user icon

Pirelli: "F1-auto's worden in 2021 absoluut niet net zo langzaam als F2-bolides"

  • Gepubliceerd op 09 jan 2020 17:15
  • comments 14
  • Door: Bjorn Smit

Pirelli gelooft niet dat de Formule 1-auto's vanaf 2021 amper sneller zullen zijn dan de bolides in de Formule 2. Dat vertelde Pirelli-baas Mario Isola in gesprek met RaceFans.

Racing Point-CEO Otmar Szafnauer uitte die zorg na de bekendmaking van de nieuwe reglementen. Ross Brawn verwierp die claim al door te stellen dat Racing Point het effect van de reglementswijzigingen niet zo uitgebreid onderzocht heeft als de concurrentie en ook Isola gelooft daar niets van. "Ik ben het er niet mee eens, omdat de huidige Formule 1-auto's tien tot 12 seconden per ronde sneller zijn dan een Formule 2-bolide."

Isola weet dat de auto's in de Formule 1 vanaf 2021 wel langzamer gaan worden door de aerodynamische ingrepen, die erop gericht zijn de downforce te verminderen en het makkelijker te maken voor de coureurs om duels uit te vechten. In de buurt van de Formule 2-auto's zullen ze echter niet komen. "De reglementen zijn niet ontworpen om snellere auto's te krijgen", verklaart Isola.

"Dat was het doel in 2017, maar niet in 2021. Het doel is heel anders, want er moeten auto's komen die racebaar zijn en inhalen en acties op de baan mogelijk maken, terwijl het downforceverlies bij het volgen van een auto verminderd wordt. Dat zijn allemaal positieve aspecten voor de Formule 1."

De auto's worden in 2021 ook zwaarder en samen met de vermindering van de downforce zal dat zorgen voor langzamere rondetijden, maar Isola denkt dat dit niet meer dan een aantal seconden gaat kosten. "Het kan een aantal seconden schelen, maar ze zullen niet langzamer worden dan de Formule 2. Als een F1-auto in 2021 twee of drie seconden langzamer is dan de huidige auto's maar we wel een betere show hebben, is er dan iemand die daar problemen mee heeft?"

Reacties (14)

Login om te reageren
  • "Het kan een aantal seconden schelen,´

    Let maar op: Ook deze wagens gaan gewoon sneller zijn dan de wagens van nu. een aantal seconden? Never nooit niet. Op monaco gaan er geen baanrecords worden gereden maar ik denk op de rechte stukken dat ze juist weer sneller zijn, En in de bochten daar vinden ze ook wel wat op.

    Iedereen dacht ook dat er dit jaar maar weinig records werden gereden door die nieuwe voorvleugels. Ze zijn alleen nog maar sneller geworden....

    • + 0
    • 9 jan 2020 - 17:35
    • Snork

      Posts: 11.878

      Aerodynamisch concept voor de 2021 wagens is radicaal anders. Is dus niks van te zeggen.

      • + 0
      • 9 jan 2020 - 19:18
    • mario

      Posts: 8.301

      Ze zullen in eerste instantie wel langzamer zijn denk ik, maar aan het eind van het seizoen zal het verschil met 2019 misschien al wel helemaal nul zijn.... Dat is het vaak met nieuwe reglementen, maar de ontwikkelingen gaan zeker met nieuwe reglementen erg snel.....

      • + 0
      • 9 jan 2020 - 20:18
    • Ach ja, in het begin van het seizoen leveren ze wat in en aan het einde zijn ze weer even snel.

      • + 0
      • 9 jan 2020 - 21:53
  • in het begin zullen ze misschien een fractie snelheid inboeten, maar ze zullen snel weer op dit niveau zitten.
    Rondetijden zeggen mij persoonlijk weinig, het oogt allemaal te eenvoudig en clean, zie liever dat de coureurs wat meer stuurbewegingen nodig hebben om een snelle ronde aan elkaar te knopen, en dat er beter mee te racen valt zodat we wat meer actie zien..

    off topic, erg jammer dat het nieuwe seizoen Drive to Survive niet wat eerder op Netflix verschijnt, dat had die leegte tenminste wat opgevuld, las elders nml dat het weer vlak voor Melbourne verschijnt net als vorig jaar

    • + 1
    • 9 jan 2020 - 17:49
    • Rimmer

      Posts: 8.558

      Wat maakt het uit.
      Als ze hem vanavond uitbrengen ga je toch kijken en na twee avonden kijken heb je alle afleveringen gezien. Moet je alsnog twee maanden wachten tot Melbourne.

      • + 0
      • 9 jan 2020 - 18:54
    • Dit dus, Gewoon vlak voor de wintertesten zou perfect zijn.

      • + 0
      • 9 jan 2020 - 19:00
    • P. Clemenza idd ze zouden gewoon week op week een aflevering moeten lanceren. Heb je iets te doen in de winterstop en voor de non-f1 fans die gewoon netflix rondkijken... ook voor hen is het dan toch aantrekkelijker om bijvoorbeeld een Melbourne te kijken na alle afleveringen te hebben gevolgd. Plus... door een juiste clifhanger blijft toch iedereen wel aflevering op aflevering kijken.

      • + 0
      • 9 jan 2020 - 21:40
    • wat Rimmer zegt daar zit ook wat in, zodra de serie erop staat is de koek met een avondje of 2 bingen ook weer op......
      De afleveringen van Drive to Survive hebben niet echt een cliffhanger.
      Heb thuis nog wel de film Cliffbanger liggen trouwens, die ga ik v/h weekend weer eens kijken

      • + 0
      • 10 jan 2020 - 07:40
  • Snork

    Posts: 11.878

    2-3 seconden langzamer zien wij niet. Competitie juist wel.

    • + 1
    • 9 jan 2020 - 19:19
    • Precies en van zien moeten we het hebben, horen zal nooit meer terugkomen. Ja John Deere on steroids geluid. Grappig hoe die geluids apocalypse afsterft na een paar jaar en wat loze beloften van de sport aan de fans en het is weer goed. En door. Nu zwaarder en langzamer omdat snel licht en competitief onhaalbaar is. De ooit compromis loze sport is heel ver weg nu.

      • + 0
      • 9 jan 2020 - 22:04
  • "De auto's worden in 2021 ook zwaarder en samen met de vermindering van de downforce zal dat zorgen voor langzamere rondetijden"

    Nog zwaarder dan nu? Dat lijkt me een slechte zaak. Ik hoop ook dat de lengte en breedte van de auto's afneemt tbv meer ruimte om in te halen. Over de afmetingen voor 2021 heb ik nog niets vernomen.

    • + 0
    • 10 jan 2020 - 00:40
    • Die paar centimeter breder maakt echt niet uit met inhalen, waar mensen die gedachte vandaan halen snap ik niet. Die smalle auto’s waren juist lelijk en uit het verband gerukt....

      • + 0
      • 10 jan 2020 - 06:46
    • Dat de auto´s zwaarder worden had ik ook nog niet eerder vernomen. Ik vraag me af waar dat extra gewicht door wordt veroozaakt, misschien de grotere diameter van de velgen?

      • + 0
      • 10 jan 2020 - 08:37

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar