user icon

Charles Leclerc houdt de eer hoog voor Ferrari in kwalificatie tijdens hun 1000ste GP: P5

  • Gepubliceerd op 12 sep 2020 17:27
  • comments 18
  • Door: Arjan Hoefakker

Charles Leclerc zorgt ervoor dat er weer iets te juichen valt voor de eerste fans die aanwezig zijn bij een Grand Prix dit jaar. Tijdens de Toscaanse Grand Prix op Mugello zijn zo'n 3000 fans aanwezig, vooral Tifosi. 

Zij zagen Charles Leclerc als vijfde kwalificeren op zaterdag, en dus valt er eindelijk weer een beetje te juichen in Italië na een reeks Grands Prix waarvoor het team zich diep zal schamen. Sebastian Vettel bleef wel worstelen en bleef steken met een teleurstellende veertiende startplaats, al is dat een grote verbetering ten opzichte van de afgelopen races. Leclerc kwam in het derde deel van de kwalificatie wel met geluk tot zijn vijfde tijd: na de spin van Esteban Ocon kon alleen Leclerc zijn snelste tijd verbeteren. 

Charles Leclerc: "Ja, ik ben echt heel erg blij met mijn ronde. Ik heb alles bij elkaar weten te brengen en dat leidde tot P5: dat is ver boven onze verwachtingen. Ik ben zo ontzettend blij", reageert de jonge Ferrari-coureur na afloop. 

Vertrouwen in de auto

"Monza en Spa waren extreem moeilijk voor het hele team. Ik worstelde ontzettend in de auto met weinig downforce, de auto was heel moeilijk in balans te krijgen, maar dat hebben we opgelost en ik voelde mij vandaag heel erg goed in de auto. Er was een gebrek in de algehele prestatie van de auto om te kunnen vechten met de mannen voor ons, maar de balans was goed vandaag en ik kreeg daardoor het vertrouwen. Dat had mijn snelle ronde in de kwalificatie als resultaat." 

Lastige race verwacht

Toch wordt het moeilijk tijdens de race, verwacht Leclerc, aangezien veel auto's om hem heen sterker leken tijdens de langere runs op vrijdag. "Het wordt dus lastig, maar ik ga proberen zoveel mogelijk auto's achter mij te houden, dus ik doe mijn best."

Sebastian Vettel was minder uitgebreid van stof na de kwalificatie, waarin hij veertiende werd. De Duitsers was kortaf. 

Reacties (18)

Login om te reageren
  • sailor

    Posts: 10.414

    Heel erg goed van Charlie , gewoon top

    • + 2
    • 12 sep 2020 - 17:40
    • Snork

      Posts: 11.136

      Yep, heeft het uiterste uit dat hok gestampt.

      • + 1
      • 12 sep 2020 - 18:05
  • Numnum

    Posts: 2.626

    Sohee. Netjes gedaan hoor!

    • + 0
    • 12 sep 2020 - 17:42
  • Zeer strakke kwalificatie van hem. Natuurlijk een klein mazzeltje met de spin van Ocon maar dan nog zeer knap.
    Inhalen schijnt lastig te zijn dus ik verwacht morgen wel een Leclerc treintje.

    • + 0
    • 12 sep 2020 - 17:43
    • snailer

      Posts: 5.237

      Leclerc is erg goed in verdedigen. Maar er zitten wel mercedes motoren achter hem. Ben benieuwd.

      Ik vond Verstappen, Leclerc, Perez en .... Grossjean er wel uitspringen vandaag. Ook wel een beetje in deze volgorde.

      Wat is er toch met Vettel?

      • + 0
      • 12 sep 2020 - 17:48
    • snailer

      Posts: 5.237

      Of misschien toch maar Leclerc als beste....

      • + 0
      • 12 sep 2020 - 17:49
    • Dat vraag ik me ook af wat er met Vettel aan de hand is. Ik hoop dat de RP hem beter ligt.

      • + 0
      • 12 sep 2020 - 17:51
    • Gele vlag van Ocon was idd. een cadeautje voor Leclerc die verder alles uit de wagen heeft weten te halen.

      Vettel is eigenlijk al klaar, heeft geen zin meer, is gedemotiveerd, wordt nog een hele opgave voor hem om het seizoen af te maken.
      Zijn laatste jaar bij Red Bull was ook weinig inspirerend, als regerend kampioen won hij geen enkele race, Ricciardo in dezelfde wagen won 3 races.
      Zal wel de aard van het beestje zijn, zijn vertrek bij Red Bull verdiende ook niet de schoonheidsprijs.

      • + 5
      • 12 sep 2020 - 18:04
    • Snork

      Posts: 11.136

      Bij Vettel is de puf eruit bij Ferrari. Komt ook niet meer terug denk ik.

      • + 0
      • 12 sep 2020 - 18:06
    • @Snork Die auto van Vettel heeft ook geen puf, dat ding gaat al kapot als je ernaar kijkt. Bovendien weiger ik te geloven dat het verschil tussen Leclerc en Vettel zo enorm groot is als we dit hele seizoen al hebben kunnen zien.

      • + 3
      • 12 sep 2020 - 18:21
    • Snork

      Posts: 11.136

      Schwantz, ik neeg ernaar om te denken dat de auto’s verschillend zijn. Maar de enige die daar echt last van heeft is Ferrari zelf. Waarom zouden ze? Om de keuze voor Leclerc te bekrachtigen? Die is al snel genoeg en heeft geen hulp nodig.
      Nee, de puf is er uit. Ook in de samenwerking tussen Vettel en zijn race engineer. Niet echt opbeurende gesprekken tussen die twee. En als het op is in de topsport, dan verlies je de scherpte en dat vertaalt zich in mindere tijden.
      Mijn theorie, ik kan er monumentaal naast zitten.

      • + 0
      • 12 sep 2020 - 18:25
    • Nou ga ik ff een stuk in de tijd @Snork,maar dat zeiden ze bij Benneton in '94 ook over de wagens.
      Waarom zou een team 1 wagen nou op de voorste startrij willen hebben en de andere op plek 14 staat?
      Er zit in nog steeds mensen die zeggen dat Schumacher'illegaal reed en Jos in de legale wagen.
      Ongelooflijk......

      • + 0
      • 13 sep 2020 - 00:33
    • Er zit in, moet zijn zijn.

      • + 0
      • 13 sep 2020 - 00:35
  • NicoS

    Posts: 12.632

    Zat er het hele weekend goed bij, beetje geluk misschien met de spin van Ocon waardoor anderen niet meer de kans kregen om te verbeteren.
    Netjes gedaan, was ook duidelijk blijer met de auto dan op Spa en Monza.

    • + 0
    • 12 sep 2020 - 17:45
  • Heel goed bezig! Ben bang dat het weleens lastig zou kunnen worden om zijn plek te verdedigen. Bij de F3 en F2 hebben velen met de DRS toch een zeer grote kans van slagen.

    Hopelijk toch een goed resultaat morgen. Charles haalt het optimale eruit.

    • + 0
    • 12 sep 2020 - 17:58
  • Super resultaat van Ferrari van een rijder met vertrouwen in het team en eigen kunnen. En zie hier het resultaat.

    • + 0
    • 12 sep 2020 - 19:52
  • Charles pulled another Fernando!

    • + 2
    • 12 sep 2020 - 21:29
    • I adapt my driving style more or less to anything, from go-kart to motorbike to wet, more downforce, less downforce, Pirelli, Bridgestone, Michelin, V8, V6, whatever.

      -Fernando Alonso

      • + 3
      • 12 sep 2020 - 22:40

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 1.428
  • Podiums 56
  • Grand Prix 125
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park