FIA legt coureurs voortaan gridpenalty op na drie reprimandes
- Gepubliceerd op 25 mei 2011 22:10
-
17
- Door: Robin Smeets
Na afloop van de race in Spanje kregen Lewis Hamilton, Jenson Button, Mark Webber en Jaime Alguersuari allen een reprimande van de stewards omdat ze niet genoeg vaart zouden hebben geminderd onder een gele vlag-situatie. Veel mensen vroegen zich af wat het geven van reprimandes voor nut heeft.
Vanaf de Grand Prix in Engeland zullen coureurs die drie of meer reprimandes hebben gekregen van de stewards vijf plaatsen terug moeten op de startgrid van de volgende race. Minimaal twee van die reprimandes moeten gegeven zijn voor een overtreding tijdens het rijden. Verder kunnen stewards ook reprimandes uitdelen aan rijders die bijvoorbeeld te laat zijn op een persconferentie.
Mocht de regel worden goedgekeurd beginnen de coureurs vanaf de Grand Prix in Silverstone allemaal vanaf nul.
Trending nieuws
-
'Red Bull zet alles op alles en doet Verstappen astronomische aanbieding'
De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull Racing blijft de gemoederen bezighouden. In aanloop naar de Grand Prix va...
22 jun 2026 14:09 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
'Williams wil niet wachten op Sainz en Albon: Pérez mogelijk naar Britse renstal'
Williams houdt de ontwikkelingen op de rijdersmarkt nauwlettend in de gaten. De renstal uit Grove zou serieuze intere...
22 jun 2026 15:24 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
Haas geeft Le Mans-winnaar de kans in Oostenrijk
Het team van Haas geeft aankomend weekend in Oostenrijk reservecoureur en Le Mans-winnaar Ryo Hirakawa de kans in de ...
22 jun 2026 14:47
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team McLaren
- Punten 37
- Podiums 0
- Grand Prix 41
- Land GB
- Geb. datum 19 jan 1980 (46)
- Geb. plaats Frome, Somerset, GB
- Gewicht 72 kg
- Lengte 1,82 m
67.104 reacties op McLaren
23 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Jenson Button

Reacties (17)
Login om te reagerenPosts: 630
Hahaha, Ik zou gewoon de hele Formule ! Real Life verbieden, en de coureurs achter een PS3 zetten, en nee ben geen 13 ;)
Regels regels, straks mogen ze het gas nog niet meer intrappen
Posts: 631
Slaat eigenlijk nergens op, er worden reprimades gegeven voor de kleinste dingen. Maar op zich geen slechte regel.. Als er nu maar goede Reprimades gegeven worden, en niet voor elk wissewasje.
Posts: 1.315
Dit is duidelijk een maatregel na gezeur van \'bepaalde\' teams omdat Hamilton in 1,5 jaar al 5 reprimandes (on track) heeft verzameld zonder dat er actie ondernomen wordt. Slaat natuurlijk nergens op die reprimandes. Dus dit is goed, al had het van mij al na 2 reprimandes gemogen.
Posts: 962
Ik weet niet of het goed is eigenlijk. Het is weer iets dat meteen weer nodeloos ingewikkeld gemaakt wordt met \"2 uit drie tijdens het rijden zijn\" enz. Ik kan zo al 5 dingen opnoemen die er al dan niet onder vallen. Als je een pitstop maakt, ben je dan aan het rijden? Als je spint tijdens een warm-up lap en je komt daardoor te laat op de persconferentie, is dat tijdens het rijden? Wat als je je middelvinger opsteekt naar Schumacher terwijl je in de pits gespind bent?
Nee, dit gaat weer een hoop interpretatieproblemen teweeg brengen. Ook lijkt het me een slecht idee reprimandes te geven voor dingen die niet op de baan gebeuren. Voor de fans is vaak niet duidelijk wie wanneer te laat komt. De FIA is zeer slecht in het geven van regels en nog veel slechter in het duidelijk straffen. Die reprimandes zorgden nog voor wat rust, dat niet iedere coureur ineens een tijdstraf van 20 seconden kreeg en Massa de race won. Dankzij die oud-coureurs wordt er reëel gekeken naar de race. Maar dit zijn dan weer dingen buiten de race en geeft veel meer mogelijkheden om dingen te beslissen achter de groene tafel. Onhandig, waardeloos. Geef gewoon GEEN straffen meer achteraf. How about that? Kijk eens uit je doppen tijdens de race FIA!
Posts: 4.499
@ DRF: Dan vergeet je dat Hamilton gestraft is in Maleisie vanwege het feit dat hij al reprimandes had!
Posts: 880
Mooi zo. Anders kun je tot in den treure reprimandes gaan lopen uitdelen. Nu heeft zoiets toch gevolgen.
Posts: 2.567
\"\"ook reprimandes uitdelen aan rijders die bijvoorbeeld te laat zijn op een persconferentie.\"\"
Ik moet heel nodig naar de wc(of iets anders) krijg ik een reprimandes voor??
www.youtube.com/watch?v=6MlsMVzrp2o
Posts: 10.412
wat zijn nu 5 start plaatsen voor de top 10 in deze tijd?
Posts: 930
Wat heeft op tijd zijn tijdens een persconferentie met de race te maken? Vind deze regels te ver gaan, een coureur moet juist een beetje \"stout\" zijn. Toch niet verkeer dat ze er iets tegen doen maar doe dan een boete, bv 5%-10% van de winst dan leren ze het ook wel af. Een gridpenalty kan wel eens ernstige gevolgen hebben voor het WK en dat zijn wou als fans toch niet niet, toch?
Posts: 442
Ferrari international assistance to the rescue!
Posts: 94
Beetje achterhaald, vind je zelf niet?
Posts: 4.499
@ Hessel: Inderdaad, anders gaat Alguersuari Alonso voorbij ....
Posts: 1.016
@ Hessel
Ferrari International Assistance. Op zich leuk gevonden alhoewel ik twijfel of jij het zelf bedacht hebt...
Maar vertel eens even, ga je deze opmerking nu voor van alles en nogwat gebruiken? Bijvoorbeeld wanneer de FIA binnenkort de blown diffusor verbiedt? Wanneer Pirelli zijn nieuwe harde banden toch maar in de shredder gaat gooien? Wanneer Hamilton na zijn zoveelste reprimande eindelijk eens een strafje krijgt? Is het echt allemaal de schuld van Ferrari? Jou leven moet wel ondraaglijk zijn. Doe er iets aan !
Posts: 174
Als er overtredingen zijn moet je die bestraffen en niet telkens die nietszeggende reprimandes uitdelen.
Is de overtreding -zoals laatst- niet zwaar genoeg om een straf te geven, geef dan geen straf.
Reprimandes bevinden zich in een grijze zone tussen een straf geven of geen straf geven en zijn bij deze nooit sluitend.
Daarom; schaf liever de reprimandes af!
Posts: 5.792
Inderdaad,die reprimandes doen de rijders helemaal niks en die 5 plaatsen naar achteren met deze banden zegt ook helemaal niets.Dat zien we iedere race weer.Dat de mclaren Fans hier voor zijn is niet zo gek omdat Hamilton de meeste van die reprimandes heeft gekregen.Ik vind gewoon als iemand de regels overtreed dan moet er een straf volgen.Nu gaan de rijder helemaal bewust de regels schenden omdat er bij na geen straffen tegenover staan.Hamilton is ook een goed voorbeeld omdat hij vaker de regels bewust overschreed omdat hij in calculeerde dat dat strafje wat hij kreeg in geen verhouding stond aan de tijd winst die hij boekte.Met andere woorden als het de moeite waard is overtreed je de regels en daar ben ik op tegen.Het moet zo zijn wanneer je dat doet, je ervoor moet boeten, dus nooit voordeel mag krijgen uit de overtreding.
Posts: 1.754
Dit beperkt het racen. Gelukkig hebben de oud coureurs de stewarts weer op het juiste spoor gezet, maar het beinvloeden van het WK door beslissingen achter de groene tafel is altijd fout. Alleen als de actie levensgevaarlijk is of de auto illegaal kan ik me er wat bij voorstellen maar als ze straks ook in gaan voeren hoe hun haar moet zitten of met hoeveel vrouwen ze naar bed mogen in een seizoen wordt het eng. Teveel contole van bestuurders is nooit goed voor een sport.
Posts: 1.890
als je reprimandes kan blijven verzamelen heeft het weinig zin. Dit is wel goed lijkt me. Net zoiets als gele kaarten bij voetbal, (van mij mogen het er ook twee zijn) als je dr eentje binnen hebt moet je op je tellen passen. Vind wel dat er dan een houdbaarheidsdatum aan zo\'n reprimande moet zitten, want anders achtervolgt zo\'n ding je het hele seizoen, dat lijkt me niet gezond, maar drie races oid lijkt me wel ok.