Yas Marina Circuit in Abu Dhabi krijgt banking in bocht 9
- Gepubliceerd op 25 apr 2011 19:52
-
11
- Door: Robin Smeets
Het Yas Marina Circuit lag na de Grand Prix van 2010 onder druk vanwege de kleine hoeveelheid inhaalacties. Volgens het Britse Autosport krijgt het circuit nu zelfs een heuse banking. De negatieve camber bij het uitkomen van bocht 9 zal worden omgebogen naar een kleine banking, waardoor de coureurs beter moeten gaan inhalen op dat punt.
Verder zal de chinane bij bochten 5 en 6 breder worden gemaakt, waardoor er meerdere racelijnen mogelijk zijn. Ten slotte zullen bocht 13 en bocht 14 samengevoegd worden en zal er één doordraaiende linkerbocht gemaakt worden.
Trending nieuws
-
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (11)
Login om te reagerenPosts: 631
Het klinkt goed, ik ben benieuwd.
Misschien een domme vraag, maar wat is een banking?
Posts: 2.250
Is dat niet zoals in China, waar die eerste bocht naar rechts in sector 3 lichtjes scheef gaat voor het lange rechte stuk en ook zoals op de ovals? Of ben ik helemaal verkeerd? :p
Posts: 11.414
Zoals op een oval ja. Banking is dat de weg scheef staat. Dat kan \"negatief\" zijn waarbij je dus van de weg af vliegt als het ware, of positief dat je op het asfalt gedrukt wordt.
Ik heb het overigens nog nooit \"camber\" zien/horen noemen (zoals in het artikel). Dacht dat dat meer betrekking had op de hoek van de banden tov. de weg.
Posts: 2.049
Ja inderdaad waar ze de baan naar een kant laten hellen. Als mijn intuïtie juist is, is dit om de middelvliedende kracht op te vangen waardoor de auto\'s steviger op de baan zijn gedrukt en zo meer grip hebben.
Posts: 3.091
@ Patrick,
Button gebruikte het vorig jaar om de bochten 11 en 12 (geloof ik) op het Korean International Circuit uit te leggen. \"Positive\" en \"Negative\" camber. En het komt wel eens vaker voorbij.
OT: Ik denk niet dat deze aanpassing nodig is. Met DRS en KERS zal het ook op Yas Marina mogelijk zijn om in te halen.
Als er dan veel ingehaald wordt is het nog maar de vraag of dat met de regelementen van vorig jaar ook mogelijk was geweest.
Het voordeel van een Banking is er niet alleen voor de achtervolger.
Posts: 11.414
@Baron,
Ja het komt op hetzelfde neer, maar normaal gesproken hebben ze het bij camber toch over de banden en banking over de baan. Weet ook niet waarom. Wellicht zit er toch een subtiel vershil in de twee termen?
Posts: 963
Dat is de de hellingshoek van het asfalt.
Posts: 6.927
Kenney, je hebt het goed ;)
Posts: 6.927
Overigens, turn 9 is het uitkomen van de chicane tussen de 2 lange rechte stukken. Ik zie zelf de toegevoegde waarde van een banking in die bocht niet omdat het niet volgas uitaccelereren is..
Posts: 3.091
Na bocht negen is het gewoon volgas door 10 naar 11. Bocht 10 is zo flauw dat ze daar echt wel volgas gaan.
Posts: 207
Wel es een amerikaanse indicar race gezien op een oval ?
De baan loopt helemaal op in de bochten, sommige motorcircuits hebben (hadden) dit ook. b.v. de TT baan.
Die schuine kant heeft meerdere benamingen. In Assen hadden ze het altijd over \"verkanting\" nu dus banking.
Maar het komt op het zelfde neer.
Je kan echt \"piu\" harder door een bocht met een oplopende hoek.
Inderdaad het komt door centrifugaal krachten.
Voldemort. Knort deze keer niet. (nog niet)