user icon

NOS wijdt uitzending Andere Tijden Sport aan historie Grand Prix op Zandvoort

  • Gepubliceerd op 17 jan 2020 08:34
  • comments 7
  • Door: Bjorn Smit

De Formule 1 keert komende mei na 35 jaar afwezigheid terug op Circuit Zandvoort. Aanstaande zondag is daarom een aflevering van Andere Tijden Sport gewijd aan de historie van de Grand Prix op Zandvoort.

Zandvoort en Nederland waren tussen 1952 en 1985 een reguliere stop voor het Formule 1-circus. Grootheden als Juan Manuel Fangio, Jack Brabham, Jackie Stewart, Niki Lauda, Alain Prost en Ayrton Senna raceten allemaal minimaal een keer mee tijdens de Nederlandse Grand Prix, maar na 1985 verdween de race van de kalender. In 2020 keert de Formule 1 echter terug.

Om de terugkeer van de Nederlandse Grand Prix op de Formule 1-kalender te vieren, zendt de NOS aankomende zondag 'een half uur lang autosportgeschiedenis' uit. "De redactie van Andere Tijden Sport is in de archieven gedoken en dat leverde een fraai document op rondom de Grand Prix van Zandvoort, die tussen 1952 en 1985 gehouden werd", meldt de nieuwsomroep op haar website.

Hoe de uitzending er inhoudelijk exact uit gaat zien, is nog niet bekend. Afgaande op de inleidende video op de website van de NOS lijkt het echter aannemelijk dat er zowel sportieve hoogte- als dieptepunten getoond zullen worden. De uitzending is op 19 januari om 22.05 uur te zien op NPO 1.

 
Andere Tijden Sport - We gaan naar Zandvoort

Als je van de Formule 1 houdt, mag je dit niet missen! Andere Tijden Sport keert terug naar de hoogtijdagen van de Formule 1 op Zandvoort. We gaan naar Zandvoort! Zondag 19 januari om 22:10 uur op NPO 1.

Geplaatst door Andere Tijden Sport op Dinsdag 14 januari 2020

 

Reacties (7)

Login om te reageren
  • Top! Staat genoteerd!
    Wat een beelden, wat een podium bij die laatste NL gp, Lauda, Prost en Senna

    Waarom had ik de F1 toen nog niet 'ontdekt'? Was daar graag bij geweest

    • + 0
    • 17 jan 2020 - 08:40
    • Ik ook maar was ten tijde van de laatste dutch GP in 1985 slechts 4 jaar oud... in juli 1985 was ik nog wel in Zandvoort op familiebezoek want daar wel eens foto's van gezien maar van het circuit laat staan F1 had ik toen waarschijnlijk nog nooit gehoord haha.

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 09:09
  • Ik kan me nog het fatale ongeluk van Roger Williamson in 1973 herinneren. Ik keek live denk ik altijd, maar ik weet niet of dat toen al echt het geval was. Marshalls stonden onwetend naar de brandende auto van Roger Williamson te kijken en een andere coureur (David Purley) ging blussen. Dat deed hij niet goed omdat hij de brandblusser in een keer leeg spoot. Williamson was omgekomen, verstikt door het vuur, niet door het ongeluk zelf (dat laatste is van Wikipedia).

    Ik zag het in zwart-wit, maar het is een zwarte bladzijde en Ik zal het nooit meer vergeten.

    • + 0
    • 17 jan 2020 - 09:05
    • Duffeling

      Posts: 147

      Volgens mij heeft Andere tijden (sport?) hier al eens een aflevering aan gewijdt.

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 22:22
    • Dan moet ik dat eens opzoeken. Bedankt.

      • + 0
      • 18 jan 2020 - 11:01
    • Ik weet dat in ieder geval later de nl gp wel op nl tv werd uitgezonden. Van die Eurovisie uitzendingen. Maar 73 was ik nog te klein omme iets van te herinneren. Die race met dat ongeluk staat wel op YouTube en er is idd ook een docu over. Ook op yt

      • + 0
      • 19 jan 2020 - 07:46
  • Net uitzending gekeken. Was 1 lange collage van beelden uit de rijke NOS archieven. Voor mij meest opvallende beelden die ik niet eerder gezien had:

    1 Interview met Ecclestone midden jaren 80 waarin hij aangaf graag op het mooie circuit te blijven maar dat er dan wel geld bij moest.

    2 Wilson Fittipaldi die zijn verloren wiel ging halen in de hekken van de panoramabocht.

    3 Dennis Hulme met zn Mclaren op het strand van Zandvoort.

    Fantastisch, dankjewel NOS!

    • + 0
    • 19 jan 2020 - 22:59

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar