user icon

"Wij moeten onze naam zuiveren" zegt Otmar Szafnauer van Racing Point

  • Gepubliceerd op 08 aug 2020 19:36
  • comments 18
  • Door: Niels Langenberg

Racing Point wil in beroep gaan tegen de straf die het van de FIA heeft gekregen voor de illegale 'brake-ducts' die men op de auto heeft. Szafnauer is van mening dat het team geen enkele fout heeft gemaakt.

De Canadees-Britse renstal is overigens niet het enige team dat in beroep gaat tegen de uitspraak, ook Ferrari, McLaren, Renault en Williams gaan in beroep. "Wij gaan in beroep omdat wij volledig binnen de regels van de sport zijn gebleven. Wij moeten gerechtigheid krijgen en onze naam zuiveren."

"Wij zouden geen 15 punten moeten verliezen en we mogen zeker geen vier ton aan boetes betalen", reageerde de Amerikaan tegen onder andere GPToday.net.

Szafnauer somt zijn redenen op

"Wij mogen niet vergeten dat wij helemaal geen onderdelen van Mercedes hebben gekregen. We hebben het proces ook niet verkort, we hebben geen geld gewonnen door onderdelen te kopen."

"Wij hebben ook onze eigen brake-ducts ontworpen. In de Formule 1 draait alles om het tot het uiterste benutten van de voorschriften. Je moet kijken naar wat er niet geschreven staat om de voorschriften te kunnen uitbuiten. Als wij een goede auto hebben gebouwd, wil dat niet zeggen dat we iets verkeerd hebben gedaan", sloot hij af.

Reacties (18)

Login om te reageren
  • JaapB

    Posts: 1.196

    Als ik heel eerlijk ben hoop ik dat Racing Point dit wint want dit is toch wat we allemaal willen dat teams buiten de top 3 ook gewoon aansluiting kunnen vinden door slim te kopiëren?
    Moet je voorstellen dat Ferrari dit jaar niet was teruggevallen en dat ook Haas en Sauber gewoon beter zijn dan hebben we toch topwedstrijden?

    • + 3
    • 8 aug 2020 - 20:12
    • Nee hoor.

      Dat dan weer wel.

      • + 0
      • 8 aug 2020 - 20:30
    • Lees je wel eens een commentaartje? Dan zou je weten dat "we dat niet allemaal willen". Het is- naar mijn mening- zelfs een domme keuze om openlijk, ongelimiteerd kopieren toe te staan. F1 is een constructeurskampioenschap. Als alle teams in dezelfde, gekopieerde auto rijden dan kan je het kampioenschap (dus de F1) wel opdoeken, want dan is bij aanvang van elk seizoen al duidelijk welke constructeur wint. Op die constructie is op zich niks tegen, alleen heet het dan Porsche cup, Renault Cup, F3, F2, of whatever.

      • + 2
      • 8 aug 2020 - 20:36
    • De twee zinnen van je reactie hebben niets, nul-komma-nul met elkaar te maken.

      • + 0
      • 8 aug 2020 - 20:38
    • De dag dat het prijzengeld uitbetaald wordt op basis van de posities van de rijders in plaats van de constructeurs ben ik het helemaal met je eens.

      • + 0
      • 8 aug 2020 - 21:14
    • JaapB

      Posts: 1.196

      Ik denk onder aan de streep dat de top teams nog steeds de betere mensen zowel rijders als ontwerpers en dergelijke en dat ze dus uiteindelijk altijd beter moeten kunnen zijn dan een team als Racing Point of Sauber.

      Ik denk dat nu elk jaar 10 teams gewoon het wiel weer opnieuw uitvinden en dat is naar mijn idee ook niet altijd het beste.

      • + 0
      • 8 aug 2020 - 22:08
    • Mike#27

      Posts: 42

      En ze moeten een betere rijder nemen. Wat een held Hulkenberg. Ik vind het jammer dat de Hulk altijd een 'talent' is gebleven en nooit een echte kans heeft gehad. Vraag me af wat hij dan klaar had gespeeld. Op een of andere manier is hij vergelijkbaar met Bottas maar ik denk dat hij meer rauw talent heeft. In ieder geval komt hij het geluk tekort (of hoe je het ook wilt noemen) dat bijv. een Perez en zelfs een Stroll wel hebben gehad in hun carriere. Ik blijf erbij dat ik hem graag naast Max had gezien in de RB. Dan had RB in ieder geval een stuk meer punten gehad afgelopen seizoenen en Max ook. Overigens niet per se ten nadele van Albon, hij is ook sympathiek maar waarschijnlijk te vroeg in de RB gekomen (zoals er wel meer zijn overigens).

      Hoe kijken jullie hier naar? Een groot team brengt ook meer in een rijder naar voren en dat hebben sommigen nodig denk ik.

      • + 0
      • 9 aug 2020 - 06:30
  • Naam zuiveren?
    Welnee!
    Gewoon een andere naam aannemen;
    Aston Martin klinkt wel mooi.
    En als Mercedes stopt als fabrieksteam mag je ongelimiteerd MB onderdelen gebruiken en is er jiks aan de hand.
    Misschien wil mede-eigenaar Toto tegen die tijd ook wel weer teambaas spelen.

    • + 0
    • 8 aug 2020 - 20:28
  • Slim kopieëren is wat anders dan iets op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. Op en over het randje van de reglementen? Dikke prima, maar wanneer je over het randje gaat en gesnaaid wordt, moet je gewoon op de blaren zitten.

    • + 1
    • 8 aug 2020 - 20:31
    • Precies, Ferrari, Renault, Mclaren en Williams geven tig miljoen uit om hun onderdelen te ontwikkelen, en RP heeft toevallig exact dezelfde brake ducts als de 2019 Merc ontwikkeld? No way!

      • + 2
      • 8 aug 2020 - 22:04
  • Numnum

    Posts: 3.714

    Maar hoe werkt het dan?
    Stel je ontwikkelt een brake duct op eigen houtje.
    Moet je dan alle teams af om te kijken of er misschien niet te veel overeenkomsten zijn met andermans ontwerp?

    • + 1
    • 8 aug 2020 - 21:24
    • JaapB

      Posts: 1.196

      Denk dat de vraag is of je een brake duct kunt maken alleen gebaseerd op foto's en dat de FIA nu heeft gezegd die dingen lijken teveel op die van Mercedes en dat ze dus niet alleen hebben gekopieerd van foto's maar dat er wellicht wel iemand is geweest die heeft gezegd hier heb je de complete tekening?

      • + 0
      • 8 aug 2020 - 22:10
  • Er spookt een andere gedachte door mijn hoofd, namelijk dat Vettel bijna rond leek te zijn met RP/AM. Maar wat als deze copy-saga een staartje krijgt en AM daardoor in 2021 misschien helemaal geen goede bolide heeft omdat ze zelf een wagen vanaf 0 moeten bouwen? Dan is het voor Vettel misschien helemaal niet aantrekkelijk om voor AM te tekenen.

    Toch hoop ik dat Vettel er sowieso heen gaat (maar dan wel dat Perez ergens onderdak vindt, bijvoorbeeld bij Haas ten koste van Grosjean). Vettel loopt er niet lekker bij. Koppie omlaag, schouders hangen... dit gun je hem ook niet. Het blijft een groot kampioen en uiterst sympathieke vent. Ik gun hem wel een waardig afscheid en mijn part is dat in een roze Mercedes.

    • + 2
    • 8 aug 2020 - 22:10
    • Waarom zou AM van 0 moeten beginnen? Alsof de 'kennis' ineens verloren gaat omdat ze weten dat er iets niet legaal was.

      • + 0
      • 8 aug 2020 - 23:20
    • De FIA heeft zichzelf, zeker voor wat betreft de RP20, een zodanig rad voor de ogen gedraaid dat ze daar eigenlijk niets meer over kunnen zeggen.

      De RP20 kan, inclusief de gewraakte brake duct achterzijde, prima als basis dienen voor de 2021-Aston Martin.

      • + 0
      • 9 aug 2020 - 00:11
    • @RUTH
      Zo had ik er nog niet over nagedacht maar daar zit zeker wat in inderdaad!

      • + 0
      • 9 aug 2020 - 09:53
  • En ondertussen heeft niemand het meer over Ferrari en de FIA deal.

    • + 0
    • 8 aug 2020 - 23:12
    • Ja, jij dus. Maar ook niet jij alleen. Wordt nog wel degelijk her en der genoemd in de reacties. En terecht.

      • + 0
      • 8 aug 2020 - 23:41

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land US
  • Geb. datum 13 aug 1964 (57)
  • Geb. plaats Romania, US
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar