user icon

Gasly ziet F1 Esports groeien: "Het niveau ligt enorm hoog"

  • Gepubliceerd op 13 sep 2019 12:53
  • comments 20
  • Door: Bjorn Smit

Pierre Gasly was eerder deze week te gast bij het eerste live-evenement van de F1 Esports Pro Series. De coureur van Scuderia Toro Rosso was erg onder de indruk van het niveau in de online raceklasse.

Woensdag werd het derde seizoen van het officiële Esports-kampioenschap van de Formule 1 afgetrapt met drie races. Debutant David Tonizza van het eveneens debuterende Ferrari werd de grote winnaar met twee zeges en een derde plek, terwijl Frederik Rasmussen namens Red Bull de derde race wist te winnen. Gasly zag hoe het spektakel zich ontvouwde in de game F1 2019.

Wat Gasly opviel is hoe clean er gereden werd in de Esports Pro Series. Daar waar online lobby's meestal eindigen in een grote puinhoop, is dat bij de profs niet het geval. "Ik ben altijd enorm onder de indruk van het niveau van de jongens door de manier waarop ze racen. Het is heel clean. De lijnen die deze gasten rijden zijn ongelooflijk. Het is puur races met slechts millimeters ruimte ten opzichte van de muur", vertelde Gasly aan Autosport.

Gasly was vooral onder de indruk van hoe de F1 Esports-coureurs inhalen. "Wat ik erg mooi vond om te zien is hoe ze de inhaalactie voorbereidden - ze leggen goed op de batterijen en energie. Het is allemaal gepland en je kan duidelijk zien wanneer iemand zichzelf voorbereidt op zo'n actie. Het racen is bijna spannender dan bij ons en het is erg leuk om naar te kijken.

De F1 Esports Pro Series heeft volgens Gasly een mooie toekomst voor zich liggen. "Er zijn zoveel mensen bij betrokken en dat is waarom ik denk dat het niveau in de F1 Esports dit jaar hoger is dan vorig jaar, terwijl het ook volgend jaar weer hoger zal zijn. Het is behoorlijk spannend en interessant om naar te kijken op dit moment en ik zou graag meer betrokken raken in deze wereld."

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Naja, het is ook ongebruikelijk om daar te zeggen datie er geen reet aan vond...

    • + 0
    • 13 sep 2019 - 13:04
  • astridf1

    Posts: 332

    Misschien vast voorbereiden op een carriere daar? (Sorry, inkoppertje)

    • + 0
    • 13 sep 2019 - 14:01
  • walter33

    Posts: 700

    Vroeger had je kerels zoals Berger,Lauda,nu zijn het jongetjes die gamen leuker vinden

    • + 1
    • 13 sep 2019 - 15:14
    • Waar moet de F1 het geld in de toekomst gaan halen denk je? Bij de generatie die nu aan het gamen is ...

      Ik voorspel iig een interessante toekomst voor mixed reality. On the spot in VR mee kunnen rijden met jouw favoriete coureur. Of een top e-sports coureur virtueel mee laten rijden met een echte F1 race. Via algoritmes en AI kan je veel oplossen...

      Ok, de V12, V10 en V8's zijn verleden tijd .. maar de betrokkenheid gaat net via mixed reality alleen maar toenemen. En een gesynthetiseerde V10 kun je er naar wens bij mixen .. in-app purchase ;-)

      • + 0
      • 13 sep 2019 - 16:21
    • DizMizzer

      Posts: 1

      ff huilen Walter.

      Deze "jongetjes" die gamen zijn alsnog geweldige racers die precies weten hoe ze hun auto in F1 moeten afstellen en hoe ze circuits moeten rijden om het snelst te zijn. Als je een simracer in een raceauto stopt en hem wat oefen sessies geeft om te wennen, zal hij evensnel zijn als iemand die alleen gekart heeft en daarna door is gegaan naar Single seat of endurance.

      • + 0
      • 13 sep 2019 - 16:21
    • diz, Haha echt niet hoor. Ik kan mannetjes van 100 kilo die best goed kunnen ''simmen'' maar gooi ze in een echte wagen en de g-krachten zijn wel voelbaar.

      • + 0
      • 13 sep 2019 - 17:14
    • verfuktf1

      Posts: 511

      Vergeet Jan, Piet, Joris en Corneel niet.

      • + 0
      • 13 sep 2019 - 20:22
    • @walter33:

      Pure armoede idd. Kijken naar andere mensen die een computerspelletje spelen. Bij de konijnen af.

      • + 2
      • 13 sep 2019 - 22:42
    • @RogerZzz,
      Ik snap daar ook geen puist van, wat voor gewicht er tegenwoordig aan dat 'Esports' gehangen wordt, de lijnen tussen het échte werk en VR blijven vervagen, tijd dat ze alle elektronische hulpmiddelen van de wagens afhalen zodat het voor een normale sterveling onmogelijk is om een F1 te besturen, nog even en een computer wizkid kan zijn F1 debuut maken zonder ooit aan een vd opstapklasses te hebben deelgenomen....
      Compleet van de ratten besnuffeld..........
      En ja, ik ben ouderwets! :-)

      • + 0
      • 14 sep 2019 - 08:35
    • Welke elektronische hulpmiddelen bedoel je dan ? Een F1 heeft geen elektronische hulpmiddelen voor zo ver ik weet.

      • + 0
      • 14 sep 2019 - 09:16
    • anti-stall systeem, verregaande telemetrie, engine mapping en ga maar door..
      in de basis terug naar de wagens van begin jaren 90 waarmee o.a. Ayrton Senna streed, fysiek alles moest aanspreken om de wagen het circuit rond te sturen, met zijn rechtervoet spelend om het vermogen op het asfalt te krijgen...
      Daar had/heb ik ontzag voor.
      Beginnende coureurs moeten zich in het zweet werken, vuile klauwen hebben van het sleutelen aan d'r kartje, niet als een of andere nerd achter een beeldscherm gamen en vinden dat ze heel wat zijn...
      Maar nogmaals, dat is de mening van een ouderwetse Clemenza die bang is dat de sport haar glans kwijtraakt

      • + 0
      • 14 sep 2019 - 09:40
    • Ik dacht dat je hulpmiddelen voor het besturen/rijden bedoelde. Telemetrie en engine mapping zou ik daar niet direct onder scharen. Anti stall misschien wel maar dat helpt natuurlijk niet tijdens het rijden. Wat ik nog zou kunnen bedenken is het onboard kunnen verstellen van de rembalans. Maar dan houdt het wel een beetje op.

      In het verleden reden ze juist met veel meer (elektronische) hulpmiddelen. Tractie control, stabilty management, actieve vering, ABS, launch control.

      Dat die auto's zwaarder waren om te besturen wil niet zeggen dat ze ook moeilijker waren om te besturen of minder hulpmiddelen hadden.

      • + 0
      • 14 sep 2019 - 10:12
    • Engine mapping voorkomt nou juist dat de coureur zich kan onderscheiden met zijn rechter voet, het controleren van het vermogen..
      Klopt wat je zegt aangaande elektronische hulpmiddelen, dat nam toen al een vlucht vandaar dat ze in 94 de hulpmiddelen in de ban deden.
      Of de wagens in z'n algemeenheid vroeger moeilijker waren dat laat ik in het midden, het zal best zo zijn dat de F1 anno 2019 een ander soort moeilijkheid met zich meebrengt met al die instellingen, mappings en weet ik vele wat meer, niet voor niets lijkt het stuurwiel in niets op vroeger.
      Wat mij persoonlijk wél aansprak is dat de sport mechanischer was en veel fysieker dan nu..
      Maar nogmaals, ik zal ermee moeten leven want dat is nu eenmaal de technologische 'vooruitgang'

      • + 0
      • 14 sep 2019 - 10:19
    • Nu laat je het een beetje overkomen alsof engine mapping een soort tractie control is. Dat is natuurlijk niet zo. Engine mappings zijn gewoon verschillende afstellingen voor de motor ECU. Bv in mapping 'A' levert de motor 'B' torque bij 'C' pedaal input en 'D' RPM, en voor engine map B zijn die waarden dan weer net wat anders. Deze instellingen zijn puur om de performance en driveability van de motor te fijn tunen aan de situatie. Het is niet zo dat de coureurs simpel het pedaal in trappen en dat de mapping de rest doet. Dat gevoel met de rechter voet is nog steeds nodig. Ondanks die mappings misschien wel meer dan ooit gezien het gigantische koppel en vermogen dat de hedendaagse motoren leveren.

      • + 0
      • 14 sep 2019 - 11:22
    • @P.Clemenza:

      Haha, je verwoordt precies het duivels dilemma waar elke F1-fan mee worstelt: de balans tussen mens en machine!

      Dat is waarschijnlijk ook waarom mensen problemen hebben met periodes van dominantie binnen de sport, zoals tegenwoordig met Hamilton en in het verleden met Vettel en nog daarvoor natuurlijk met Michael...

      Ross Brawn zegt daar het volgende over:

      "We were pretty convinced that he would have won the Championship that year, because I think we had the best car. Eddie Irvine took it to the last race, which shows you that if we could do that with Eddie, we could have done it with Michael.”

      Excerpt From: Ross Brawn. “Total Competition.” iBooks.

      Dat boek is echt een aanrader btw! :-)

      • + 0
      • 14 sep 2019 - 14:18
  • Hahaha, heerlijk die zure reacties van de dinosauriërs op deze site m.b.t. gamen.

    Heb regelmatig met Lando en Max gereden, is toch mooi man.

    • + 1
    • 14 sep 2019 - 08:11
    • dat is schitterend en ik ben oprecht heel erg blij voor je...

      Maar waarom zouden anderen die interesse moeten delen, leg me dat eens uit..

      Ik zie gamen nog steeds als een vorm van vermaak ipv een serieuze aangelegenheid, en gezien het realisme van de games snap ik de interesse van F1 coureurs, probleem is dat een heleboel paupers met een nep stuur en pedalen tegenwoordig ook al denken dat ze F1 coureur zijn.

      • + 0
      • 14 sep 2019 - 09:59
    • Geen idee waarom anderen die interesse zouden moeten delen. Maar blijkbaar zijn er toch genoeg mensen die het doen.

      Dat jij dat niet kan of wil begrijpen is prima. Ik ben niet van plan om te proberen je over te gaan halen ofzo. Het zal een generatie kloof zijn misschien.

      Ik doe het puur voor de hobby en ben ook niet in de waan dat ik hierdoor een echte F1 kan besturen. Dat is natuurlijk onzin.

      • + 0
      • 14 sep 2019 - 10:33
    • @SnelleJongen:

      Ach, het is maar net wat je bestempeld als 'zuur'. Het feit dat de maatschappij atleten op het schild hijst als lichtend voorbeeld voor de jeugd en toonbeeld van deugdzaamheid is al twijfelachtig. Voor succesvolle sportieve carrière blijken bepaalde karaktereigenschappen die over het algemeen als negatief dan wel onwenselijk worden bestempeld uiterst waardevol. Bijna ieder groot kampioen is op enig -cruciaal- moment een schurk geweest.

      Wat er echter voor pleit om atleten wél op het schild te hijsen, is hun bewonderenswaardige vermogen om onder grote druk ten overstaan van een miljoenenpubliek een mentale én fysieke topprestatie te leveren en de discipline om hun gehele leven in dienst te stellen van deze prestaties. Voor bijvoorbeeld een Cristiano Ronaldo of Rafael Nadal, die zich aan onderwerpen aan een ijzeren regime, kan ik slechts het hoofd buigen.

      Als het mij een dinosauriër maakt dat ik datzelfde respect niet op kan brengen voor een bleke krielkip achter een spelcomputer, dan is dat maar zo.

      • + 0
      • 14 sep 2019 - 14:03
    • *bestempelt

      • + 0
      • 14 sep 2019 - 14:29

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Coureursprofiel

  • Team Alpha Tauri
  • Punten 205
  • Podiums 2
  • Grand Prix 66
  • Land FR
  • Geb. datum 7 feb 1996 (25)
  • Geb. plaats Rouen, FR
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar