user icon

Flavio Briatore keert niet terug in Formule 1: "Ik heb Ferrari twee keer afgewezen"

  • Gepubliceerd op 31 dec 2019 15:50
  • comments 24
  • Door: Bjorn Smit

Flavio Briatore zal niet meer terugkeren in de Formule 1. De voormalig teambaas van Benetton/Renault stelt dat het onmogelijk is om voor een tweede keer de wil en motivatie op te brengen om succesvol te zijn als teambaas.

Tot september 2009 was Briatore de teambaas van Renault, dat daarvoor door het leven ging als Benetton. Op dat moment moest hij aftreden, nadat de Crashgate door de ontslagen Nelsinho Piquet aan het licht werd gebracht. Briatore verdween daardoor noodgedwongen uit de Formule 1. Hoewel zijn levenslange schorsing werd kwijtgescholden, heeft de Italiaan geen ambities meer om terug te keren in de Formule 1.

"Ik wil niet meer terugkeren in de Formule 1, omdat je eigenlijk maar één keer de motivatie en wil kan opbrengen voor zo'n project. Het is een trein die maar één keer langskomt en dan moet je er alles aan doen om er zoveel mogelijk uit te halen", vertelde Briatore. "Ik sliep in mijn F1-tijd zelfs in de fabriek. Ik had een slaapkamer naast mijn kantoor om zo min mogelijk tijd te verliezen."

Zijn gehele Formule 1-loopbaan was Briatore de teambaas van Team Enstone, dat eerst als Benetton en later als Renault door het leven ging. Meermaals heeft de inmiddels 69-jarige Italiaan aanbiedingen van andere teams gekregen om terug te keren in de Formule 1, maar daar is hij dus niet op ingegaan. Er is één team dat hij zelfs twee keer afgewezen heeft.

"Of ik naar Ferrari wil?", herhaalt Briatore de vraag van Autosprint. "Nee, bedankt. Ik heb ze in het verleden al twee keer afgewezen. Ook heb ik bij twee andere teams, die momenteel op de grid staan, een afwijzend antwoord gegeven toen ik de vraag kreeg of ik een rol op me wilde nemen."

Reacties (24)

Login om te reageren
  • RBH2019

    Posts: 2.828

    Yeah right.

    • + 2
    • 31 dec 2019 - 15:56
    • Zal wel andersom zijn........Flavio is nou niet bepaald een vooruitgang voor je reputatie.

      • + 1
      • 31 dec 2019 - 22:17
    • De beste man heeft diverse teams naar de wereldtitel geholpen ...

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 12:41
    • RBH2019

      Posts: 2.828

      Dat waren andere tijden...

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 12:55
  • Ik geloof hem wel. Lijkt mij een kwal maar hij is wel een goede manager geweest. En dat hij aanbiedingen heeft gehad geloof ik ook wel. Hij zegt alleen niet wanneer... Kan ook 2005/2006 zijn geweest...

    • + 0
    • 31 dec 2019 - 15:58
  • josdaboss

    Posts: 381

    Zou goed bij die Italiaanse paarden passen. Een beetje valsspelen was hij goed in..

    • + 7
    • 31 dec 2019 - 16:12
  • Die levenslange schorsing van die strakgetrokken clown had nooit opgeheven mogen worden.

    • + 6
    • 31 dec 2019 - 16:23
    • Tja zo zijn er meerdere destijds op de hoogte geweest en lopen nu nog door het paddock rond

      • + 1
      • 1 jan 2020 - 12:48
    • @M@ximumOverdrive, of die nog steeds rondlopen in het paddock weet ik niet , maar ik denk wel dat je naïef bent wanneer je gelooft dat de huidige teambazen allemaal transparant handelen.

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 13:57
    • @Spielberg

      Tuurlijk zijn t geen heilige boontjes , maar wagens bewust laten crashen om teamgenoten in het zadel te helpen ging wel erg ver natuurlijk .

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 16:19
  • Van welke coureur was hij nou ook alweer de manager? ;)

    • + 1
    • 31 dec 2019 - 16:52
    • Een flink aantal jongens die bij Enstone gereden hebben. Trulli, Alonso, Kovalainen, Piquet Jr. sowieso. Webber ook overigens. En die heeft daar niet gereden.

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 18:13
    • O, ik zie dat Webber wel getest heeft bij Benetton. Dus dan zal daaromheen wellicht een deal gemaakt zijn.

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 18:14
  • Arie54

    Posts: 3.655

    Kleurrijk type, die destijds prima paste bij de redelijk vrijgevochten F1.

    • + 0
    • 31 dec 2019 - 17:36
    • F1 was ook in die tijd niet bepaald vrijgevochten. Hij was ook gewoon teambaas onder Renault.

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 18:15
  • De sluwe vos! Hij heeft natuurlijk gelijk. In de F1 is het alles of bijna niets. Ja hij speelde vals. @Arie54 heeft een punt. Flavio paste in de tijd waarin niet de zogenaamd correcte multinationals de strijd streden. Zijn tijdperk is voorbij. Jammer, maar als Verstappen fan ben ik eerlijk gezegd blij dat Flavio niet in het andere kamp zit. Met respect voor de oude vos die zijn haren ingekort maar nog niet verloren heeft.

    • + 0
    • 31 dec 2019 - 18:42
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Ja, hij speelde vals: maar was wel een prachtig figuur in de paddock!

    • + 0
    • 31 dec 2019 - 22:12
  • Jammer ik denk wel dat hij de ideale teambaas voor Ferrari zou zijn..

    • + 1
    • 1 jan 2020 - 01:32
    • Maximo

      Posts: 6.706

      Ik denk dat je gelijk hebt.

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 11:09
  • Flavio is wat dat betreft net Bernie, 2x afgewezen betekend 2x niet dat gekregen wat hij ervoor over zou hebben.
    Flavio is niet vies van geld verdienen en het levert em blijkbaar niet voldoende op om zich te commiteren en op basis daarvan maakt hij de inschatting dat hij nooit meer zal terugkeren op de grid.
    Daarnaast is de man niet meer de jongste en heeft hij zo’n 30 jaar in de heksenketel van de F1 geleefd, hij weet wat ervoor nodig is en is misschien reëel dat hij dat niet meer wil/kan opbrengen.

    Flavio is betrapt, maar er zijn genoeg kunstjes door allerlei figuren in het verleden van de sport geflikt ten koste van de ene coureur in voordeel van de andere, vraag maar aan Rubens en zijn oude teambaas is nu president van de FiA.

    • + 0
    • 1 jan 2020 - 14:54
  • John6

    Posts: 5.130

    Zijn tijd is gewoon over, en Alonso ook, wat betreft de F1, mogen nog wel 40 artikelen erover maken maar daar komt echt geen verandering in.

    • + 0
    • 1 jan 2020 - 16:32
    • John6

      Posts: 5.130

      Zijn tijd is geweest, daar zit niemand meer op te wachten, hoe en wat hij gedaan heeft weet uiteraard iedereen wel.

      • + 0
      • 2 jan 2020 - 00:33
  • Briatore heeft een bepaalde reputatie, maar het is natuurlijk onzin om te stellen dat hij helemaal niets kan. Hij mag dan wel 70 zijn, maar we weten allemaal dat hij een zeer goede manier heeft om jong te blijven.

    Briatore heeft een talent als het gaat om het maken van beleid waarbij hij details kan negeren en het brede plaatje kan zien. De details heeft hij dan weer mensen voor. De manier waarop hij met mensen om kan gaan schijnt ook uniek te zijn.

    Hij heeft meerdere kampioenschappen op zijn beleids-CV staan. Dat is niet voor niets. Bedenk je dat zowel bij Renault als bij Benetton hij zeker niet het hoogste budget had (beiden Enstone, maar toch andere financiers). Ik ben ook wel benieuwd of hij de tornado die Alonso bij verschillende teams altijd was, wèl onder controle wist te houden. Over die eerste periode heb ik weinig gehoord iig als het om problemen gaat.

    • + 0
    • 1 jan 2020 - 18:01
    • Overigens zeg ik niet dat Briatore de man is die je nu moet hebben natuurlijk. Daarvoor kleeft simpelweg te veel aan de man. Maar wellicht dat Ferrari hem niet gevraagd heeft als teambaas, maar in een consultancyrol bijv.. En/of misschien dat het al heel lang geleden is. Want er staat niet dat de vraag gekomen is na zijn vertrek. Ik kan me voorstellen dat Briatore sowieso meer een man is de onafhankelijk wil opereren. En bij Ferrari zit je natuurlijk altijd met de hele organisatie erachter. Ferrari, maar ook FCA, toen nog FIAT. Enstone valt wel onder Renault, maar opereert zelfstandig. Het helpt ook wel dat het in Engeland zit terwijl Renault HQ in Frankrijk zit.

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 18:05

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land IT
  • Geb. datum 12 apr 1950 (71)
  • Geb. plaats Verzuolo, Italy, IT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar