Officieel: Stewards laten HRT niet racen in Albert Park
- Gepubliceerd op 26 maa 2011 12:33
-
38
- Door: Robin Smeets
Liuzzi en Karthikeyan reden in de kwalificatie vanochtend pas hun eerste serieuze rondjes met de nieuwe F111. Daarbij waren ze meer dan 107% verwijderd van de snelste tijd in Q1 die door Sebastian Vettel werd gereden. Strikt gezien kwalificeerde HRT zich hiermee dus niet voor de race.
Het team diende echter na afloop van de kwalificatie een verzoek in bij de FIA om alsnog deel te nemen aan de race vanwege 'uitzonderlijke omstandigheden'. Echter, de stewards hebben besloten dat het Spaanse team alweer huiswaarts kan gaan. Zij zullen morgen niet deelnemen aan de Grand Prix van Australië.
Trending nieuws
-
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 1.480
- Podiums 56
- Grand Prix 161
- Land DE
- Geb. datum 3 jul 1987 (38)
- Geb. plaats Heppenheim, DE
- Gewicht 62 kg
- Lengte 1,75 m
281.401 reacties op Aston Martin
57 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sebastian Vettel
Team profiel
- Team naam HRT
- Basis Madrid, Spanje
- Daniel Ricciardo 22
12.655 reacties op HRT
0 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over HRT

Reacties (38)
Login om te reagerenPosts: 3.145
Het gat was ook wel echt belachelijk groot, erg jammer.
Posts: 7.033
Ja veel te groot. Het heeft ook voor HRT zelf geen enkele zin want het is een missie zonder target. De sponsors van HRT zullen er niet zo blij mee zijn.
Posts: 917
Je vergeet één ding.
Ze hebben maar één echte sponsor, dus dan moet je enkelvoud gebruiken. ;)
Posts: 917
\'uitzonderlijke omstandigheden\'
Gaat dit weer over de bovenmenselijke prestatie die de mensen bij HRT hebben geleverd door veel te laat klaar te zijn met de wagen, niet te testen en de wagen, jawel, op tijd in elkaar gezet te hebben voor 6 rondes in vrije trainingen?
Zeer uitzonderlijk, maar dan op een negatieve manier.. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik het veel, maar dan ook veel erger had verwacht.
Posts: 562
Haha je hebt helemaal gelijk.
Posts: 2.418
Wel zielig voor de monteurs ook. Ze werken keihard, krijgen misschien al een tijdje geen salaris meer (volgens een bericht pas geleden) en dan zien ze zelfs hun eigen auto\'s niet op de baan. :p
HRT bespaart hiermee wel kosten. Ze kunnen nu net zo goed te pitcrew ontslaan, want ze komen toch niet aan racen toe. Als die gasten nog salaris kregen, dan scheelt dat weer voor HRT. :P
Posts: 211
@Np-F1: Haha...touché! :)
Ze halen de 4de GP niet dit jaar. Dit gaat van kwaad naar erger gaan.
Hopelijk kan er volgend jaar een nieuw team een licentie bekomen. Met een serieuze structuur ten minste.
Posts: 1.265
Goede beslissing. De wagens waren qua tempo nog langzamer dan GP2 wagens (Dallara). Formule 1 is geen liefdadigheids sport.
Posts: 2.250
En terecht natuurlijk, ze houden hun shakedown in de kwalificatie en verwachten dan nog medelijden te krijgen. Ze hielden zelfs de Virgins op in kwalificatie, dat zegt al genoeg!
Posts: 567
Terecht en zie ze wel te onder gaan als ze de komende paar races niet kwalificeren! Stelletje prutsers!!!
Posts: 10.089
HULDE!!
Posts: 271
HRT zie ik nog wel vertrekken dit seizoen.
Posts: 3.471
Ik zou er niet rauwig om zijn hoor. Alleen voor de monteurs heb ik medeleven..
Posts: 75
Helaas een terechte beslissing van de FIA. De 107% regel is niet zomaar opgesteld en het zorgt ervoor dat er geen rijdende chicanes meedoen aan races.
Posts: 94
Het is vooral onbegrijpelijk dat die auto niet klaar was voor de vrije trainingen... Hoe kan je nu in kwalificatie voor het eerst echt buiten komen met je auto en verwachten dat je achteraf nog een uitzondering kan bekomen op de 107%-regel. Hadden ze vanaf VT1 meegereden hadden ze sowieso veel dichter gezeten (nu is het gewoonweg onmogelijk dat ze een setup hadden) en hadden ze allicht wel de uitzondering bekomen.
Posts: 1.408
Ze hadden beter thuis kunnen blijven. Dit leek echt nergens op en dat zal voor de verantwoordelijken binnen het team toch geen verrassing zijn.
Posts: 1.982
\"Daarbij waren ze meer dan 107% verwijderd van de snelste tijd in Q1 die door Sebastian Vettel werd gereden.\" Lijkt me niet. Als men meer dan 107% van 83,529 seconden verwijderd was van 83,529 seconden deden ze 89,376 seconden langer over een rondje dan Vettel. Dan was hun kwalificatierondje dus 2:52:905 minuten??? Dat kan ik met een Twingo ook.
Posts: 20
Volgens mij moet hun tijd vallen binnen de 7% van de pole.Dus zouden ze 5,84703 seconden langer over een rondje mogen doen dan Vettel. Ze liggen er dus uit maar ook de Virgins halen het niet. Mogen zij wel racen?
Posts: 1.308
@Cuba
De Virgin\'s vallen gewoon binnen de 107%.
Posts: 20
Help me dan even, 1,07*83,529 seconden is volgens mij 89,376 oftewel 1 minuut 29,376 seconden. Volgens mij waren de Virgins langer onderweg.
Posts: 594
@CUBA
ze meten de tijd van Q1 niet Q3
de snelste tijd van de redbulls in Q1 was 1.25 nog wat geloof ik
daar meten ze dan de 107% mee
omdat de virgins ook in die sessie rijden
anders zou het oneerlijk zijn.
want dan zou het kunnen dat de weersomstandigheden en baantemperatuur veel beter zou kunnen zijn in Q3
daarom wordt er gemeten in Q1
Posts: 3.091
Het gaat inderdaad om de Q1 tijden. Faalt een coureur/team om in die sessie binnen de 107% te komen dan kan uitsluiting volgen. Echter wordt er dan wel eerst gekeken naar de vrije trainingen. Als ook uit de trainingen blijkt dat een coureur/team het tempo niet kan volgen dan volgt uitsluiting.
Posts: 10.412
vind de kleur stelling wel mooi maar das ook het enige...
Posts: 830
Tja de Finish vlag is al over de auto gevallen voor het race begonnen is!
Posts: 2.323
als hrt in de vrije training had gereden hadden ze nog een setup gehad dan hadden ze het denk wel gehaald
dus de volgende gp zien we ze denk ik wel in de race
Posts: 866
Het is inderdaad volkomen logisch dat ze niet meerijden.
Ze hebben gewoon de mankracht niet om er te staan.
Wil niet zeggen dat ze niet hard werken overigens
Posts: 1.508
HRT staat voor Hele Rare Tijden!
Posts: 632
HRT
Honderdzeven% Regel Tijd
Posts: 1.092
Ontzettend slechte regel. Niet goed over nagedacht. Er zijn geen testdagen gedurende seizoen. Andere teams worden nog sneller doordat ze een volledige GP kunnen rijden (km\'s, meer data etc). Verschil met HRT wordt nog groter. Ik hoop dat ze het na Sepang binnen 107% zitten want GP\'s daarna zijn high downforce.
Het is net de EU. Als je staatsschuld te hoog oploopt krijg je enorme boetes, waardoor je nog meer in shit komt.
Posts: 3.091
Dus hadden ze nooit mee moeten gaan doen. De mensen bij HRT weten wat het betekent om aan de F1 mee te doen, dat ze er niet op hun best bij aanwezig zijn is toch echt hun eigen schuld.
Die vergelijking met de EU is wat dat betreft spot on. Gewoon ervoor zorgen dat je staatsschuld niet te hoog oploopt. Bij HRT hadden ze er dus voor moeten zorgen dat ze mee konden doen aan de tests oftewel, zorg dat je niet in de shit komt.
Posts: 1.551
Prima regel juist. In 1996 bedacht om teams als Forti en Lola niet iedereen op te laten houden. HRT valt momenteel in dezelfde catagorie als deze teams. Het zou belachelijk zijn als ze wel mee mochten doen ze zijn 11 seconden per ronde te langzaam. DAt zou betekenen dat ze iedere 7 ronden op een ronde gezet zouden worden.
Dat moet je niet willen, de F1 is het hoogste haalbare binnen de autosport. Als je dat niveau niet aan kan moet je in lagere klasses gaan racen.
Posts: 1.434
Terechte beslissing, hulde aan de Stewards. Na een paar ronden worden ze al ingehaald door de koplopers.
Posts: 398
Eigenlijk viel HRT me vandaag positief mee, ik had het niet verwacht dat ze 2 auto\'s in ieder geval een tijd hebben kunnen laten neerzetten. Wel goed dat ze gewoon geweigerd worden overigens, credits hadden ze nog niet opgebouwd zullen we maar zeggen.
Posts: 632
ik had zeker verwacht dat Narain Karthikeyan de pole zou pakken :D
jammer volgende keer misschien.
Posts: 4.951
Kan iemand mij vertellen waar ze die 107% regel vandaan hebben? En dan bedoel ik, waarom geen 102% of 120%?
Posts: 3.091
102 is veel te streng. Daarmee zou het hele veld op Albert Park binnen +/-1.7 seconde van elkaar moeten rijden en dan waren Di Resta, Heidfeld, Kovalainen, Trulli, Glock en Dambrosio ook uitgesloten voor deelname aan de race. 120 is veel te soepel. Waarom specifiek 107 en niet 106 of 108 durf ik niet te zeggen. Van wat ik me herinner was er ook even sprake van een 105% regel. 107% is waarschijnlijk de norm die afgesproken is in overleg tussen de teams en de FIA.
Posts: 18.535
Ik heb ze altijd verdedigd, maar dat ze niet mogen starten, is gezien het gat naar de top, gewoon terecht.
Posts: 5.792
Wat hrt kan doen is film dagen opnemen dan kunnen ze toch nog een beetje testen.Het beste zou zijn om helemaal maar te stoppen want dit is toch te chanant om te zien.Zou die Kolles nu zich zelf nog serieus nemen met zijn praatjes dat ze dit jaar een grote stap naar voren hebben gemaakt.Een grote stap terug zal hij bedoelen.Precies zoals het bij Spyker ging en altijd die leugens van die man.