user icon

Vertrek hoofdsponsor Rokit betekende einde tijdperk Williams

  • Gepubliceerd op 17 sep 2020 10:14
  • comments 25
  • Door: Rob Veenstra

Het vertrek van titelsponsor Rokit eerder dit jaar, leidde tot de verkoop van Williams. Dat bekent Claire Williams, de dochter van oprichter Sir Frank Williams, die beiden de Formule 1 verlaten na de verkoop van het team aan de Amerikaanse investeerder Dorilton Capital.

Uitgeput

In een interview met de Engelse krant The Telegraph zegt Claire: "Ik heb mijn kans gehad en ik heb geen energie meer. Ik wens voor de nieuwe eigenaren iemand die nog de kracht heeft om er alles in te stoppen. Dat ben ik niet meer."

De titelsponsor van Williams, het Britse telecombedrijf Rokit, trok zich in mei terug uit de deal middenin de coronacrisis.

Beloften en corona

Claire Williams zei dat dit de laatste de genadeklap was voor het Britse team, dat al diverse jaren in financiële moeilijkheden verkeerde. "We hadden alle mogelijke bronnen uitgeput. Ik dacht dat het dit jaar echt beter zou worden. We zijn erin geslaagd een nieuwe titelsponsor te vinden die ons de wereld beloofde."

Toen dat uit elkaar viel en het coronavirus toesloeg, was dat het einde van het verhaal. Er was geen manier om daarvan te herstellen. Als die twee dingen niet waren gebeurd, hadden we het gehaald."

Tijd voor gezin en privé

De 44-jarige Williams zei dat ze nu uitkijkt naar een leven buiten de Formule 1 met haar jonge gezin: "Deze sport vraagt ​​veel van je. Ik wil mezelf na deze moeilijke tijd weer opbouwen en erachter komen wie ik ben buiten de Formule 1."

"Ik ben altijd de dochter van Frank Williams geweest. Nu wil ik gewoon mijn eigen persoon worden, kijken of ik dat leuk vind."

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Hopelijk is dat het laatste dat we hoorden van de vrouw die het levenswerk van haar vader heeft verkwanseld.

    • + 1
    • 17 sep 2020 - 10:44
    • stephen

      Posts: 148

      Je kunt ook zeggen dat ze tot het einde volgehouden heeft terwijl andere private teams al omgevallen waren...

      • + 14
      • 17 sep 2020 - 10:48
    • jarka

      Posts: 1.478

      @stingray wees even reel hoeveel privé teams zijn er nog? Niemand red het nog zonder heel veel geld.

      • + 0
      • 17 sep 2020 - 10:54
    • @stingray, wat je nu zegt is absoluut niet waar.

      • + 9
      • 17 sep 2020 - 10:56
    • d@nny

      Posts: 2.616

      Je kunt ook zeggen dat het de vrouw is die de verkeerde beslissingen van haar vader (tevergeefs) heeft geprobeerd te reparerer.

      Begrijp me niet verkeerd, ik denk niet dat ze het uitmuntend heeft gedaan maar het is niet (alleen) haar schuld dat het team staat waa rhet nu staat.

      Wat ik niet snap zijn de (achteraf) leugens die mensen altijd vertellen als er iets gebeurd. Toen Rockit Williams verliet waren er nog persberichten dat ons deed geloven dat dit een beslissing van Williams was.

      Jammer dat het familiebedrijf Williams niet meer bestaat maar ze hadden er in de huidige F1 toch niet meer bovenop gekomen, te ver achterop geraakt en te weinig poen (helaas)

      • + 1
      • 17 sep 2020 - 10:57
    • Arie54

      Posts: 3.889

      @Stingray: Je bent echt een aanwinst met dit soort ongenuanceerde berichten. Lekker doorgaan zo!

      • + 7
      • 17 sep 2020 - 11:01
    • vPutten

      Posts: 1.610

      Zo! Dat is een stevige uitspraak Stingray 68. Ik neem aan dat je die ook heel goed en met ware en bewezen feiten kan onderbouwen. Daarmee bedoel ik dan niet het geroddel wat via de sensatiepers en het geblèr van zichzelf kenners noemende toetsenbordpubertjes.

      • + 5
      • 17 sep 2020 - 11:06
    • MisterED

      Posts: 272

      Misschien ze heeft ze wel gewoon gedaan wat haar vader haar opdroeg.

      • + 1
      • 17 sep 2020 - 11:26
    • Ik kan het geen verkwanselen noemen , het verval was min of meer al onder vaderlief ingezet en ze probeerde goed en kwaad als het ging het beste er nog van te maken .

      Ze zal vast haar portie fouten hebben gemaakt , maar om nu op alles haar de schuld te geven gaat me wel wat ver

      • + 1
      • 17 sep 2020 - 11:56
  • Claire wie...?

    • + 1
    • 17 sep 2020 - 11:16
    • Als je alles een beetje volgt weet je wie Claire is of was :)

      • + 1
      • 17 sep 2020 - 11:41
    • Wielliams

      • + 1
      • 17 sep 2020 - 11:42
    • De dochter van Frank.

      • + 1
      • 17 sep 2020 - 11:46
    • Claire Willemjans...? Doesn't ring a bell... Eclairs ken ik wel :)

      • + 0
      • 17 sep 2020 - 11:47
  • Alle nagels aan de doodskist van Williams heten Claire, geen enkele uitgezonderd.

    • + 3
    • 17 sep 2020 - 11:17
  • "Ik ben altijd de dochter van Frank Williams geweest. Nu wil ik gewoon mijn eigen persoon worden, kijken of ik dat leuk vind."
    Respect dat ze zich zo kwetsbaar/ open heeft uitgelaten ipv alleen maar spierballenpraat. Dat siert haar. Lief.

    • + 5
    • 17 sep 2020 - 11:25
    • Ik denk dat dat het probleem blootlegt....

      • + 0
      • 18 sep 2020 - 19:17
  • StevenQ

    Posts: 7.038

    Toen ik dit scenario eerder schetste werd ik door sommigen nog voor gek verklaard hier, want Rokit zou een betrouwbare partner zijn

    • + 0
    • 17 sep 2020 - 12:57
    • Rokit staat vanaf 2021 op de mercedes toch?

      • + 0
      • 17 sep 2020 - 13:35
    • StevenQ

      Posts: 7.038

      Ook al zou dat zo zijn: ze hebben Williams wel laten stikken

      en dat Mercedes verhaal was een gerucht waar tot nu toe niks van gebleken is, want volgens die geruchten zou dat al in Oostenrijk zijn

      • + 0
      • 19 sep 2020 - 23:58
  • Kubica

    Posts: 4.084

    Was niet eerst het nieuws dat de verbintennis juist door Williams werd verbroken ??🤔

    • + 0
    • 17 sep 2020 - 17:15
  • T vertrek van Rokit was slechts één van de vele nagels in de doodskist. Mijn vermoeden is nog steeds dat Claire als DEPUTY team manager nooit uit de schaduw van Frank heeft kunnen stappen om de benodigde modernisering door te kunnen voeren. Dat gezegd hebbende, ik kreeg wel altijd een Kaltenborn vibe als ik haar hoorde praten.

    • + 1
    • 17 sep 2020 - 22:22
  • Claire heeft het in de gegeven omstandigheden prima gedaan. De identiteit en filosofie van Williams bleef, zoals haar vader wenste, behouden, hoewel natuurlijk allang duidelijk was dat dat geen levensvatbaar concept meer is. Als uitvoerend directeur kan je natuurlijk iets van tegengas geven, maar Sir Frank is uiteindelijk de decision maker. En die heeft een geschiedenis van enkele zeer goede, maar ook een behoorlijk aantal twijfelachtige keuzes. Wat Claire uitstekend heeft gedaan, is dat ze naar het beste naar haar kunnen de toekomst van de renstal heeft veiliggesteld en het familie-aandeel voor een goede prijs heeft verzilverd. Daarmee heeft ze de sport en haar familie een grote dienst bewezen.

    • + 0
    • 17 sep 2020 - 23:51
  • Altijd fan geweest van dit voormalige topteam. Ik laat ze in hun waarde.

    • + 0
    • 18 sep 2020 - 00:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 21 jul 1976 (45)
  • Geb. plaats Windsor, Berkshire, England, Groot Brittannië
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park