user icon

Racing Point/Aston Martin ambieert de rol van reuzendoder

  • Gepubliceerd op 28 mei 2020 13:19
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra

Het team van Racing Point probeert al jaren met een bescheiden budget tegen de gevestigde orde op te boksen. Dat lukt de renstal vrij aardig, gezien de vierde plaatsen in het constructeurskampioenschap in 2016 en 2017 toen het nog Force India heette. In 2021 breekt een nieuw tijdperk aan. Niet alleen voor het team, dat omgedoopt wordt tot Aston Martin, maar ook voor de Formule 1 met de invoering van een budgetlimiet.

Dat moet het voor Racing Point/Aston Martin alleen maar makkelijker maken om het leven van de topteams zuur te maken. De renstal is immers al gewend aan het opereren met een lagere begroting en kan zich opwerpen als reuzendoder, stelt technisch directeur Andrew Green in de Formule 1-podcast Beyond the Grid. Hij verwacht dan ook dat het team onder de nieuwe reglementen aan kan haken bij de top drie.

"Als je me vorig jaar gevraagd had of we ons personeelsbestand uit zouden moeten breiden van 450 naar 800 personeel om een kans te maken, dan had ik ja geantwoord. Maar nu niet meer", begint Green. "In het huidige klimaat en met de nieuwe regels die op komst zijn hoeft dat niet. De grote teams zijn nu dinosauriërs; je moet als organisatie nu klein, flexibel en efficiënt zijn. Dat is juist onze kracht."

Reuzendoder

Dat maakt Racing Point/Aston Martin bij uitstek geschikt om de topteams Mercedes, Red Bull Racing en Ferrari te verschalken. De verhoudingen veranderen; het is niet langer een kwestie van David tegen Goliath. Green "Wat de financiële reglementen betreft, die bewegen onze richting op. De nieuwe regels zullen ons in staat stellen om ons te meten met wat voorheen de grote teams waren, want in de nieuwe situatie zijn er geen grote teams meer. Ze moeten afschalen en op ons niveau opereren."

Reacties (15)

Login om te reageren
  • PWNieuw

    Posts: 606

    MB geeft veel geld uit aan titelwinnende auto en RP bespaart door die te kopiëren. Als RP net zoveel geld had als RB, MB en Ferrari, dan hadden ze echt wel het team uitgebreid.

    • + 0
    • 28 mei 2020 - 13:41
    • Nja, die gekopieerde wagen heeft nog geen meter geraced.

      Heb altijd gevonden dat RP (FI vroeger) zeer knappe dingen toonde met veel beperktere middelen. Daar doe ik mijn hoedje voor af en ik mag het team wel.

      De BYTG episode is overigens best interessant met leuke anekdotes over Perez, Schumacher, E. Jordan en Stroll Sr.

      • + 1
      • 28 mei 2020 - 15:52
    • AUDI_F1

      Posts: 1.784

      Met een gekopieerde auto loop je altijd een jaar achter op de koploper en zul je nooit naar de nr. 1 status kunnen groeien.

      • + 0
      • 28 mei 2020 - 19:03
    • Die Mercedes kopie is ondertussen ook alweer een ouw barrel geworden...

      • + 0
      • 29 mei 2020 - 07:52
  • Snork

    Posts: 11.761

    Ik denk ook dat RP snel geen RP meer is, maar een hybride tussen Mercedes en RP, met Aston Martin als merk op de motorkap. Ze trekken steeds meer kennis uit Mercedes en ik denk dat Wolff na dit jaar overstapt en daar de regie gaat voeren zoals hij dat tot op heden doet bij Mercedes. En dan wordt het vanaf 2022 met nieuwe reglementen en compleet nieuwe auto's een serieus team voor op de grid.
    Ik hoop wel dat tegen die tijd dat roze van de auto's af is, vind ik niet om aan te gapen.

    • + 1
    • 28 mei 2020 - 14:11
    • Ik vind dat roze eigenlijk wel verfrissend, niet om de kleur roze, maar puur omdat ik het zwart en grijs wel gezien heb....

      • + 3
      • 28 mei 2020 - 14:26
    • Juist dat roze heb ik geen bezwaar tegen. Beetje felle lawaai kleur mag gerust met alle zwarte witte of grijze auto's op de grid. M'n enige bezwaar is dat een stoeltje voor Lance nodig is om het team op de grid te houden

      • + 3
      • 28 mei 2020 - 14:30
    • Dat roze onderscheidt de auto vd rest. De kleur roze als blouse, viltstift of tafellaken vind ik niet bepaald mooi haha, maar zo als in deze livery vind ik het absoluut cool. Het is ook echt een 'total livery' zoals vroeger.

      • + 1
      • 28 mei 2020 - 15:00
    • Snork

      Posts: 11.761

      Gelukkig valt over smaak niet te twisten :-)! Het valt in ieder geval inderdaad wel op.

      • + 1
      • 28 mei 2020 - 15:21
    • Weinig problemen met het roze. Wel met het feit dat ze zo goed als dezelfde livery bleven gebruiken terwijl de naam van het team veranderd was.

      • + 0
      • 28 mei 2020 - 15:45
    • Ik vind roze 'n mooie kleur, maarja, ik ben wel 'n beetje gay.

      • + 0
      • 28 mei 2020 - 17:10
  • door een winnende auto over te nemen van 2019... ik bedoel...

    • + 0
    • 28 mei 2020 - 15:22
  • Stroll is gewoon goed bezig....laat RP maar aansluiting bij de top vinden. Alleen maar mooi.

    • + 0
    • 28 mei 2020 - 16:23
  • d@nny

    Posts: 2.611

    "Dat lukt de renstal vrij aardig, gezien de vierde plaatsen in het constructeurskampioenschap in 2016 en 2017 toen het nog Force India heette"

    Dat lukte toen alleen omdat ze meer geld uitgaven dan hun budget. Daarom moesten ze ook gered worden.

    • + 0
    • 28 mei 2020 - 17:20
  • Mercedes AMG Petronas krijgt straks een andere naam en roze livery. Voor de rest blijft alles bij het oude, op het #1 zitje na dan

    • + 0
    • 28 mei 2020 - 20:20

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar