Hamilton helemaal in de wolken na overwinning
- Gepubliceerd op 17 apr 2011 12:11
-
38
- Door: Kees Schooneman
Vlak voor de race zag het er voor Hamilton helemaal niet goed uit. De McLaren was pas vlak voor het sluiten van de pitstraat race klaar. De McLaren had problemen met opstarten, waardoor er op het laatste moment nog gesleuteld moest worden om deel te kunnen nemen aan de race. Net op tijd reed Hamilton naar de startopstelling, waardoor de Brit gewoon vanaf de derde startplaats kon deelnemen aan de race. Dat Hamilton de race wist te winnen geeft deze zege nog wat meer glans.
Ik ben helemaal in de wolken, begint Hamilton. Voor mijn gevoel is het heel lang geleden dat ik op het bovenste treetje van het podium heb gestaan. Ik ben trots en dankbaar voor al het harde werken. Ik hoop dat we dit vaak kunnen herhalen, aldus Hamilton.
Hamilton had ten opzichte van Sebastian Vettel een extra setje zachte banden, omdat hij in de kwalificatie een run minder had gereden. Doordat Hamilton een setje banden meer had kon de wereldkampioen van 2008 Vettel passeren en op die manier de eerste overwinning van het jaar binnen halen.
Ik denk dat onze tactiek ons ontzettend heeft geholpen. Door een run minder te doen in de kwalificatie hadden we voor de race een extra setje nieuwe banden. Daardoor konden we veel tijd winnen ten opzichte van coureurs die niet over dat extra setje beschikten. De pitstops verliepen perfect en het team heeft ontzettend hard gewerkt. De auto was geweldig. Dit voelt heel goed, vervolgt Hamilton.
Hamilton zegt dat hij, na de problemen met zijn auto vlak voor de race, niet bang is geweest om de grid niet te halen: Voor de start kende ik geen moment angst. Ik weet niet precies wat er precies aan de hand was, maar er werd flink gesleuteld aan de auto. We hadden maar een paar minuten om alles te repareren. Ik bleef rustig, want ik kon er toch niets aan doen. Ik had vertrouwen in het team, dus bleef kalm onder de situatie., aldus de McLaren coureur.
Ten slotte zegt Hamilton dat er nog veel werk te doen is om het gat met Red Bull Racing te dichten. Vooral in de kwalificatie valt er nog genoeg te verbeteren.
We hebben nog een lange weg te gaan. Vooral in de kwalificatie is het gat nog groot. Daar moeten we nog veel progressie boeken om voor de Red Bull coureurs te kwalificeren. Onze race snelheid is vrij goed. In de race liggen we niet ver meer achter, besluit Hamilton
Trending nieuws
-
Mercedes-coureurs onthullen flink probleem aan Verstappen
Mercedes-coureurs George Russell en Andrea Kimi Antonelli hebben een zeer zware Grand Prix van Oostenrijk achter de r...
28 jun 2026 17:10 -
Verstappen blijft kritisch ondanks tweede plaats: "Dat voelde niet goed aan"
Max Verstappen beleefde een ijzersterke race tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in Spielberg. De Red Bull Racing-co...
28 jun 2026 17:54 -
Mekies ziet progressie bij Red Bull: "Sterkste race van het seizoen"
Laurent Mekies heeft genoten van de Grand Prix van Oostenrijk. Zowel Max Verstappen als Isack Hadjar kenden een sterk...
28 jun 2026 17:36 -
Russell dolgelukkig na overwinning: "Het is alweer een tijdje geleden!"
George Russell heeft de Grand Prix van Oostenrijk gewonnen. De Mercedes-coureur heeft zijn auto van pole position naa...
28 jun 2026 16:50 -
Antonelli zelfkritisch na kostbare foutjes
WK-leider Andrea Kimi Antonelli haalde opgelucht adem na afloop van de Grand Prix van Oostenrijk. Hij had het niet ma...
28 jun 2026 16:54
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Ferrari
- Punten 3.648
- Podiums 136
- Grand Prix 239
- Land Groot Brittannië
- Geb. datum 7 jan 1985 (41)
- Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,74 m
483.802 reacties op Ferrari
66 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lewis Hamilton
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.680 reacties op McLaren
163 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (38)
Login om te reagerenPosts: 2.567
De OPDRACHT VAN MCLAREN EN WHITMARSH vanaf NU::::
Niet voluit gaan in kwalificatie. Lekker maar 10 rondes rijden. Banden sparen. 2. Altijd 3 stops GAAN
PLEASEEEEEEEEEEEE
Posts: 3.471
Verdiend gewonnen. Het was een mooie race met een aantal briljante inhaalacties! Lewis was toch wel de smaakmaker deze race. Gefeliciteerd aan de McLaren en Hamilton fans!
Posts: 7.033
Het leek wel alsof Lewis het WK binnenhaalde zo blij waren Lewis en heel het Mclaren team! Veel mooier om te zien dan dat vingertje van Vettel.
Posts: 2.263
dat is jou mening..
Posts: 20
mooie race ...mooie overwinning.
Hopen dat ze aansluiten bij rbr .....ferrari ook nog wat werk.
Ze hebben 3 weken tijd .......ben nieuwsgierig wie er het meest progressie maakt.
Posts: 20
ja die vinger was ik verleden seizoen al moe maar wees gerust want ik roep al een tijdje dat rbr die voorsprong niet behoud door het seizoen heen.Vandaag had ie die vinger al ingeruild voor een beteuterd gezicht.
Ik zie zelfs ferrari het ze nog moeilijk maken ook al lijkt dit op het moment niet zo.
Posts: 235
Vergeet Ferrari nou eens man, Laat Ferrai nou maar eens kijken of ze Reneault & Mercedes kunnen pakken, anders kunnen ze seizoen 2011 al afschrijven zoals F. Briatore eerder al zei
Posts: 11.414
\"Vandaag had ie die vinger al ingeruild voor een beteuterd gezicht.\"
ROFL!
Posts: 4.499
@ boabreeder: Vettel was gewoon erg blij met zijn 18 punten... Het was een goede race voor een kampioenschapskandidaat die strategisch ongelukkig was. Geen beteuterd gezichtje maar een brede grijns (die ik persoonlijk liever ook niet zie).
Posts: 235
@ Patrickl, ik zag op BBC dat hij 2 vingers opstak
Posts: 3.145
Guttierrez, ik heb zelf de gehele tijd naar BBC gekeken en heb Vettel geen \'2\' vingers op zien steken.
Posts: 11.414
Valt me overigens 100% mee dat Hamilton gewoon kon racen zonder dat die banden er veel eerder mee ophielden.
Wel heel slim van Hamilton om zich meer te focussen op de race dan op de kwalificatie. Dat zullen nu toch wel meer coureurs gaan doen.
Posts: 235
Ik denk dat meerder teams dit nu ook gaan doen, telkens 1 snelle stint en klaar, we hebben vandaag we gezien waarom, en ik heb de herhaling op RTL7 gezien en daar vertelde Olav Mol dat ze bij McLaren Hamilton een contract willen bieden waar 1 miljard pond (of euro, weet niet meer precies) inclusief sponsor geld
Posts: 11.414
Is hij er niet mee in de war dat ze Hamilton de \"billion dollar\" atleet noemden bij de start van zijn carriere?
Posts: 3.145
Ik dacht een paar dagen geleden te lezen dat McLaren op het punt staat om Button en Hamilton een contract aan te bieden tot en met 2015 ter waarde van 100k euro.
Posts: 4.499
@ Mika4ever: 100k voor 4 jaar? dat is 25k per jaar..., dat is minder dan ik verdien. Ik denk dat je misschien 25 miljoen per jaar bedoelt...
Posts: 102
Perfect!!
Inderdaad, heel calculerend weekend geraced. Niet helemaal koste wat kost voor de pole willen gaan. Monaco,Hongarije zijn weer een ander verhaal natuurlijk. Mclaren heeft geleerd van de vorige race! Super inhaalacties gezien. En RBR is te verslaan! Super race van Webber niet te vergeten!!
Posts: 5.792
Geweldige race en verdiend gewonnen.Fantastisch. patrickl, alonso krijgt steeds meer gelijk als het om de race strategie gaat en niet zoals altijd was de Q
Posts: 11.414
Ja, dat was wel de hoop als het inhalen makkelijker zou zijn. Moet zeggen dat ik ook heel blij ben dat de angst dat de banden het racen compleet onmogelijk zouden maken toch wel (deels) ongegrond lijkt. Het banden sparen blijft nog steeds 90% van de activiteit, maar Hamilton heeft toch flink wat auot\'s in kunnen halen zonder noemenswaardige schade voor de banden.
Wat ik dan wel vreemd vind is dat Hamilton zegt dat het zo geweldig was dat hij een extra setje zachte banden over had, maar het verschil heeft hij volledig gemaakt in zijn laatste stint op de harde band. In die laatste 15 ronden trekt hij toch dat gat van 10 seconden naar Button en gaat hij Vettel voorbij.
Wellicht dat het dan toch meer met de setup te maken had dan met die banden.
Posts: 4.499
@ patrickl: De set-ups van de twee McLarens zijn compleet verschillend, dat was vandaag duidelijk te zien toen Hamilton vlak achter Button zat. Ze hebben zelfs twee verschillende merken remmen op de auto zitten!
Posts: 3.145
M4U Racing, volgens mij heb je verkeerd dat Button en Hamilton ieder een ander merk remmen hebben, een andere compositie kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar al zouden ze verschillende merken remmen hebben, dit zal zeer waarschijnlijk op verzoek van de coureurs zijn en wordt er niet \'n coureur benadeeld met \'n ander merk remmen.
Posts: 4.499
@ Mika4ever: Ik was ook verbaast. Maar op de BBC toonde ze de verschillen nadat Coulthard het opmerkte en vervolgens werd het uitgezocht. Het bleek dat de beide coureurs een voorkeur hebben voor een ander merk.
Posts: 11.414
Dat was bij Brawn GP inderdaad ook al zo. Barrichello kon niet overweg met het remmateriaal waar Button mee wilde rijden. Toen kreeg Barrichello uiteindelijk andere remmen. Volgens mij ook van een andere leverancier.
Posts: 2.418
Ik dacht nog ff dat het fout ging toen hij voor z\'n 1e stop iets te lang buiten bleef, maar het is toch goedgekomen. :) Rosberg was juist best vroeg binnen voor nieuwe banden.
Ze moeten nog een goede balans vinden voor de pitstops. Aan de ene kant moet je eigenlijk voor de \'cliff\' naar binnen, want daar heb je dan weer voordeel van omdat je alleen de hele tijd goede banden hebt en geen banden die al beginnen te slijten (zie Rosberg op het begin). Aan de andere kant is dat ook weer een nadeel, want op het eind kom je dan in de problemen. :P
Posts: 5.397
Hij heeft mijn hele weekend goed gemaakt doordat eindelijk iemand anders bovenaan het podium stond. McLaren zal het gat gaan dichten met Redbull, daar heb ik vertrouwen in.
Posts: 3.145
Ik heb ook echt genoten van deze dag, een geweldige overwinning van onze boy Lewis!
Wat de uitslag zou zijn geweest als Vettel een 3 stopper gedaan had weet ik niet, RBR is zeer zeker het snelste team op dit moment.
Daarom kan ik me voorstellen dat dit voor Lewis een zoete overwinning is.
Posts: 11.414
Button had dezelfde strategie als Hamilton en die verliest uiteindelijk van Vettel. Van Hamilton ook trouwens.
Al was dat wellicht ook hoofdzakelijk door zijn flat spot (en dus vroege stop) in de derde stint.
Zal mij benieuwen of dat gezeik over hoe geweldig Button met de banden om kan gaan nu een keer over is. Dit is al de zoveelste keer dat hij zijn banden verkloot tijdens de race of kwalificatie.
Posts: 4.499
@ patrickl: Heb je het interview met Button gezien na afloop (op de BBC)?
Posts: 2.263
Zoveel beter is die RB niet in de races.
Posts: 1.966
Mooie race gereden en verdiend gewonnen...Ook mooi emotioneel momentje na de race;)
Posts: 3.145
Wat dan? :)
Posts: 4.499
@ Mika4ever: Ik denk dat NathieF1 doelt op Hamilton die toch vrij emotioneel was vlak voordat hij het podium op moest. Hij moest moeite doen om zijn traantjes binnen te houden...
Posts: 1.265
Prachtige race. Echt de race naar zijn hand gezet. Dat Mclaren de juiste strategie had hielp wel maar hij heeft het IMO voornamelijk aan zich zelf te danken.
Als je ziet hoe makkelijk hij voorbij de andere ging (Button/Rosberg/Massa/Vettel) terwijl andere daar meedere ronden over deden of zelfs er helemaal niet voorbij kwamen. Dat heeft ervoor gezorgd dat hij de race heeft gewonnen. Daarom ben ik fan van hem. Zolang je hem een goede wagen geeft gaat hij er vol voor. Ondanks het rommelige begin in de pitstraat en het einde van de eerste stint. Heeft hij zich gewoon koel gehouden en prachtig naar voren gestreden. Dit is wel een van de betere drives die ik van hem heb gezien.
Mooi om te zien BTW dat teamgenoten wel fair kunnen vechten. Kunnen teams als Red Bull en Ferrari een voorbeeld aan nemen.
Posts: 1.653
Noem je dat vechten wat Button doet?
Posts: 4.499
@ James: Hamilton heeft toch aardig veel tijd verloren achter Button...
Posts: 5.792
Dat is juist het verschil in banden normaal zou dit natuurlijk niet zo makkelijk gaan.Wel een beetje met de benen op de grond blijven aub.Als je nieuwere banden hebt haal je iedereen in daarintegen is er niks aan te merken op de geweldige race van Hamilton.Dat zag toch ook duidelijk aan Webber.
Posts: 9.925
Sport is emotie, well done Lewis.
Posts: 4.499
Indeed