatief van F1 in 2021

  • Gepubliceerd op 11 feb 2021 11:09
  • comments 11
  • Door: Rob Veenstra

De Formule 1 zet het vorig jaar in het leven geroepen WeRaceAsOne-initiatief dit jaar door, zij het in een andere vorm. Draaide het in 2020 nog om de bestrijding van de coronapandemie en ongelijkheid, voor 2021 krijgt het initiatief drie nieuwe speerpunten. De focus verschuift voor komend seizoen naar duurzaamheid, diversiteit en inclusie en de lokale gemeenschap.

De Formule 1, de internationale autosportbond FIA en de teams richten zich daarbij vooral op negen aspecten. Zo wil de koningsklasse van de autosport de weg plaveien voor de introductie van duurzame biobrandstof die ook toepasbaar is in normale straatauto's. In 2030 moet de Formule 1 de netto CO2-uitstoot gereduceerd hebben tot nul en het gebruik van plastic in de pits en paddock dient verminderd te worden.

Wat diversiteit en inclusie betreft spitst het programma zich toe op fondsen voor leerlingen met een moeilijke achtergrond die een studie in de richting van engineering willen volgen, meer aandacht vestigen op de W Series en stageplekken binnen de Formule 1 in het leven roepen voor mensen uit groepen die niet of weinig vertegenwoordigd zijn in de autosport. Daarnaast is de Formule 1 vastberaden om positieve verandering in lokale gemeenschappen teweeg te brengen.

De regenboog verdwijnt uit de uitingen van het WeRaceAsOne-initiatief omdat de nadruk nu op andere onderwerpen komt te liggen. Formule 1-directeur Stefano Domenicali: "Het WeRaceAsOne-initiatief was erg effectief in het vergroten van bewustzijn over sociaal belangrijke kwesties en onze toewijding om bij te dragen aan een positieve verandering. We zijn er erg trots op en de teams hebben het programma volledig omarmd."

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Leuk voor de bühne. Ik wil gewoon spannende races zien

    • + 4
    • 11 feb 2021 - 11:43
    • Mika Kimi

      Posts: 245

      Mee eens hoor en soms vind ik het ook hypocriet, gezien de races in landen als Rusland en China. Tegelijkertijd lopen er nog genoeg racisten en homohaters rond en is bewustwording nog steeds een belangrijk aspect. Beetje dubbel gevoel heb ik erbij.

      • + 2
      • 11 feb 2021 - 13:54
    • Dat hoor ik veel : "China, Rusland en Saudi-Arabië".
      Zet er de VS ook maar bij waar meer dan 500 kinderen weggerukt zijn van hun ouders, en waarvan ze nu de ouders niet meer 'kunnen vinden'.

      • + 0
      • 11 feb 2021 - 14:59
    • Mika Kimi

      Posts: 245

      @f1 benelux
      Dat zal ik zeker niet goed praten en ik denk dat iets dergelijks voor veel westerse landen zal gelden. Maar systematische onderdrukking, dictatuur, (dood)straffen voor homo's en zelfs het uitroeien van bepaalde bevolkingsgroepen (Oeigoeren) gaat nog wel wat verder, in mijn optiek.

      • + 1
      • 11 feb 2021 - 15:05
    • Ik deel je optiek hoor! Daarom gaf ik ook de VS op, ... in elk land is er wel een donker hoofdstuk. Beter zou zijn als de F1 niet aan politiek doet. Mondje dicht en racen!

      • + 2
      • 11 feb 2021 - 15:54
  • De drie juiste speerpunten, naar mijn idee :
    - Ontwikkeling en innovatie moet voorop staan! Weg met 't bevriezen van zo goed als alles.
    - Luidere motoren! Geef de fans waar ze al jaren om vragen.
    - Richt je op 't racen, en niet op dingen die je weekend mooi opvullen.

    • + 0
    • 11 feb 2021 - 15:04
    • Luidere motoren?? Ga je zware tijden tegemoet… Misschien dat ze tzt gewoon een kunstmatig motorgeluid laten horen ,als in 2030 de verbrandingsmotor helemaal verboden wordt… Met de huidige maatschappelijke inclusive, deug en woke maatschappij zal me niet verbazen als motorsporten in elke vorm sowieso gecanceld wordt (zoals dat tegenwoordig heet voor opheffen/ verbieden, niet politiek correct.. )

      • + 0
      • 11 feb 2021 - 20:27
  • Waarom hoor ik hier toch Hammie in, en lees zijn naam nergens. Buigt de Fia/Formule 1 nu ook al voor hem?!
    Ik hoopte dat het bij Mercedes bleef.......😩

    • + 0
    • 11 feb 2021 - 20:57
  • Arie54

    Posts: 3.788

    Ben benieuwd. Lijkt me wel geinig een eskimo in de F1.

    • + 0
    • 12 feb 2021 - 11:13
  • Ik zit als fan eerlijk gezegd helemaal niet te wachten op politieke of maatschappelijke boodschappen of standpunten maar ik wil gewoon spannende races zien.

    • + 0
    • 12 feb 2021 - 12:10

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar